ČUVENA TAPISERIJA U MUZEJU: Posle prodaje Sava centra, uoči najavljene rekonstrukcije, vredne pokretne umetnine preuzeo Grad Beograd

М. СТАНОЈКОВИЋ 10. 11. 2021. u 06:47

VREDNU kolekciju umetnina, među kojima je čuvena tapiserija Jagode Buić, kao i kolaž Peđe Milosavljevića, koji su krasili najveći kongresni centar u prestonici, Sava centar, preuzeo je Muzej grada Beograda nakon što je objekat predat kompaniji "Delta holding".

Jelena Medaković, Foto Tanjug

Dok čuveno zdanje čeka obnovu, vredni predmeti poslati su na konzervaciju, deo u muzejski depo, a nepokretni delovi ostaće u zgradi konzervirani i zaštićeni obavezom novog vlasnika da ih čuva i posle rekonstrukcije.

Autentičnu unutrašnjost koja je deo kulturnog dobra, Grad je odlučio da sačuva pre prodaje. Kako za "Novosti" otkriva direktorka Muzeja grada Jelena Medaković, stručnjaci ove ustanove, u holovima, salama i arhivi Sava centra pronašli su mnogobrojne vredne primerke.

- Tapiserija jedne od najpoznatijih jugoslovenskih umetnica, svetski poznate Jagode Buić pripala je Muzeju - objašnjava Medakovićeva.

Tapiserija Jagode Buić, Foto Privatna arhiva

- Ostale tapiserije, koje fizički nismo mogli da odvojimo, jer su deo zidova, ostaće konzervirane. Istu sudbinu deli kolaž Peđe Milosavljevića, jedno od najvrednijih dela izloženih u Sava centru. Kolaž je jedinstven po svom formatu i uklapanju u javni prostor, pa je zaštićen pre rekonstrukcije i takođe će ostati deo prostora.

Prema rečima naše sagovornice, Muzej je došao i do skulptura Dušana Džamonje, Lojze Dolinara, Ljubice Zloković, Gabriela Glida:

- Među poznatijim imenima tu su i dela Cigarčića, Dejana Kaluđerovića, Bore Iljovskog.

Delo Peđe Milosavljevića, Foto Privatna arhiva

Osim umetničkih dela, specifičnost i autentičnost enterijera Sava centra predstavlja i jedinstven mobilijar, koji je takođe, sada deo novoformirane muzejske zbirke, koju čine predmeti industrijskog dizajna.

Foto Privatna arhiva

- Limene stolice, koje je arhitekta Sava centra Stojan Maksimović 1976. godine za potrebe otvaranja poručio iz Italije svakako su među vrednim primercima - kaže direktorka Muzeja grada.

- One su u lošem stanju, ali biće obnovljene.

Tu je i originalni šank iz hola, specifična rasveta, drugi komadi nameštaja, kao i originalna maketa Sava centra.

Svedočanstvo o brojnim događajima i manifestacijama koje su se zbile unutar zidina najveće kongresne dvorane sačuvaće, takođe, Muzej.

Prilikom popisivanja i procene vrednih predmeta, stručnjaci su došli i do bogate arhive.

- Muzej je preuzeo i bogatu foto i drugu dokumentaciju, koja svedoči o mnogim važnim događanjima za Grad Beograd poput Festa i Samita nesvrstanih. Tako da je ovo važno ne samo za kutlurnu već i za istorijsku zbirku - napominje Medakovićeva.

Foto Promo

Jedan od uslova konkursa za prodaju Sava centra bio je da novi vlasnik ne menja namenu objekta koje je u međuvremenu postalo kulturno dobro, kao i da ne može da menja arhitektonske specifičnosti zbog kojih je i zaštićen. Osim ulaganja od minimalno 50 miliona dinara, uslov je bio da umetnička dela ostanu u vlasništvu Grada Beograda. Za umetnička dela koja nisu pokretna i koja su ugrađena u samu unutrašnjost, vlasnik, odnosno "Delta", potpisao je ugovor sa Muzejom grada u kome se obavezuje da će da ih sačuva.

Deo ugostiteljskog objekta u Sava centru, Foto Privatna arhiva

ZBIRKA INDUSTRIJSKOG DIZAJNA

KOLIČINA predmeta biće dovoljna, objašnjava Jelena Medaković, da dopuni tek osnovanu zbriku industrijskog dizajna. Među njima je i nedavno nabavljen čuveni crveni kiosk, koji se u prošlosti nalazio širom svetskih metropola. Odnedavno jedna takav krasi Tajm skver u Njujorku.

IZLOŽENI U "DELTINOM" IZLOGU

NEKA dela biće data kompaniji "Delta holding" na jednogodinjšu pozajmicu. Ona će biti izložena u nekom "Deltinom" prostoru i biće dostupna široj javnosti nakon čega će biti vraćena Muzeju grada Beograda.

Sava centar bio je i zvezda izložbe "Konkretna utopija: Arhitektura u Jugoslaviji 1948-1980." koja je otvoren u julu 2018. godine u Muzeju moderne umetnosti MOMA u Njujorku.

Pogledajte više