Maja Živanović: I osobenjaci mi otvaraju vrata
07. 08. 2016. u 12:00
Autorka i voditeljka Studija B o drugoj sezoni emisije "Skica", životu umetnika i njihovim delima
.jpg)
NA ideju da radi emisiju "Skica" na Studiju B, autorka i voditeljka Maja Živanović došla je sa željom da čoveku približi i pojednostavi umetnost. Kako je po profesiji likovni kritičar, sa ovim projektom joj se, kaže, ostvario san. Ovog leta, za razliku od mnogih njenih kolega, ona već uveliko snima drugu sezonu emisije koju ćemo gledati od 6. avgusta, subotom, u istom terminu u 17.05.
- Kada sam počela da radim emisiju, u njenoj opštoj najavi bilo je da pratimo sva dnevna dešavanja iz kulture grada. Mislili smo da može da se isprati sve kako treba, ali se ispostavilo da nije tako. S vremenom sam shvatila da je bolje da se posvetim jednoj umetnosti i da joj se maksimalno dam, nego da se rasplinem na sve strane i uradim neke površne izveštaje i reportaže. Kako bi to što radim bilo interesantno gledaocima, trudim se da u svakoj emisiji pre svega budu potpuno različiti umetnici - od jednog minimaliste koji kroz osnovne stvari prikazuje svoja dela do klasične likovne umetnosti i dizajna koji je najteže objasniti zato što je u njemu sve stilizovano - kaže Maja.
Ona ističe da kroz ovaj pristup umetnosti želi zapravo da je banalizuje, odnosno prikaže tako da dopre do svakoga. Nije teško, kaže, ukapirati šta je pejzaž, mrtva priroda ili akt, ali treba nekome objasniti šta je konceptualna umetnost.
- Neko, na primer, okači foliju o drvo ili nešto obloži da svetli noću. E onda, lepo, neka i objasni šta je kroz to hteo da prikaže. Kad umetnik to ume, nije teško razumeti ono što on stvara. Bitno je i da odeš u atelje, da sve čulima doživiš. Kad kročiš u radni prostor jednog umetnika, ušao si u njegov svet. Dešavalo mi se da idem kod afirmisanih slikara kod kojih niko od kolega nije ušao u atelje. Reč je o usamljenicima, veoma specifičnim osobama. Do njih je teško doći, ali kada ti otvore vrata tog svog sveta, u njemu ti je sve dopušteno.
.jpg)
Osim toga, dodaje autorka, u ateljeima imate i interakciju sa materijalom sa kojim se radi. Možete da dodirnete skulpturu, što ne smete u muzeju, pa osetite da li je od drveta, kamena ili bronze.
- Zatim prepustite reč onome ko je i napravio, da objasni ceo postupak, na primer, da sve kreće od crteža, potom sledi žičana forma, zatim se na nju stavlja gips, a tek onda u nekoj livnici se lije u bronzi. E, to je važno običnom gledaocu, da vidi kako nastaje jedno umetničko delo. Drago mi je što svi s kojima sarađujem shvataju moje želje i što se maksimalno trude da mi izađu u susret. Znate, iako me prati dosta njih iz struke, najsrećnija sam kada mi neko ko nije iz tog sveta kaže za nekog slikara, sa kojim sam radila, da je fenomenalan.
Nova sezona "Skice" donosi nam, kaže Maja, nešto drugačije i još zanimljivije priče umetnika. Najvažnije joj je da afirmiše mlade ljude za koje, ističe, nema dovoljno prostora u medijima.
- Već u prvoj emisiji upoznaćete Damjana Kovačevića, i to iz više uglova. Pozvala sam jednog kolekcionara da nam kaže zašto baš njegove slike kupuje, potom i istoričara umetnosti, tako da ova priča ima drugačiji pristup. Posetili smo i atelje mlade slikarke Marijane Oro koja radi jednom neobičnom tehnikom - tušem na ogledalu. Videćete i našu umetnicu koja živi u Indiji. Ona je sa još tri koleginice - Engleskinjom, Indijkom i Špankinjom - postavila izložbu o tome kako njih četiri, budući da su iz različitih zemalja, vide Indiju.
Maja planira da nam u novom ciklusu predstavi i novo viđenje poznatih umetnika. Sa njima će analizirati njihova dela i objašnjavati nam šta je to što gledamo.
- Bićemo i u toku sa svim aktuelnostima u gradu, posećivaćemo izložbe i prikazivati neke delove grada u kojima se svakodnevno susrećemo sa umetnošću, a da to i ne primećujemo. Kao što je slučaj sa skulpturama u parkovima koje su samo na metar-dva od klupe na koju sednemo da se odmorimo. A ima, zaista, mnogo lepih. Isto je i sa kamenom plastikom na fasadama, koja izgleda fantastično... Ali ko digne glavu da pogleda gore?