Bajka o kompozitoru Stevanu Hristiću

Bojana Jovanović

17. 07. 2016. u 15:02

“TV novosti” na snimanju biografskog televizijskog filma o Stevanu Hristiću u produkciji RTS. Scenario je zanimljiv i neobičan, a čast mi je da igram ovako veliku ličnost i umetnika - otkriva Branislav Zeremski

Бајка о композитору Стевану Христићу

Foto Vojislav Danilov

NA obodu šume u Košutnjaku, na ravnici, nalazi se troje ljudi, dva muškarca i žena, u pokretu. Okruženi su neobičnim stalcima koji drže pravougaone površine. Čini se da žučno razgovaraju. Kada im se malo približimo, vidimo da su obučeni po modi s početka prošlog veka, i čujemo da se na stalcima nalaze ogledala, koja dodatno osvetljavaju šumu. U blizini je i tenda ispod koje malo-malo pa neko proviri ili izađe. Da, reč je o snimanju filma. I to ne običnog, već bajkovitog, i ne savremenog, već epohe. Okružuje nas ekipa filma o Stevanu Hristiću, našem kompozitoru, osnivaču Beogradske filharmonije, direktoru Beogradske opere, autoru jednog od najizvođenijih dela srpske muzike, baleta “Ohridska legenda”. Film, sa radnim nazivom “Bajka o Hristiću”, snima RTS, a režira Ilija Gajica, koji je, uz Mariju Ćirić, i koscenarista. Ali da ne idemo preko reda...

Vraćamo se na poljanu. Jedan od dvojice muškaraca odlazi iz kadra jer je završio sa snimanjem, a mi trčimo za njim. Reč je o Slobodanu Bodi Ninkoviću, koji tumači lik Stanislava Vinavera, našeg poznatog književnika.

- Igram Vinavera velikog, koji je inače cenio Hristića, ali privatno su bili krvni neprijatelji - kaže nam Ninković i dodaje: - Ilija (Gajica, reditelj) uspeo je da na vrlo duhovit način prikaže naš odnos, sukobe. Sve je bajkovito, kao i prošle godine kada smo radili Biničkog. Naš osnovni sukob je u ringu, sa bokserskim rukavicama, imamo duel sa mačevima... U svakom slučaju, vodi se filozofska rasprava oko toga. Nadam se da će RTS produžiti ovaj serijal o srpskim kompozitorima, jer zaista imamo značajne umetnike o kojima bi trebalo ljudi više da znaju.

Ispraćamo Ninkovića, a u pozadini se čuje “13. klapa, treći put”. U “klapi” zatičemo mladu damu, kako na štiklama, u haljini, znatiželjno ide za muškarcem sa šeširom, u odelu. Ona sve vreme zapisuje njegove reči u veliki notes. Od Borke Tomović, “prerušene” u ovu ulogu, saznajemo da je pomenuta dama novinarka.

- Moj lik, Milica Jakovljević ili Mir-Jam, prati sukob između Hristića i Vinavera. Ona je u to vreme bila novinarka “Novosti” i “Nedeljnih ilustracija” - kaže nam Tomovićeva. - Film će približiti i deci i malo starijima život našeg kompozitora i njegova dela, kojih je bilo mnogo. Njih troje su sve vreme nerazdvojni. Duhovito je, jer nije klasično autobiografsko ostvarenje. A Mir-Jam nije samo novinarka, već i sudionik, menja različite uloge dok prolazi kroz celu priču. Prošle godine sam sa Bodom radila film o Biničkom, koji je režirao takođe Gajica, što je bilo divno iskustvo. To ostvarenje osvojilo je Sirkom nagradu za nabolji muzički film, što znači da će se prikazivati na svim nacionalnim televizijama u Evropi, od Bi-Bi-Sija do Orfa.

Borku ostavljamo da, u pauzi, pevuši “Tiho noći” i odlazimo do Branislava Zeremskog, koji vozika bicikl po travi, dok svi prisutni strahuju.

- Srećan sam što igram ovo, hvala Gajici što mi je ukazao poverenje. Scenario je zanimljiv i neobičan, a čast mi je da igram ovako veliku ličnost i umetnika - otkriva nam Zeremski. - Neobičan je projekat, jer će na bajkovit, zanimljiv, dinamičan način približiti Hristićev život mlađim gledaocima. “Idemo” na to da je on s jedne strane zanesenjak, a s druge strane brani svoj integritet. Muzika će, takođe, doneti neobično viđenje Stevana Hristića.

I dok Hristić odlazi da diriguje u vazduhu, šetajući, mimoilazeći se s momkom u opancima koji nešto priča sam za sebe, mi odlazimo do glavnog “krivca” za ovaj projekat, Ilije Gajice. Skromno nas upućuje na kolege koje bi imale nešto više da kažu od njega, ali na našu molbu pojašnjava da se u filmu odvijaju tri paralelne priče:

- Pratimo život čuvenog kompozitora kroz tri dramaturška toka. Prvi je njegovo odrastanje, drugi - sukobi sa našim čuvenim pesnikom, prevodiocem, publicistom Stanislavom Vinaverom, treći - priča o nastanku baleta “Ohridska legenda”, jednog od najznačajnijih dela naše kulture. Branislav Zeremski kao Stevan Hristić “uskače” u različite vremenske periode, često u istom kadru. Dvoboji sa Vinaverom (posveta Ridliju Skotu i filmu “Duelisti”), potraga za otetom Biljanom iz “Ohridske legende”, te povratak slavnog kompozitora sa školovanja, odvijaju se paralelno. Hristić je učesnik dvoboja, saučesnik u oslobađanju zatočene junakinje, mladić koji stremi ka napretku u svojoj profesiji.

Verujete li da će i ovaj film postići bar koliko i onaj o Biničkom, ako ne i više?

- Ovaj film je korak dalje u polju igre sa različitim žanrovima. Cilj je da se ne ponovimo ni po čemu, do po vedrom duhu. Veći je i teži poduhvat od “Biničkog”. Nadamo se, biće i uspešan - kaže Gajica.

Zbog čega se više ovakvih sadržaja ne plasira gledaocima?

- Neću reći ništa novo ako kažem da novom feudalnom poretku - što je tendencija globalnih razmera - ne odgovara prosvećeno stanovništvo.

Na najavu pauze za ručak “iskačemo” iz bajke i vraćamo se u realnost, željno iščekujući premijeru filma, predviđenu za jesen.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije