BEZBEDNI SU SAMO UZ TELOHRANITELJE: Da li je zaštita kontrolora u vozilima GSP uticala na broj incidenata
ANGAŽOVANjE radnika privatnog obezbeđenja u javnom gradskom prevozu letos je neprijatno iznenadilo Beograđane, ali u praksi se ovaj potez kompanije "Kentkart" pokazao kao dobar jer je tokom prethodnih meseci broj napada na kontrolore u pratnji "bezbednjaka" - smanjen.
S druge strane, kada radnici koji kontrolišu putnike u vozilima GSP patroliraju "solo", inicidenata ima znatno više, pa su tako, prema podacima ove kompanije u 2021. godini bila ukupno 83 napada na kontrolore. Poređenja radi, 2015. godine "Bus plus", prethodnik "Kentkarta", prijavio je 52 napada, a trogodišnji prosek navodno je bio 100 napada.
- Situacija na terenu je na zadovoljavajućem nivou tamo gde našim kolegama kontrolorima asistira fizičko-tehničko obezbeđenje - navode, za "Novosti" u kompaniji "Kentkart".
- Tamo gde ga nemamo, beležimo veliki broj verbalnih, a sve češće i fizičkih napada putnika koji nemaju vozne isprave ili imaju nevažeće. Takođe, više se angažuje komunalna milicija. Uz njihove asistencije naši kontrolori se osećaju sigurnije i mogu nesmetano da obavljaju svoj posao.
Iz "Kentkarta" kažu da trenutno rade 22 radnika privatnog obezbeđenja. Kako je ovaj broj mali da pokrije čitavu prestonicu, incidenti u javnom prevozu između putnika i kontrolora dešavaju se svakodnevno, dok se pojedini završavaju i fizičkim obračunom.
- Broj napada na kontrolore varira iz godine u godinu - ističu u "Kentkartu".
- Samo u toku 2021. godine imali smo 57 napada gde nije bilo lekarske intervencije i izlaska policije na teren i 26 napada sa težim telesnim povredama. Samo prisustvo obezbeđenja pomaže, pa putnici kada vide da imamo njihovu podršku često ustuknu ili se konverzacija svede na normalnu. Naši kontrolori su dobro obučeni da vladaju situacijom u vozilu. Kada ona eskalira ili kada vidimo da će doći do fizičkog obračuna, radnici obezbeđenja pomažu našim kontrolorima tako što smiruju situaciju.
Od 1. jula prošle godine prvi "bezbednjaci" su bili na terenu sa kontrolorima, kada je i započeo probni period. Beograđani su ovu odluku dočekali sa negodovanjem s obzirom na to da nisu retke ni situacije u javnom prevozu kada su kontrolori ti koji umeju da budu grubi prema putnicima.
A takođe, povela se i polemika da li privatno obezbeđenje koje ulazi sa kontrolorima u prevoz ima pravo da legitimiše putnike ili ne. Kako je za naš list ranije pojasnio direktor "Kentkarta" Veljko Vlahović, u slučaju fizičkog napada na kontrolora obezbeđenje može da legitimiše putnika radi daljeg procesuiranja u vidu krivične prijave koja će zbog toga biti podneta, ali nemaju pravo da ih legitimišu u svrhu izdavanja prekršajnog naloga, odnosno kada kontrolor izdaje kaznu zbog neposedovanja karte za vožnju.
NEOPHODNA POMOĆ
PREMA rečima direktora "Kentkarta" Veljka Vlahovića (na slici), zbog učestalih napada na kontrolore u javnom gradskom prevozu kompanija je bila prinuđena da angažuje radnike privatnog obezbeđenja, koji će, kako je podvukao, njihovim kolegama omogućiti nesmetan rad u smislu pružanja zaštite i sprečavanja fizičkih napada na njih tokom obavljanja posla.