Kako ćemo putovati u budućnosti
10. 02. 2017. u 22:54
Kroz pet godina prodaja aranžmana će izgledati sasvim drugačije nego danas

Shutterstock
REZERVACIJA aranžmana putem mobilnog telefona, plaćanje na rate bez odlaska u turističku agenciju, ekskluzivne ture sa čuvenim vodičima, mogućnost internet prevara, sve manje žalbi putnika...
Ovako bi, ukratko, moglo da se opiše kako će se u narednih pet godina putovati. Zahvaljujići novim tehnologijama, sve se menja, pa i turizam.
- U Evropi su rezervacije putem interneta dostigle 78 odsto, a mobilnim telefonom 50 odsto - kaže Kristijan Pandel, vlasnik rumunske agencije "Kristijan turs", koja opslužuje dva miliona turista širom Evrope, pa i u Srbiji. - Broj rezervacija putem mobilnih telefona godišnje raste po deset odsto. Takav trend je, recimo, i u Rumuniji i Moldaviji, pa sam siguran da će i u Srbiji već u naredne tri godine turizam doživeti značajne promene.
Pandel kaže da u evropskim zemljama za letovanje više niko ne deponuje čekove, što je u Srbiji svakodnevna pojava. Razlog je visoka provizija od pet odsto koja se u našoj zemlji uzima za plaćanje platnim karticama. U Rumuniji provizija iznosi 0,7 odsto, a u Holandiji 0,3 odsto.
Veliki broj agencija u Srbiji i dalje koristi faks mašine, koje su u Evropi izbačene iz upotrebe. Naime, subagenti iz unutrašnjosti i dalje insistiraju na tome da faksom pošalju rezervaciju, a zatim obaveštenje da je primljen zaheftaju uz ugovor.
- Agencije neće još dugo moći da izbegavaju tehnološke prednosti - kaže Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija JUTA. - Turisti će sve više obavljati rezervacije putem interneta, ali će, sve dok se ne smanji provizija za kartice, novac uplaćivati u agencijama. Međutim, iako vlada ekspanzija rezervacionih sistema, ta oblast i dalje nije pravno regulisana i bezbednost nije rešena.
Pretprošle godine se u Turskoj pojavio rezervacioni sistem koji je nudio smeštaj u hotelima za upola cene. Mnogi su rezervisali, platili, i dva i po miliona evra je - nestalo. Policija nikada nije ušla u trag onome ko je smislio ovu prevaru. Trenutno su u istočnoj Evropi rezervacioni sistemi u ekspanziji, kao što su početkom milenijuma bili u SAD. Amerikanci su se posle skupo plaćenih grešaka ponovo vratili "svom agentu" koji im nalazi jeftin hotel i povoljan avionski prevoz.
- Zaštita potrošača putem interneta je komplikovana i prevareni turista može samo da napiše mejl - ističe Seničić. - Kada nezadovoljni turista uplati hotel preko agencije uvek ode na šalter da se žali. Kada isti taj hotel turista bukira putem interneta, ćuti i krije od prijatelja da ne bi priznao svoju grešku. Jedno je sigurno - ljudi će u malim sredinama uvek više verovati šalterskom radniku kojeg poznaju nego internetu.
Slobodan Mićić, koji je pola veka u turizmu, smatra da će turizam budućnosti podeliti ljude prema interesovanjima.
- Mladi će putovati s rancem na leđima, i to u zanimljiva mesta poput Nepala ili Beograda - ističe Mićić. - Većina će ići na letovanje seleći se na destinacije koje će biti bezbedne i povoljne, jer turizam zavisi od geostrateške politike. Međutim, uvek će postojati edukativno-istorijske kružne ture na koje će ići obrazovaniji ljudi srednjih i starijih godina, a kičma tih tura biće najbolji vodiči.
Иван Грозни
11.02.2017. 12:56
Сматрам да просечно образованом и електронски писменом човеку у 21. веку нису потребне никакве туристичке агенције. То што причају водичи, све постоји на Интернету и онај ко није лењ може доста тога да научи. Ништа се не може упоредити са откривањем неке земље или града на путовању које сте сами осмислили.
@Иван Грозни - Cinjenica je da je jeftinije preko agencije nego preko bookinga. Ali na bookingu vi sami ste svoj gazda i smestaj birate prema svojim zeljama. Ne placate nista dok ne dodjete na lice mesta. Citate ocene smestaja od drugih posetilaca. Sve ima svoje prednosti, ali je za mene booking zakon
Komentari (2)