Šteta zbog skupljeg pretovara

B. DABIĆ

08. 09. 2018. u 06:45

Američka kompanija, dobavljač materijala za izgradnju auto-puta, protestuje zbog monopola "Port of Adrija". "Metalhem" želi da posluje sa državnom kompanijom "Luka Bar" jer je njihova usluga jeftinija

Штета због скупљег претовара

Amerikancima skupe usluge "Port of Adrija"

KADA je pre pet godina podeljeno državno preduzeće "Luka Bar" i deo privatizovao turski investitor, spekulisalo se u javnosti da će dva privredna subjekta postati rivali na tržištu. Iako su formalno delatnosti oko pretovara vrsta tereta podeljene između AD "Luka Bar" i "Port of Adrija", "izronilo" je pitanje - zašto je dat monopol privatizovanoj kompaniji za određene pretovare, a javnost je o tome obaveštena preko pisma koje je stiglo od izvršnog direktora AD "Luka Bar" Zarije Franovića. Iz "Port of Adrija" odgovaraju: "Čudno je da pismo stiže preko 'Luke Bar'".

Američka kompanija "Metalhem LLC", dobavljač dela meterijala za gradnju auto-puta, uputila je protestno pismo zbog toga što pretovar u Baru ne mogu da rade preko jeftinije državne kompanije "Luka Bar" već preko "Port of Adrija", čiji je većinski vlasnik turska kompanija "Global ports".

Podelom bivše "Luke Bar", ta vrsta pretovara je dodeljena Kontejnerskim terminalima i generalnim teretima koji su nakon privatizacije postali "Port of Adrija". Iz "Metalhema" navode da zbog toga trpe finansijsku štetu i da sada opremu iz Italije šalju kamionima do gradilišta na auto-putu.

Crnogorski mediji pišu da su Amerikanci pismo poslali izvršnom direktoru "Luke Bar" Zariji Franoviću, saopštivši da su pretrpeli veliku finansijsku štetu, jer je firmi "Port of Adrija" Vlada dala monopol.

UGOVOR SA KINEZIMA Američka kompanija "Metalhem LLC" ima zaključen ugovor sa kineskom kompanijom CRBC. Oni za njih rade isporuku nekoliko hiljada tona specijalnog čelika iz italijanske železare "Feralpi" za gradnju auto-puta.

- Poslovali smo uspešno sa "Lukom Bar" sve do momenta kada je nerazumnom odlukom Vlade i Agencije za privatizaciju dat monopol stranoj firmi, a nama onemogućen dalji rad sa vašom lukom - navodi se u pismu.

U pismu se navodi da zbog visokih cena turskog vlasnika i principijelnog neslaganja da crnogorske državne kompanije daju monopol stranim, kako tvrde u "Metalhemu", alternativa im je bila da koriste luke Drač ili Ploče.

- Na kraju smo bili prinuđeni da prihvatimo kamionski transport od Italije do deonice auto-puta u Crnoj Gori, koji je uglavnom poveren prevoznicima iz Hrvatske i BiH. Nismo smeli kasniti sa isporukama, a to nam je umnogome nanelo dodatne troškove. Sem naših gubitaka i gubitka "Luke Bar", oštećeni su i crnogorski prevoznici koji je trebalo da prevoze robu od luke do auto-puta. Pošto se radi o hiljadama tona i stotinama tura, koristi od ovakve odluke Vlade imali su hrvatski i bosanski prevoznici, umesto domaćih - ističe se u pismu i dodaje da su pokušali da reše ovaj problem, ali da nisu uspeli zbog "tvrdog" stava Agencije za privatizaciju.

Iz "Port of Adrija" navode da su imali komunikaciju i saradnju sa kompanijom "Metalhem LLC" u periodu krajem 2015. i u 2016. godini.

- Nakon direktnih pregovora, "Port of Adrija" je dostavila ponudu prihvatajući praktično sve zahteve koje je imala kompanija "Metalhem LLC", sa željom da damo konkurentne uslove. Na osnovu tako dogovorenih uslova, obavljen je pretovar u oktobru 2016. godine. Ukoliko su verodostojni, a imajući u vidu prethodno navedeno, iznenađeni smo da ovakvi komentari dolaze nakon dve godine. Posebno iznenađuje što protestno pismo koje spominjete dolazi preko adrese u "Luci Bar", a ne preko Vlade Crne Gore, sa kojom "Port of Adrija" ima potpisan Koncesioni ugovor - naveli su iz ove kompanije.




Pratite nas i putem iOS i android aplikacije