Beli album označio crne dane Bitlsa

Vesna Pantelić

16. 11. 2018. u 16:28

Pola veka od jedinog duplog albuma neprevaziđenih liverpulskih čupavaca. Napetost je dodatno pogoršavala Lenonova opsednutost japanskom umetnicom Joko Ono

Бели албум означио црне дане Битлса

Džordž, Džon, Ringo i Pol Foto AP

PRE tačno pola veka, 22. novembra 1968. planetarno obožavani liverpulski čupavci "Bitlsi" objavili su jedini dupli album u karijeri, prvo čedo njihove novoosnovane izdavačke kuće "Epl". Nazvali su ga svojim imenom, ali je zbog minimalističkog, potpuno belog omota pop umetnika Ričarda Hamiltona prozvan "Beli album". Producirao ga je Džordž Martin i na njemu je 30 pesama nastalih u martu i aprilu te godine, dok su "Bitlsi", hendikepirani smrću menadžera Brajana Epštajna, boravili u ašramu u Rišikešu kod Maharišija Maheša Jogija, koga su smatrali svojim guruom.

Ringo Star je pod izgovorom da mu se ne sviđa hrana zbrisao iz Indije nakon samo 10 dana, Polu Makartniju je dosadilo posle mesec dana. Džon Lenon i Džordž Harison ostali su u ašramu dva meseca, dok nisu otkrili da je Mahariši pokušavao da manipuliše njima, kao i da je seksualno uznemiravao devojke iz njihove pratnje. Besan, Lenon je napisao pesmu "Mahariši", koju je preimenovao u "Seksi Sejdi", kako bi izbegao pravne zavrzlame. Tokom snimanja "Belog albuma" u "Ebi Roud" studijima, od kraja maja do sredine oktobra "68, tenzije među članovima "Bitlsa" otvoreno su rasle. Lenon je izgubio interesovanje za saradnju sa Makartnijem, čiju je pesmu "Ob-la-di, ob-la-da" prezirao, nazivajući je "bakinim muzičkim sranjem". Ringo se nije pojavljivao dve sedmice, pa je Pol odsvirao bubanj za Back in the U.S.S.R. (parodiju na Čak Berijevu Back in the U.S.A. i Dear Prudence (posvećenu sestri Mije Farou Prudens, koja je sa njima "visila" u Indiji).

Napetost je dodatno pogoršavala Lenonova opsednutost japanskom umetnicom Joko Ono jer je insistirao na tome da ona bude prisutna u studiju, uprkos do tada poštovanom dogovoru da devojkama nije dozvoljen boravak u studiju. On je dovukao kauč u studio zbog nje i često su snimali u odvojenim prostorijama, budući da je prisustvo nove Džonove devojke bio očigledan problem. Njen glas se čuje u pesmamama Birthday i "Ob-la-di, ob-la-da".

Na nagovor Harisona, Ringo se vratio u studio i odmah snimio odličnu autorsku numeru Don't pass me by. Kada je Harison shvatio da nije dovoljno kvalitetan gitarista kako bi izvukao određenu boju tona za svoju pesmu While my guitar gently weeps, pozvao je u pomoć prijatelja Erika Kleptona, koji je tada bio u najžešćoj bluz rok grupi u Britaniji - "Krim". Njegov dolazak iznenadio je ostale u "Bitlsima", ali su svi doprineli nastanku pesme, što je bilo jedno od retkih zajedničkih snimanja.

Opisujući "Beli album" Lenon je kasnije rekao: "Svaka pesma bila je individualna numera. Na albumu nema nikakve 'Bitls' muzike. To su Džon i bend, Pol i bend, Džordž i bend." Makartni je posle govorio da rad na albumu nije bio prijatan, a obojica su se složili da je to bio početak raspada "Bitlsa".

"HELTER SKELTER" NESPRETNI HEVI METAL

NA "Belom albumu" nalazi se i pesma Revolution, mlaki Lenonov odgovor na rastuće pozive na revoluciju od strane nekad pacifističke kontrakulture, sa najdistorznijom produkcijom koja je urađena za neku pesmu "Bitlsa". Tu je i "Helter skelter", Makartnijev nespretni pokušaj da hevi metal izrazom nadmaši grupu "Hu", pa Matha my dear, koju je Pol posvetio svom psu bobtejlu, ritmički njegova najneobičnija stvar, kao i "Džulija", poslednja numera koju su snimili, a Džon Lenon ju je posvetio pokojnoj majci, poručujući joj da je u "detetu okeana" (Joko na japanskom) konačno pronašao ljubav i da sada može da se oslobodi svoje kvaziedipovske opsesije.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije