U klupi lekcija za život

Nemanja SUBOTIĆ

07. 02. 2016. u 06:15

Učiteljica Sonja Paripović iz osnovne škole u Novom Sadu više od decenije radi i sa decom ometenom u razvoju. Za dugogodišnji rad na inkluzivnom obrazovanju dobila Svetosavsku nagradu

У клупи лекција за живот

Učiteljica Sonja Paripović život posvetila deci Foto: D. Dozet

DA vidimo ko će da nam pročita svoj zadatak, ko misli da ga je dobro uradio!" U vazduh su, gotovo istog momenta poletele 24 ručice. Svaki učenik četvrtog dva, odeljenja novosadske Osnovne škole "Sonja Marinković", koje vodi Sonja Paripović, laureat Svetosavske nagrade, najvišeg priznanja za prosvetne radnike u Srbiji, želeo je da svoj zadatak podeli sa drugarima u razredu.

Nisu se postideli ni pred objektivom foto-reportera "Novosti". Upravo ta zainteresovanost i učestvovanje u radu, kako priča njihova učiteljica, zvanično, profesor razredne nastave sa iskustvom od 27 godina, jeste ono što želi da podstakne kod učenika, kako bi ih i na taj način ohrabrila da lekcije naučene u školskim klupama što bolje upotrebe u životu.

A nagradu je dobila na predlog Petara Čubrila, v. d. direktora njene škole, uz podršku Mreže podrške inkluzivnom obrazovanju, kao i prosvetnog savetnika Školske uprave Novi Sad. Time je odato priznanje njenom zalaganju za inkluzivno obrazovanje, kao i podršci koju daje drugim školama i pojedincima u ovoj oblasti u okviru studijskih poseta, tribina, seminara i konferencija.

- Znala sam da sam predložena, ali iskreno, nisam se nadala ovakvom priznanju - skromna je Paripovićeva. - Imam već iskustva da nagrade, vrlo često, odu "nekom drugom". Drago mi je, naravno, što je ovim priznanjem moj rad na inkluziji dobio pravo prizanje.

Problemima inkluzivne nastave, Paripovićeva se počela baviti pre tri generacije, odnosno pre 12 godina. Tada je, po prvi put, u odeljenju imala učenika sa smetnjama u razvoju.

- Tada sam shvatila koliko je za takve mališane dragoceno da uče i da se razvijaju u okruženju svojih vršnjaka - seća se Paripovićeva. - Shvatila sam i koliko je za ostalu decu dragoceno da nauče kako drugari sa smetnjama u razvoju, odnosno sa posebnim potrebama nisu neko drugačiji, ko se zaobilazi u širokom luku, već neko kome treba pružiti podršku i pomoći mu da se uključi u odeljenje...

Najteži izazov Paripovićeva je imala među kolegama - učiteljima i nastavnicima, koje je obučavala u inkluzivnoj nastavi.

- Strašno mi je kada naiđem na kolege koji kažu - neću, koji su u prosvetu ušli samo zbog kratkog radnog vremena i malo obaveza, a ne zbog ljubavi prema ovom pozivu - kaže naša sagovornica. - Sa druge strane, međutim, najveća mi je nagrada kada sa mališanima dođem do tog nivoa da sa njima razgovaram, da im nije problem da iznesu svoje mišljenje, i kada postanu ravnopravni sagovornici, pravi mali ljudi...

PLAN PRAVE DECA
- DAVNO sam naučila kako ne treba da decu prilagođavam planu i programu, već da plan i program prilagodim deci, odnosno njihovoj mogućnosti da ga savladaju i usvoje - objašnjava naša sagovornica. - Takođe, važno mi je da ne dobijaju znanje iz pojedinačnih oblasti, odnosno da delimo matematiku, prirodu i društvo i ostale predmete, već da ih povežemo, zanimljivim sadržajima, i da kroz sve to, povežemo školu i život, a pravi je izazov da im zadatke učinim tako zanimljivima, da ih rade iz radoznalosti...

PRIZNANjE

SVETOSAVSKA nagrada je, kako preciziraju u Ministarstvu obrazovanja, priznanje za doprinos kvalitetnom obrazovanju i vaspitanju, unapređivanju obrazovno-vaspitne prakse i razvoju naučnih dostignuća u oblasti obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji. Ovo priznanje, ove godine, osvojilo je 17 pojedinaca i institucija.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije