Kontejneri umesto auta

J. BEKIĆ

18. 01. 2016. u 06:15

Dok se čeka sudbina fabrike "Zastava - specijalni automobili" u Somboru, pogoni nisu prazni. Deo fabrike u zakupu srpsko-grčke firme. Traže strateškog partnera ili kupca

Контејнери уместо аута

Sklapanje delova u Somboru trajalo do 2010, dok su se proizvodili poslednji modeli "pikapa" i "floride poli"

DOSADAŠNjI pokušaji privatizacije i pronalaženje strateškog partnera Fabrike "Zastava - specijalni automobili" u Somboru nisu uspeli, pa je sudbina ovog nekadašnjeg giganta i dalje neizvesna. Dolaskom "Fijata" u Srbiju, krajem 2008. godine, fabrika u Somboru, koja je u sastavu kragujevačke Grupe "Zastava vozila", ostala je jedina koja je nastavila proizvodnju nekadašnjeg "Zastavinog" programa.

Prestankom proizvodnje "Zastavinih" putničkih automobila, kao kolateralna šteta, somborska fabrika je u decembru 2010. godine proizvela poslednje modele "pikapa" i "floride poli". Posle 120.000 proizvedenih specijalnih višenamenskih vozila, stiglo se do kraja. U 2010. godini proizvedeno je 156 vozila i nakon toga je, praktično, proizvodnja prestala.

Od tada je preduzeće u restrukturiranju i usledilo je traženje investitora. Odmah po gašenju proizvodnje prvi ozbiljni strateški partner, predstavnici italijanske "Stole", obišli su fabriku, ali je sve, nažalost, ostalo na toj poseti. Narednih godina za somborsku "Zastavu" interesovalo se još nekoliko italijanskih i kineskih preduzeća. Tako su se na oglas Agencije za privatizaciju 2013. javile dve firme, a jedna od njih bila je kineska "Huang Hui", iz oblasti auto-industrije, zainteresovana da ovde proizvodi "pikap" vozila. Predstavnici te kompanije posetili su fabriku i usledili su pregovori o saradnji. Međutim, do saradnje ipak nije došlo, iako je tada izgledalo da je to najozbiljniji strateški partner.

U međuvremenu, srpsko-grčka firma "Spajder" zakupila je deo fabrike, u čijim pogonima proizvodi kontejnere za smeće i izvozi ih na strana tržišta. Ova firma poslala je Ministrastvu privrede uoči Nove godine pismo o namerama da kupi polovinu preduzeća i čeka se odgovor. Istovremeno je mendžment "Zastava - specijalni automobili" u Somboru predao Agenciji za privatizaciju program za prodaju celokupne imovine. Budući da je fabrika bila u grupi preduzeća za restrukturiranje i da nije našla kupca, automatski po zakonu trebalo bi da ode u stečaj. Tako bi se, ako bi se kupac i pronašao, imovina preduzeća prodala iz stečaja.

RADNICI NA BIROU

FABRIKA "Zastava - specijalni automobili" raspolaže površinom od devet hektara, od kojih je 2,5 hektara pod krovom, i ima svu nepohodnu infrastrukturu. Osim toga, ima izlazak na dva magistralna puta. Više od 170 radnika ne dolazi više na posao, a nadoknade prima preko biroa.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (3)

Djordjina

18.01.2016. 08:08

Ovo je zaista velika šteta da ova fabrika ovako završi ,pikaps su jako popularna vozila za majstore mala preduzeća kao i za poljoprivrednike.Ova fabrika definitivno nije imala kvalifikovan menadzment ,sta ti vredi proizvod koji se ne može prodati .Politicari su vise zainteresovani pustati strance da vršljaju po zemlji nego pomagati svojima kod kuće .

Dejan

19.01.2016. 00:14

@Djordjina - Stranci ne vrsljaju nego proizvode ono sto moze da se proda !

Шумадинац

19.01.2016. 00:21

@Djordjina - А шта је то у комунизму имало квалификован менаџмент?Партијски менаџери су били квалификовани да спроводе политику партије а не економску политику предузећа. Када је на крају из партије најурен сваки нормалан човек, партија је постала скупина привилегованих лопова. Онда су ти партијски менаџери покрали све што су могли из фабрика којима су руководили. И ето вам стотине фабрика које не раде, или раде некакве глупости...На крају су се они исти ''менаџери'' појавили као купци тих фабрика.