ZASTOJ U IZGRADNJI AUTO-PUTA KOD SMOKOVCA: Kinezi neće da isprave grešku ministarstva?

S. DRAGOVIĆ

07. 10. 2017. u 14:30

Izgradnja auto-puta zapela kod petlje, izvođač tvrdi da nije predviđena projektom

ЗАСТОЈ У ИЗГРАДЊИ АУТО-ПУТА КОД СМОКОВЦА: Кинези неће да исправе грешку министарства?

KINESKI izvođač radova na auto-putu u Crnoj Gori, CRBC, odbija izgradnju petlje u okviru dogovorene cene na deonici Smokovac - Mateševo zbog propusta Ministarstva saobraćaja Crne Gore, koje u projektni zadatak i ponudu nije uvrstilo petlju “Smokovac”. Sporni deo produžava ugovorenu deonicu za kilometar i po, pa će sa petljom iznositi 42,5 kilometara. Ovaj dodatni trošak bi mogao koštati od 25 do 30 miliona evra, a Vlada bi to morala da plati iz budžeta ili novim zaduženjem.

Ministarstvo turizma i održivog razvoja je u junu ove godine Ministarstvu saobraćaja izdalo građevinsku dozvolu za petlju “Smokovac”, ali kineski izvođač je odbio da uđe u ovaj posao. Ministar saobraćaja Osman Nurković je kazao da postoji dilema da li je petlja ugovorena obaveza ili ne. Kako je saopšteno, na tom pitanju radi komisija koju je formiralo Ministarstvo saobraćaja i uskoro bi trebalo da se krene u razgovore sa Kinezima.

Malo je verovatno da Crna Gora pokrene arbitražni postupak jer bi ga verovatno izgubila, a arbitraža bi mogla produžiti rokove izgradnje. Rok za završetak radova je maj 2019. godine.

Ministar saobraćaja je rekao da petlja neće biti kamen spoticanja između Vlade Crne Gore i Kineza, a ukoliko se utvrdi da ovo nije obaveza investitora, Vlada će naći novac iz budžeta i platiti. Kako uveravaju, neće dozvoliti da to uspori ukupnu dinamiku i otvaranje auto-puta.

Tim povodom se oglasio i crnogorski premijer Duško Marković koji je istakao da će se sporna deonica svakako raditi.

- Bez petlje “Smokovac” nema auto-puta i ona će se raditi. Nesporno je da je ugovorena izrada projekta te petlje, ali da postoje različita tumačenja da li iz ugovora proizlazi i obaveza kineske kompanije CRBC da izrade petlju. Tu se CRBC ne slaže s nama, misle da to nije predviđeno, mi mislimo da jeste - kazao je Marković.

SPORNO Premijer prilikom obilaska gradilišta, Foto "Vijesti"

Marković je naglasio da ukoliko CRBC bude uporan da to nije njihova obaveza, postoji međunarodna komisija koja će se baviti time. Ako ni to ne bude dalo rešenje, kako je istakao Marković, ići će se na arbitražu. Premijer je, međutim, uveren da će se ipak “dogovoriti”, jer se već sada stvaraju pretpostavke da se sa završetkom prve prioritetne deonice nastave radovi na sledećoj deonici Mateševo - Andrijevica i Andrijevica - Boljari.

AUTO-PUT OD MILIJARDU EVRA

PONUDA za izgradnju auto-puta CRBC-u je zvanično predata u februaru 2013. ali je menjana aneksima dva puta. Ugovor o izgradnji potpisao je Brajović u februaru 2014, a radovi su zvanično počeli tek u maju 2015.

Početak glavnih radova kasnio je skoro godinu jer je kineska strana dobila nepotpune podatke za izradu projekta.

Ova deonica, prema ugovoru, košta 809 miliona evra za 41 kilometar, a 85 odsto se plaća od kredita kineske Eksim banke od 944 miliona dolara.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (9)

aunt

07.10.2017. 16:04

uradi ce ga kinezi sa pesmom na licu voljenom vođi da ih nebi crna gora šutnula I dovela deruge sigurnije izvođace

Padre

07.10.2017. 20:53

@aunt - Pod uslovom da Eksim banka nije stavila negde i klauzulu ko je izvodjac radova.

Ozbiljno nema sta

07.10.2017. 16:18

Oni "misle" da nije a "mi mislimo" da jeste! Da nije tragicno mislio bih da je komedija iz nekog naseg kultnog filma. Ja mislio! hahaha... Ozbiljni ljudi potpisivali milionski projekat :-)

Beše jednom ........

07.10.2017. 16:42

Zbog čega unosite zabunu i ne napišete u naslovu da su problemi u inostranstvu? Bilo bi bolje da nas redovnije izveštavate dokle se kod nas stiglo sa radovima, kao i da date podstrek gradjevinarima koji su mnogo toga ucinili i čine na izgradnji koridora 10 kroz Srbiju.

ima ili nema

07.10.2017. 19:29

toliko jednostavno.ako je u projektu kinezi rade ako nije u projektu rede opet i plaća im se posebno.

Zoran

07.10.2017. 19:59

"Ova deonica, prema ugovoru, košta 809 miliona evra za 41 kilometar, a 85 odsto se plaća od kredita kineske Eksim banke od 944 miliona dolara." Azasto mora da se uzme dodatnih 135M$ i kome te pare idu???

Zoran BL

08.10.2017. 13:13

@Zoran - Procitaj pazljivije. Pominju se 2 razlicite valute. Vecina kredita u svijetu se daje u US $. 944 miliona dolara je po sadasnjem kursu oko 805 miliona Evra. Kada je kredit ugovoren, vjerovatno je dolar bio malo jaci nego sada pa je bilo 809 miliona Evra. Ta cifra od 135 miliona koju pominjes nije tacna. Ne kazem ja da se neko nije uplusao na projektu jer to tako na zalost funkcionise na Balkanu. I ne samo na Balkanu. Pozdrav.

AH KAD BI MONTENIGERI IMALI MINISTRA KO STO IMAJU SRBI

08.10.2017. 11:51

U Srbiji se asfaltira godisnje, nesto vise od dva kilometra auto-puta.