POČINJE GRADNJA U DEPOU: Građevinske mašine pripremaju prostor u Bulevaru Kralja Aleksandra koji je izgoreo u požaru 2014. godine
OD Depoa GSP u Bulevaru kralja Aleksandra, koji je pod još nerasvetljenim okolnostima izgoreo u požaru 2014. godine, ostale su radionice, deo šina i spomen-ploča postavljena 1967. godine povodom obeležavanja sedamdesetpetogodišnjice od izgradnje Tramvajskih štala.
Porušeni su zidovi depoa koji su stajali tu do pre nekoliko dana, a gradilište su zaposeli bageri. Na tabli sa informacijom o radovima piše da je u toku izmeštanje i rekonstrukcija 10kv kablova. Investitor su GSP "Beograd", EDB Beograd i "BKA development". Posle toga, trebalo bi da usledi gradnja stanova.
Usvajanjem plana detaljne regulacije (PDR) za vračarski blok između Bulevara kralja Aleksandra, Sinđelićeve, Niške i Sredačke ulice, oktobra 2020. godine dobijena je potvrda da će na prostoru starog tržnog centra nići stambeno-poslovni kompleks.
Investitor i inicijator PDR-a za 1,18 hektara bila je kompanija "BKA divelopment", koja je od grada za 4,15 miliona evra kupila 43 ara placa.
Na pitanje upućeno GSP zašto su oni navedeni kao prvi investitor i do kada će izmeštanje kablova trajati, nismo dobili odgovor. Pitanja, na koja takođe nismo dobili odgovor uputili smo i "BKA divelopment", kako bismo saznali kada će gradnja kompleksa početi i koliko će tačno imati stanova. Buduća stambeno-poslovna četvrt prema PDR, podsećamo, trebalo bi da ima 48.576 kvadratnih metara i 408 stanova.
Gradski zavod za zaštitu spomenika kulture obavezao je investitora da delove Tramvajskog depoa "očuva, kako u memoriji, tako i materijalnom obliku, u smislu očuvanja i uklapanja istorijskih objekata u savremeno oblikovanje ovog kompleksa".
Podsećamo, očuvanje se odnosilo na posebno značajne objekte - radionice, najstariji deo kompleksa. Njih treba zadržati u postojećem gabaritu uz promenu namene, u smislu formiranja galerijskih i umetničkih prostora. Otvoreni, neizgrađeni deo kompleksa u unutrašnjosti parcele isto treba sačuvati i urediti kao javni prostor - trg. Tramvajske šine takođe treba sačuvati i uklopiti kao obavezni element u planirano parterno uređenje da bi se očuvala memorija na prvobitnu funkciju ovog prostora.
VLASNICI
"BKA investment" u vlasništvu je nekoliko firmi. Po APR, 40 odsto vlasništva imaju firme Caroline Holdings B.V. i Navada B.V. iz Holandije. U vlasništvu izraelske firme Almogim holdings je 10 odsto, kao i srpske kompanije "Energogrup development".
SMEŠTANA VOZILA JAVNOG PREVOZA
TRAMVAJSKI depo je prvi objekat podignut za smeštaj i održavanje vozila javnog gradskog saobraćaja u Beogradu i Srbiji. Njegova izgradnja omogućila je da 14. oktobra 1892. godine bude otvorena prva tramvajska linija Kalemegdan - Slavija, kojom su saobraćala vozila na konjsku vuču. I kad su konji prestali da vuku tramvaje prostor je zadržao naziv Tramvajske štale.