NOVI LIFT NA DESET GODINA: Za oktobar spreman program vredan milijardu dinara za nabavku novih postrojenja u višespratnicama
UMESTO na pet godina, koliko su dosada stambene zajednice imale rok da otplate novi lift u svojoj zgradi, od oktobra se taj period produžuje na čak deset godina!
Kako je otkrio zamenik gradonačelnika Goran Vesić, Grad će objaviti program u koji će uložiti sto miliona dinara, a čija će ukupna vrednost biti milijardu dinara.
Prvi konkurs po još povoljnijim uslovima biće objavljen u oktobru.
- Pozvaćemo stambene zajednice, koje žele da menjaju liftove, da mi kao Grad uložimo deset odsto od ukupne cene. Stanari će sami da biraju firmu koja će da izvodi radove i dozvoljavamo naplatu preko "Infostana" na deset godina - precizirao je Vesić.
Prema njegovim rečima, na ovaj način prvi put se omogućuje da se ljudima subvencioniše deset odsto vrednosti lifta, koje će platiti Grad Beograd, i da ostatak plate na rate koje mogu sebi da priušte.
- Liftovi formalno-pravno pripadaju stanarima kao i zajedničke prostorije, fasade - podseća Vesić.
- S druge strane, jasno je da država mora da nađe način da pomogne da se ti liftovi urede, jer je prosečna starost liftova u prestonici oko 40 godina, a njima se preveze više ljudi dnevno nego javnim prevozom.
On je podsetio da je Grad Beograd pre dve godine, kada je menjan Zakon o glavnom gradu i Zakon o stanovanju, liftove i fasade tretirao kao javni interes i time je omogućeno da gradovi i opštine mogu prvi put da subvencionišu popravku liftova. Uprkos tome, interesovanje građana za kompletnu zamenu dizalica mnogo je manje nego što je to potrebno.
Stoga je u prethodnom periodu JP "Gradsko stambeno" dostavilo obaveštenja na više od 4.000 adresa, da je vek njihovog lifta odavno istekao i da je bezbednosti radi, potrebno što pre razmotriti ugradnju novog.
A koliko je situacija u beogradskim soliterima alarmantna, svedoče i česte popravke, zbog kojih neki stanari ostaju bez prevoza sa sprata na sprat i po nekoliko dana. Najveći problem u svemu tome jeste što majstori neretko ručno moraju da izrađuju delove, upravo zbog uveliko premašenog radnog veka liftova.
- Tek nekoliko desetina ponuda stanari godišnje prihvate, od nekoliko stotina koje "Stambeno" uputi za remont ili zamenu liftova - rekli su nam nedavno nadležni u "Gradskom stambenom".
- Samim tim, postaje sve teže popravljati postrojenja, koja su nekada stara i po 80 godina.
To neretko iziskuje ručno pravljenje rezervnih delova, jer se oni odavno ne proizvode i ne mogu se naći na tržištu.
Inače, prema poslednjim zvaničnim podacima, u prestonici ima nešto više od 13.500 liftova, a "Gradsko stambeno" održavalo je polovinu. S obzirom na veliki broj novoizgrađenih objekata poslednjih godina, ta cifra je premašena.
FALE MAJSTORI
JP "Gradsko stambeno" jedino je preduzeće koje ima profesionalne liftadžije. Majstora za popravku liftova nema na tržištu, jer je poslednja generacija lift-montera, u okviru Srednje stručne škole "Rade Končar" diplomirala devedesetih godina. Stoga se u ovom gradskom preduzeću mlađi kadrovi interno obučavaju ne bi li nasledili starije kolege u ovom poslu.
POVOLjNI USLOVI PLAĆANjA
ZAMENA liftovskih postrojenja stambenu zajednicu može da košta i nekoliko miliona dinara. Iako postoje privatne firme koje se bave ugradnjom dizalica u višespratnicama, JP "Gradsko stambeno" ipak zasada pruža najpovoljnije uslove plaćanja. Tako sugrađani mogu da remontuju ili zamene liftove na 60 mesečnih rata, odnosno na pet godina.