Osmehom spasavaju putovanje

A. MIKATA

29. 05. 2017. u 23:07

Branislav Rabotić o zanimanju vodiča koji može da ulepša ili upropasti odmor. Ljubaznost, osmeh, dobra obaveštenost i harizma neodvojivi su od ovog zanimanja

Осмехом спасавају путовање

foto I.Marinković

ŠIROK osmeh i ljubazan razgovor ili mrk pogled i nervozan odgovor - vodič može da ulepša letovanje, ali i da potpuno upropasti odmor.

Kada se dogodi da hotel ili destinacija nisu kako je turista zamišljao, dobar vodič zanimljivim izletima i korisnim savetima "spasava" propali odmor. Međutim, kada je vodič neljubazan, namršten i sa lošim organizacionim sposobnostima - neminovno je da agenciji stignu žalbe.

- Dobar vodič će nadoknaditi sve nedostatke ukoliko svoj posao radi sa entuzijazmom - kaže dr Branislav Rabotić, profesor na Visokoj turističkoj školi. - U turizmu su najvažnije emocije, jer ljudi putuju da bi doživeli nešto lepo i vodič to mora da podstiče. On mora da posao radi sa entuzijazmom, da ima harizmu i osmehom emituje pozitivne emocije.

Profeosr Rabotić predaje predmet turističko vođenje posle kojeg studenti ne postaju vodiči (za to im je potrebna licenca) već uče kakav je to posao. Rabotić ima decenijsko iskustvo vodiča koji je, kao vodič, više od 700 puta bio u Atini.

- Ljudi misle da je vodič čovek koji ih vodi u Rim - ističe profesor Rabotić. - Ne, turistički vodič je isključivo čovek koji strancima pokazuje svoju zemlju, a naše turiste u inostranstvo vodi pratilac grupe, ili ih dočekuje agencijski predstavnik.

Najvažnija osobina pratioca naših turista u inostranstvu je da imaju organizatorske sposobnosti, da brzo i vešto rešavaju probleme koji se, eventualno, pojave. U turizmu je moguće da se dogodi i nemoguće - autobus bez klime, memljiva soba u hotelu, infarkt putnika, državni udar, zemljotres, teroristički napad ili cunami.

- U turističkom vođenju lične osobine su važnije nego u bilo kojoj drugoj uslužnoj delatnosti - naglašava Rabotić. - Praksa je pokazala da su obrazovane i vešte vodiče turisti ocenili lošije, jer su smatrali da su nadmeni, kruti, neuredni i slično. Vodič treba da bude profesionalac, ali i prijateljski nastrojen. Treba da bude ozbiljan, ali i duhovit. Ipak, entuzijazam je najvažnija odlika dobrog vodiča, jer je ovo naporan posao i nije za svakog. Takođe, znanje je uslov da bi neko radio ovaj posao, ali dosta vodiča nije spremno na učenje tokom karijere, a ima i onih koji su slabo obavešteni čak i o tekućim događajima u mestima u kojima rade.

foto Z.jovanović

Kada vodič radi sa strancima on je ambasador svoje zemlje. Naime, strani turisti retko kada imaju vremena da upoznaju lokalno stanovništvo, pa kroz vodiča stvaraju sliku o zemlji i narodu.


DANAS NIKO NE SLUŠA

VODIČ mora da emituje pozitivne emocije, a to se najbolje postiže osmehom.

- Osmeh i ljubaznost se vežbaju - ističe profesor Rabotić.- Kao što se od doktora očekuje da ima neutralno lice, a od grobara tužno, tako i vodič mora uvek da ima vedro lice i da se prvo nasmeje, pa kaže "izvolite". Ljudi imaju utisak da su vodiči nekada bili bolji, ali promenila se publika. Nekada su ljudi slušali i hteli nešto da doznaju, a sada samo gledaju u mobilne telefone i žele da sve bude brzo i kratko.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije