ODGOVOR NA PITANJE KOJE SVE ZANIMA: Evo da li obezbeđenje sme da prati kontrolore i da li imaju pravo da vas legitimišu

S. B. MILOŠEVIĆ

14. 07. 2021. u 17:06 >> 21:00

POSLE pola meseca od kada su pripadnici privatne firme za obezbeđenje na terenu zajedno sa zaposlenima kompanije "Kentkart", stiže i zvaničan odgovor Gradskog pravobranilaštva: "Kentkart" ima pravo u skladu sa Zakonom o privatnom obezbeđenju da angažuje firmu za obezbeđenje svojih radnika.

Foto M. Anđela

- Pripadnici obezbeđenja ne mogu da legitimišu građane u svrhu kontrole karata i prevoznih isprava. Po našem mišljenju, uloga obezbeđenja mora da ima i imaće veliku ulogu u sprečavanju incidentnih situacija i zaštitu kontrolora od fizičkog napada. Na obezbeđenju je da u realizaciji svojih nadležnosti strogo vodi računa o dostojanstvu, ugledu, časti i drugim zagarantovanim ljudskim pravima, a kako im Zakon o privatnom obezbeđenju i nalaže - navode u Pravobranilaštvu.

Zaposleni u privatnoj firmi za obezbeđenje već 15 dana su na terenu zajedno sa radnicima kompanije "Kentkart". Oko 12 (30 ubuduće) angažovanih "bezbednjaka" ulazi zajedno sa kontrolorima, a prve linije koje su obišli bile su ka Lipovici.

"Novosti" su istraživale i kakva je procedura za angažovanje privatnog obezbeđenja. Kako su nam objasnili sagovornici, pre angažovanja "bezbednjaka" potrebno je uraditi procenu rizika i na osnovu nje odrediti kako bi i kada i u kojim situacijama obezbeđenje trebalo da postupi. Navode i kada bi vozila javnog prevoza nekom odlukom grada bila proglašena za štićene objekte, legitimisanje putnika bilo bi moguće uvek, ne samo u slučaju fizičkog kontakta, kako je sada određeno. Na pitanje upućeno "Kentkartu", da li je ova procena rađena, odgovaraju:

- Postoji akt o proceni rizika. Procena rizika i mere koje poslodavac utvrdi obezbeđuju se primenom propisa o bezbednosti i zdravlju na radu i drugih propisa. Primenjuju se radi otklanjanja opasnosti i štetnosti na radnom mestu i u radnoj okolini, odnosno radi otklanjanja ili smanjenja rizika, u obimu kojim se sprečava povreda na radu, oštećenje zdravlja ili oboljenje zaposlenog. To definiše Pravilnik o načinu i postupku procene rizika. Inače, Akt o proceni rizika je obiman dokument na nekoliko stotina strana - navode u "Kentkartu" i napominju da, kao što je već rečeno, obezbeđenje može da reaguje kada se dogodi fizički incident.

Putnicima je jasno da, ako se fizički sukobe sa kontrolorima, obezbeđenje ima pravo da se umeša. Ali, šta se dešava kad nemaju kartu, čak i ne povise ton na kontrolora, ali ne žele da im daju dokumenta na uvid već hoće da siđu na sledećoj stanici? Da li tada ovi "bezbednjaci" imaju pravo da zadrže putnika dok komunalna milicija ne dođe (u tom slučaju samo oni mogu da im traže dokumenta)? I ako imaju pravo da zadrže švercera, da li zadržavaju ceo autobus ili ga zadržavaju na stajalištu javnog prevoza, pošto putnik izađe iz vozila? Na ovo pitanje nismo dobili odgovor ni od "Kentkarta" ni od Sekretarijata za javni prevoz.

NAPAD U AUTOBUSU NA LINIJI 77

KONTROLORI N. T. i I. Ž. napadnuti su juče na liniji 77 u smeru ka Bežanijskoj kosi, na stajalištu Ulaz u Pariske komune - saopštio je "Kentkart":

- Putnik koji nije imao voznu ispravu, odbio je saradnju sa kontrolorima koji su mu kao opciju prvo ponudili plaćanje posebne karte - navode u kompaniji koja naplaćuje karte u gradskom prevozu. - Odbio je i da mu uruče prekršajni nalog, a kada su mu oduzeli putnu ispravu, putnik je odbio da uzme i potvrdu o oduzetoj kartici. Kontrolori su nastavili sa radom, a putnik ih je snimao i pratio pod izgovorom da su mu ukrali karticu. Potom je jednog od njih povredio zadavši mu višestruke udarce po glavi, vratu i nosu, cepao mu odeću. Intervenisale su i policija i Hitna pomoć.

PRATE SITUACIJU

PRIVATNO obezbeđenje, podsećamo, nije predviđeno ugovorom sa privatnim partnerom. Zato u Sekretarijatu za javni prevoz kažu da je "Kentkart" odgovoran za postupke privatnog obezbeđenja, da prate situaciju i ako dođe do zloupotrebe svakako će intervenisati.

Pogledajte više