ZA KAŠNJENJE KRIVE CIP? Na autobuskoj stanici u Bloku 42 nema radnika, sporan rad projektanta
GRADILIŠTE u Bloku 42, gde je do decembra ove godine trebalo da nikne novi objekat autobuske stanice, pusto je mesecima. Kamen temeljac položen je 2018. ali se u radovima, osim staničnih platoa, nije daleko odmaklo.
Nagađanja da je za kašnjenje kriv projektant - Saobraćajni institut CIP, iz ove institucije negiraju.
Poslednja informacija, koja je tokom proleća zvanično stigla iz Beogradske autobuske stanice (BAS) jeste da se još čeka građevinska dozvola i da je radove usporila Komisija za verifikaciju idejnog rešenja stanice, koja nije zasedala zbog epidemije. Ove navode još tada demantovao je Sekretarijat za urbanizam rekavši da komisija od BAS još nije dobila izmenjenu dokumentaciju.
Kako saznajemo iz dobro obaveštenih izvora, "zapelo" je između Instituta CIP i RS Trema (kompanije koju je BAS angažovao za poslove od upravljanja pisanjem projektnog zadatka do izvođenja radova). Među njima se navodno prebacuje loptica odgovornosti zbog propusta u projektu koji postaju uočljiviji kako ističu rokovi.
Naš izvor tvrdi da je izbačen i najmanji trgovinski objekat iz hola putničke zgrade, odakle bi trebalo da kreću autobusi međumesnog i međunarodnog saobraćaja, kao i turistički autobusi. Neki propusti su daleko ozbiljniji. Kako saznajemo, unutar kompleksa mali deo saobraćajnica isprojektovan je za putničke automobile, a ne za autobuse, koji će ovuda i prolaziti!
Menadžment BAS uočio je propuste, pa je dat nalog projektantu da izvrši provere i rekonstruiše taj deo. Saznajemo i da je revizija statike objekta više puta vraćala projektantu dokumentaciju na doradu.
Nemanja Mučibabić, direktor saobraćaja i turizma BAS, ove navode nije želeo da komentariše. Napominje da između BAS i Grada ne postoje bilo kakvi šumovi u komunikaciji.
- Koordinatori projekta angažuju sektore BAS po potrebi i njihove zahteve uvažavaju u meri za koju smatraju da je optimalna. Neke od zahteva iz ranijeg perioda, a koji se tiču saobraćajnih funkcija autobuske stanice i bezbednosti, su odbili ili ih uopšte nisu uzeli u razmatranje - kaže Mučibabić za "Novosti". - Naravno da verujemo da institucije sa tako velikim inženjerskim iskustvom, koje upravljaju projektom i rade na pripremi projektne dokumentacije ne bi sebi dozvolile previd u projektovanju na objekatu od ovakvog značaja.
Generalni direktor CIP dipl. inž. Milutin Ignjatović navodi da Institut ispunjava sve zahtevane rokove od investitora i da nije tačno da projekti CIP kasne. Veoma je čudno, kaže, da Uprava BAS za zakašnjenje projekta krivi CIP.
- Usled izmena u Programskom rešenju kompleksa u odnosu na tada važeći planski dokument (PDR Kompleksa autobuske i železničke stanice u Bloku 42 na Novom Beogradu), a u skladu sa tehnološkim, funkcionalnim i organizacionim zahtevima BAS, pokrenuta je procedura izmene PDR. Urbanistički zavod Beograda je izradio izmenu PDR koja je usvojena 30. novembra 2020. Tada su se stekli uslovi za izdavanje takozvanih lokacijskih uslova za objekat stanične zgrade i trga, za čije izdavanje je CIP uradio idejno rešenje i dokumentaciju predao 28. decembra 2020. A, lokacijski uslovi su izdati tek 22. juna ove godine - navodi Ignjatović.
Direktor CIP kaže da je u toku izrada projekta za potrebe izdavanja građevinske dozvole.
- Prema Ugovoru koji CIP ima sa BAS, rok za izradu projekta za građevinsku dozvolu (PGD) je šest meseci od izdavanja lokacijskih uslova. S obzirom na značaj objekta, CIP je prihvatio da PGD izradi u roku od dva meseca i završetak se očekuje krajem avgusta. Pored izrade PGD, preduslov za izdavanje Građevinske dozvole je da investitor ispuni svoje obaveze, poput definisanja katastarskih parcela i sprovođenja kroz Republički geodetski zavod, a na kojima se grade objekti - otkriva Ignjatović.
Govori i da se sastanci sa upravom BAS se održavaju po potrebi, a sa firmom zaduženom za kontrolu projekta, jednom nedeljno. Na projektu, kaže, svakodnevno radi 20 inženjera svih struka, uz podršku odgovarajućeg broja saradnika.
KRAJNjI ROK
Gradski urbanista Marko Stojčić kaže da je grad zemljište dao BAS, jer je bio siguran da će sagraditi stanicu u dogovorenom roku u sklopu javno-privatnog partnerstva.
- Apsolutni rok koji ćemo mi prihvatiti je januar naredne godine. Grad nema nikakvog uticaja na kašnjenje radova - ponovio je gradski arhitekta.
SMANjENA ZARADA BAS
Sa BAS je do 2020. godine polazilo više od 1.000 autobusa dnevno. Ovaj broj je trenutno manji zbog dozvoljene redukcije broja polazaka. To takođe utiče na finansije BAS, koji je za gradnju stanice uzeo kredit od 12 miliona evra.