Šoping molovi siguran posao
22. 09. 2016. u 13:30
Kako na tržištu opstaju mnogobrojni tržni centri u Novom Sadu. "Spens" postaje novo "Ušće". Dolazak velikih trgovinskih lanaca donosi konkurenciju

Tržni centri "Big", "Bazar" i "Merkator" - više trgovačkih radnji donosi raznovrsniju ponudu robe za kupce, ali i niže cene Foto: D. DOZET
SPENS", "Sad Novi Bazar", "Pariski magazin", "Lupus", "Nju Nork", "Merkator", "Big"... Spisak tržnih centara u Novom Sadu sve je duži, a uskoro će mu se pridružiti i centar koji pored stadiona "Karađorđe" diže južnoafrička kompanija "Nepi"...
Novosađani, međutim, kako kažu upućeni, vole da "prate modu" i da kupuju u novootvorenim centrima, pa se dešavalo da, samo nekoliko godina posle otvaranja, lokali u tržnim centrima ostanu gotovo prazni i bez zakupaca.
Rešenje ovog problema vlasnici centara traže na razne načine - u "Lupusu" i "Pariskom magazinu" su odustali od koncepcije tržnog centra i postali su poslovni centri. "Bazar" svoju poziciju na tržištu gradi na ekskluzivnoj ponudi i lokaciji u strogom centru. Na "Spensu", koji je jedini u vlasništvu Novog Sada, pošto je i sportski centar, planiraju da dovedu vodeće svetske brendove i naprave novosadsko "Ušće". U "Bigu", zasad, takvih problema nemaju - jednostavno, najnoviji su i još uvek su "u modi".
- Nastajanje i nestajanje tržnih centara sasvim je uobičajena pojava, ne samo kod nas, već i u EU - objašnjava Dragan Lukač, predsednik Privredne komore Novog Sada. - Novi Sad ima dosta tržnih centara i normalno je da neki bolje, a neki lošije rade, a svi koji ih grade u taj posao ulaze posle analize tržišta. Treba znati da prema Novom Sadu gravitira gotovo dva miliona ljudi.
Lukačevo mišljenje deli Milorad Radojević, član Gradskog veća zadužen za privredu, koji ističe da je najava dolaska velikih trgovinskih lanaca u Novi Sad pozitivan signal.
- Da bi se investitori gradnje modernih trgovačkih prostora, pre svega strani, odlučili da uđu na određeno tržište, potrebno je da ono bude ekonomski stabilno - jasan je Radojević. - Dolazak velikih trgovinskih kuća u Novi Sad donosi konkurenciju među raznovrsniju ponudu i niže cene. Dolazak trgovinskih lanaca će imati pozitivnih efekata na privredu, jer to znači novo zapošljavanje, kao i prihode od poreza, doprinosa i taksi, kojima će se puniti budžet.
Mr Milan Jarić, direktor "Spensa", objašnjava kako ovom centru žele da vrate staru slavu, koristeći pre svega njegove sportske kapacitete, u kojima leži veliki potencijal.
- Taj potencijal obavezuje nas da, mesto na kom se okupljaju sportisti, ponovo postane mesto na kom se mogu kupiti najpoznatiji svetski brendovi - jasan je Jarić. - Želimo da "Spens" postane novosadsko "Ušće". Već smo u kontaktu sa predstavnicima nekih od renomiranih svetskih brendova, i spremni smo da im ponudimo uslove kakve oni očekuju...
Za razliku od "Spensa" u "Lupusu" i "Pariskom magazinu" su rešenje našli u promeni delatnosti. Umesto trgovcima, prostor iznajmljuju poslovnim ljudima za kancelarije.
- Imali smo nekoliko teških godina, ali uspeli smo da ih prebrodimo na taj način što smo lokale izdali za kancelarijski prostor i sada ih je oko 15 odsto prazno, a ostalo su firme, najvećim delom iz IT sektora. Samo 10 odsto zauzimaju butici - jasan je Saša Ilić, direktor ovog tržnog centra.
Jovan Mirković, menadžer "Lupusa", još je odlučniji u oceni da je promena iz tržnog u poslovni centar odlično rešenje.
- Nikad više u posao sa buticima i garderobom - jasan je Mirković. - Slobodno nam je oko 30 odsto prostora, ali, verujem da će i on biti zauzet. Imamo dosta advokata, izvršitelja i verujem da će poslovnih ljudi biti sve više...
Spens

EKSKLUZIVA
U "BAZARU", kako kaže Slađana Mišković, direktor ovog tržnog centra, grade svoju poziciju pre svega na ekskluzivnoj ponudi.
- Imamo odličnu poziciju u centru grada, ali i saradnju sa prestižnim brendovima - jasna je Miškovićeva. - Novosađani, istina, vole nove tržne centre, ali mi imamo svoje kupce koji redovno dolaze, tako da praznih lokala i nemamo...
PONUDA PRATI POTREBE
POSTOJEĆI tržni centri u gradu, ukoliko žele da opstanu i pridobiju potrošače, kako savetuje Radojević, to će najbolje učiniti kroz zdrav konkurentski odnos i kroz širi i kvalitetniji asortiman proizvoda.
- Njihova ponuda mora se stalno obnavljati jer se navike i potrebe potrošača menjaju - poručio je Radojević. - Na taj način će pri-
dobiti potrošače i očuvati i povećavati svoj promet.