Sonja Savić je igrala u prvom jugoslovenskom mekom porniću - evo kako je ona to videla

NovostiOnline

05. 09. 2016. u 16:55

Aprila 1985. godine u domaćim bioskopima prikazuje se “Una”, film koji je svojim slobodnijim scenama uznemirio puritanski deo domaće javnosti, koja ga je proglasila prvim mekim pornićem

Соња Савић је играла у првом југословенском меком порнићу - ево како је она то видела

Aprila 1985. godine u domaćim bioskopima prikazuje se “Una”, film koji je svojim slobodnijim scenama uznemirio puritanski deo domaće javnosti, koja ga je proglasila prvim mekim pornićem. Glavna glumica Sonja Savić, tada dvadesettrogodišnja devojka i već nagrađivana glumica je u intervjuu Vesni Radović otkrila šta ona misli o tom filmu.

"Ima dvadeset tri godine, a za sobom već pozamašan broj filmskih i pozorišnih uloga. "Carica Teodora", niški "Gran pri", "Zlatna arena" – na ove nagrade neke njene koleginice čekaju godinama. U karijeri Sonje Savić sve se dešava vrtoglavom brzinom. Uloge se ređaju jedna za drugom, a ona se s neverovatnom lakoćom i nonšalantnošću transformiše iz ljubomome devojke ("Nešto između") u muškobanjastu tinejdžerku ("Šećerna vodica"), ekstremno elegantnu ženu ("Davitelj protiv davitelja"), u savesnu studentkinju ("Balkanski špijun") i tako redom do fatalne, golišave Une u istoimenom filmu Miše Radivojevića, oko koga se podiglo mnogo prašine. Film je proglašen prvim jugoslovenskim mekim pornićem, a ljubavne scene, u kojima Sonja i Rade Šerbedžija zaista ne štede svoje umeće okarakterisane su kao žestok seks", napisala je Vesna Radović na početku razgovora sa Sonjom.

-“Uni” je prišivena etiketa ne samo “mekog pornića” nego, čak, i porno filma, ali mene to preterano ne uzuđuje. Ljudi su kod nas dosta neprecizni, tako da pogrešno postavljaju stvari. I soft porn i porno film vrlo su česte forme ozakonjene u svetu; jasno je kako i u koju svrhu se prave. Ako su dobri filmovi, estetika im je veoma čvrsta, a erotika se uzima kao suština međuljudskih odnosa i, na izvestan način, veliča - rekla je Sonja Savić.

Seks u Uni nije ni erotičan, ni uzbudljiv, ni lep

- “Una" obiluje s tih pet-šest ljubavnih ili erotskih scena, ali kako se u filmu govori o raspadu međuljudskih odnosa zarad opšteg izdajstva, i taj seks je dosta ravnodušan i agresivan. Dakle, nije ni erotičan, ni uzbudljiv, ni lep. Posledica je jednog zamorenog sredovečnog čoveka , koji je nekada možda i uživao u ljubavi, i jedne mlade još izgubljene osobe, koja nije ni pronašla svoje mesto, tako da je teško da je ikad i uživala u ljubavi. Oni se međusobno podaju, a to čini naročito ona, pristajući da bude – na neki način – ne ponižena ali upotrebljena za atak tog čoveka na celokupno svoje postojanje, na sredinu, na sve što ga okružuje - objasnila je Savić.

Ona je na taj način pročitla i scenario. Kako je objasnila pogleda reditelja Miše Radivojevića na svet i odnos prema moralu je čist. On je želeo da bljune tu stvarnost iz filma red ljude, baš zato što je moralan čovek zagušen do grla.

- E, sad, producent kaže: porno film! Treba staviti etiketu koja je ljudima primamljivija, nepoznata, pošto je u Jugoslaviji – bez obzira koliko su se ljudi nagledali porno filmova na video-rekorderima po kućama – javno prikazivanje porno filmova, u bioskopima, nemoguće i nemoralno, na prvom mestu - smatrala je Savić.

Una je osrednji film, a bio bi dosadan pornić

Ukoliko uzmete da gledate Unu kao mek pornić, on onda postaje infantilan i smešan film mislila je Sonja.

- Onda su te scene neuzbudljive, ostavljaju gledaoca hladnog i, otprilike, svode se na komentare da li erekcija može da se dogodi u roku od 5 sekundi ili ne može? Ili: zašto ona ima čarape kad vodi ljubav?! Istina, to sve jeste neki znak, ali pre melodramski znak za razotkrivanje karaktera likova. Ja priznajem: mi nismo dovoljno zanatski razvijeni – ni Miloš, ni Rade, ni ja – da bi to dovoljno obznanili gledalištu - rekla je Savić, objašnjavajući da po njenoj proceni, oni rade u dosta nerazvijenoj, čak primitivnoj kinematografiji koja stvara svoja dela putem improvizacije, proizvoljnosti.

Zaključila je da je Una jedan osrednji film, koji je pogrešno predstavljen i koji većina, verovatno, pogrešno gleda.

- Neko očekuje lepu ženu, neko kaporovske sjajne putene muškarce i putene žene, a neko – naviknut na američke trilere – ubedljivi zaplet priče o uceni, pa zato film uglavnom i razočarava - objasnila je Savić.

Zašto je samo Una gola?

- U prvoj sceni, koja se u filmu sluša preko trake, koja nije urađena uživo, a koja je napisana u knjizi i preuzeta tako, saznaje se da Una i Mišel (Sonja i Rade) već uveliko vode ljubav i da mu ona, tek negde usred tog čina, kaže: “Svuci se i ti”. Dakle, ona je već obnaženana i traži od njega da uradi isto , i eto – to je ta neka generacijska odrednica koju je Momo Kapor dosledno potencirao u “Uni”, opisujući jednu generaciju koja se lako svlači i jednu koja lako vodi ljubav, ali se zato lako ne svlači - kazala je Savić.

Drugu generaciju je opisla kao veoma dobro je informisanu, puna je činjenica, ali kada treba da iskaže emocije – zaćuti. Kao onu koja ne ume da kaže: hladno mi je, toplo mi je, volim te, ne volim te – već to iz čista mira isformuliše u neki intelektualizam.

- E, sad, što se tiče Šerbedžije: on je čovek koji je radikalno izbljuvao sebe, i na sceni i na platnu, ne libeći se ni bala na ustima: ne libeći se svlačenja; ne libeći se svoje zadnjice; ne libeći se agresivnosti i, možda, emocija.. Tako da da njemu nije nikakav problem da se svuče i uslika sa svih strana, što znači da nesvlačenje profesora Mišela Babića u “Uni” nema nikakve veze sa Šerbedžjom - navela je Savić.

Radnja je u glumi osnova, pa nema problem da se skinem

- Ja sam imala veliki problem da li uopšte glumiti ili ne, ali kad sam to u sebi definitivno prelomila – sve je krenulo svojim tokom. Na Akademiji sam naučila da, kao što je u slikarstvu potez ono osovno, u matematici broj, u glumi je to radnja. Dakle, sve naše situacije, sve što ćovek živi, sve stvari koje postoje mogu se svesti na radnju - rekla je Savić, objašnjavajući kako je svaki pokret u neka radanja poput kresnja šibice, trzaja tela, zagrljaja.

Kad je sve to naučila bilo joj je mnogo teže, da dok je snimla “Šećernu vodicu”, da šeta gradom raščupana i sa velikim nosom, da pokrene sebe i infantilno se pomiri sa devojkom od 23 godine i kaže: "Pu, drkadžijo!", nego da se u “Uni” skine u studiju pred pet ljudi koji imaju potpuno isti odnos prema tom činu kao ona.

Moje roditelje nije šokirala "Una"

- Ja se dobro slažem sa svojim roditeljima, i među nama nema nikakvih problema. Mi smo se uvek međusobno pratili, i svaka akcija svakome je poznata. Pošto imaju poverenja u mene, imaju poverenja i u svaku moju aktivnost, znaju da od nekuda dolazi, oni je promotre.
Priznajem, mom ocu je uglavnom dosadno kad gleda ono što sam ja uradila, ali ipak gleda. Međutim, ono što mene nervira jeste strah da oni od sredina ne trpe izvestan atak zbog mene, jer ja sam ipak njihovo dete, jedino dete – pa još žensko - opisala je Savić.

Na pitanje da li se plaši da će uloga Une povući za sobom i naredne tog tipa, rekla je da ona želi što raznovrsnije likove.

- Moja želja je da bacim sebe u sve moguće okolnosti , u što raznovrsnije uloge i da budem iskorišćena na što više načina. Od pozorišta i uopšte od ovog poziva – ne može se zahtevati naročita egzistencija. Moja egzistencija nije čvrsta; ja ne bih mogla da živim sama od sebe, s načinom isplate kakav je u kinematografiji, bez zaposlenja, bez svega: apsurdno je i pomišljati tako nešto - smatrala je ona.

Merlin Monro i Milena Dravić kao uzori

Tri domaće glumice su joj bili uzori i bila je fascinirana njihovom pojavom.

- Snežana Lukić, koja je radila u filmovima Živojina Pavlovića, njena graciozna pojava i filmski način govora fascinirali su me. Druga žena, koja je na izvestan način uvek neformalno u neformalnim filmovima sjajno sebe izražavala i bila lepa, pametna i slobodna žena jeste Božidarka Frajt. I treća osoba, koja je film spoznala kao svoj lični život i učestvovala u njemu kroz njega se razvijajući , beskrajno ga volela i divila mu se, koja je uvek bila fotogenično, pametno i duhovito biće – Milena Dravić. Ona je bila moje detinjstvo, detinjstvo cele moje generacije, zaštitni znak za Jugoslaviju - rekla je ona.

Glumice, koje su je fascinirale, uništile, probudile u njoj potpunu strast za bavljenje glumom su: Bili Holidej, Marlena Ditrih, Žana Moro i najzad, u apsolutno profesionalnoj kinematografiji nedavši se do kraja – Merilin Monro.

Ja sam jedna nesrećna devojka


- Ja imam neku sreću – čuješ koliko puta to spominjem da izgleda da stvarno imam mnogo

sreće, a ja je, u stvarnosti uopšte nemam. Ja sam jedna nesrećna devojka. Družim se sa širim krugom ljudi s kojima sam odrasla negde od petnaeste godine. Mi smo prošli mnoge faze raspadanja, skupljanja, svega živog i sad smo do te mere sjajni da više ne pričamo ni o čemu. Ne procenjujemo jedni druge i uglavnom, igramo vista tablaneta i tako možemo noćima. Umemo i da šetamo ulicama, umemo i da odemo od drugih ljudi, sjajno se slažemo i – svi smo samci. To su ljudi koji nemaju nikakve veze s filmom, ali ja volim da ih odvedem na premijere svojih filmova - ispričala je Savić.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (23)

naranca

05.09.2016. 17:44

Eh zlatne 80-te.Kako mi nedostaju I Sonja I filmovi I bioskopi ali i Vesna(ne znate je) I predvecerje u Knez Mihajlovoj I kupovina Long Plej ploca u Elektrotehni.Nije sto sam tada bio mlad ali bilo je to doba magije.Pozdrav svim Yugoslovenima I mojoj generaciji.Beograde ti zivis vecno mlad......

Uvek cu je pamtiti

05.09.2016. 20:47

Sonja je divna neponovljiva glumica sta god da je radila.Nazalost isuvise je eksperimentisala u zivotu i bila je ponosan buntovnik jedne generacije u pokvarenom drustvu.

bljak

06.09.2016. 07:39

@Uvek cu je pamtiti - "pokvarenom drustvu" ??? u tom istom drustvu drugi su se zenili, udavali, stvarali porodice i odgovarali svakodnevnim obavezama. Sonja je radila sta je htela, a to nema veze sa "pokvarenim drustvom" !

naranca

06.09.2016. 11:43

@Uvek cu je pamtiti - @bljak Pokvareno jedino u tome sto je krilo istinu o svetu.Da su tada svi okolo (a bogami) I sada bili jadni ruzni,,prljavi I zli.Prodali su nam iluziju da su bolji a bili su bednici.(Zaopad ).A pobuna je uvek dobra(pogotovo tako misle Srbi),mada kad neko snima filmove o drzavnom trosku, prima javne nagrade po zemlji,dobija stan od drzave.......Tesko da moze bas sebe da nazove pobunjenikom.Vise galamdzijom.Mada ako je lepa(kao Sonja sto je bila) sve joj se oprasta

Zoran

06.09.2016. 11:59

@Uvek cu je pamtiti - Ako je ovaj Vaš komentar maksimum,ne mogu da vam dam ni plus ni minus.Dakle računajte da je to nula za Vaš komentar.

bljak

06.09.2016. 12:56

@Uvek cu je pamtiti - draga Naranca, konfuzno objasnjenje ali, to ne umanjuje cinjenicu da se na primeru jedne glumice ne moze praviti presek drustva tih godina. Nasa lepa i pametna Sonja je bila okupirana nekim svojim privatnim zivotom, nadanjima i navikama(!) i to joj naravno niko ne zamera(!) ali, bilo je i drugih opcija! A za one bedne, prljave, zle...njih je onoliko koliko ih primetis! Na svim stranama i svim meridijanima!

naranca

06.09.2016. 19:32

@Uvek cu je pamtiti - @bljak Blago tebi kad ih ne primecujes(pretpostavjam).Mislio sam da smo imali (I imamo)neopravdani complex Zapada.Sonja kaze tamo u Svetu I misli na Zapad.Kao da mi nismo Svet.Vidis na sta mislim?PS ja sam muskarac.

Mila

06.09.2016. 10:23

@Killer - ...šteta što je Arkan uticao da se izbace scene Svetlane Veličković i "mlohavog" iz Nečiste krvi...videli biste još njegovih "mekih" navatavanja...voleo je on to...a uzgred,nikakav čovek...hrvatoljubac...dolaroljubac,ustvari...

Milutin

06.09.2016. 01:21

Pa jer su ovi bolesni jadnica je mrtva vec skoro deset godina, a vi obljavjujete njen interviju kao da je ziva. Nista mi nije jasno

naranca

06.09.2016. 10:09

@Milutin - @milutin I Dzon Kenedi je mrtav vec 50 godina a Ameri vise nego ikada objevljuju njegove intervjue,govore,snimaju filmove I dokumentarne emisije.Smrt je smrt ali ponekad nije kraj price.

Dule

06.09.2016. 06:19

Eeeee kako smo šiljili Mankija na "šećernu vodicu". A sad mi ne pomaže ni cela farmaceutska industrija a kamoli šećerna vodica.

Marko

06.09.2016. 10:05

Ovo je sramota za Novosti, takav naslov. Da o jednom divnom filmu pišu kao o mekom porniću. Potpuno ste požuteli i razočarali me, nije ni čudo da vam tiraž opada, kada pratite rijalitije i slične kvazi programe, a pravim vrednosti osporavate.

naranca

06.09.2016. 12:01

@Marko - @marko Alo decko,smiri se.Ovo nije sadasnja kritika ondasnjeg filma.Niti ondasnja kritika ondasnjeg filma.Ovo je samo jedan mali simpaticni Vremeplov u april 1985.Nije reality.

MIRa

06.09.2016. 13:27

Bila je neprevazidjeni talenat, osetljiva dusa, ocaravala je lepotom duha i tela, na zalost ona i nije bila svesna toga koliko ju je Gospod Bog Blagoslovio! Imala je divne roditelje koji su je u svemu podrzavali i pomagali, ali ona i pored svega izjavljuje: "Ja sam jedna nesrećna devojka." Steta za sve mlade talente sto ne shvataju koliko su od Boga blagosloveni, pa iz duhovnog ne znanja pristupaju delima onog s'druge strane dobra, koji sve vreme pokusava da unizi Blagodat Boziju i upropasti sv

naranca

08.09.2016. 00:34

@MIRa - Tada je bilo moderno biti nesrecan bez razloga,kao sto je danas moderno biti srecan bez razloga.Govori mnogo o vremenima.A znamo kakva su ova!