ISTRAGA O PADU BOINGA 737 MAKS: Signal iz softvera odveo u smrt

D. SAVIĆ

29. 03. 2019. u 15:11

Prvi rezultati istrage pada aviona "boing 737 maks" u Etiopiji 10. marta

ИСТРАГА О ПАДУ БОИНГА 737 МАКС: Сигнал из софтвера одвео у смрт

Sakupljanje ostataka aviona koji je pao u Etiopiji

POGREŠNI signali koje je pilotima slao automatski softverski sistem koji je trebalo da stabilizuje letelicu najverovatniji je uzrok pada aviona "Etiopijan erlajnsa" tipa "boing 737 maks", koji se na letu 302 srušio ubrzo po poletanju iz Adis Abebe 10. marta, kada je nastradalo 157 ljudi.

Prema navodima američkog poslovnog dnevnika "Volstrit džornal", preliminarni rezultati istrage ove nesreće pokazuju da je sistem protiv gubitka brzine bio aktiviran pre nego što je avion pao. Iako je reč o nezvaničnom nalazu, on je tim simptomatičniji, što su se i istražitelji aviona "boing 737 maks", koji se oktobra prošle godine srušio u Indoneziji, takođe fokusirali na grešku istog sistema. Američke savezne vazdušne vlasti FAA uočile su sličnosti između dve nesreće koje su odnele ukupno 346 života.

Softver je programiran da se aktivira kada senzori u "nosu" letelice ukažu na to da se avion uspinje pod suviše oštrim uglom, tako da ne dođe do usporavanja letelice. No, istraga je prošle godine već pokazala da je sistem, umesto da stabilizuje avion, usmeravao njegov "nos" - naniže. Takve signale, pokazalo se, slao je čak 20 puta pre nego što se indonežanski avion survao u more, usmrtivši 189 ljudi.

U međuvremenu se pokazalo da su američki i evropski regulatori najmanje dve godine pre pada aviona u Indoneziji znali da kontrolisanje ugla nosa aviona modela "737 maks" možda neće biti dovoljno u nekim situacijama. Evropska agencija za avijaciju i svemir je ipak izdala sertifikat da je avion bezbedan, smatrajući da će dopunske procedure i trening "objasniti pilotima neuobičajene situacije" u kojima bi morali da upravljaju manuelno i da "trimuju" nos aviona.

To se, međutim, nije dogodilo, niti je ijedna od dve letilice koje su doživele nesreće imala ugrađene sisteme upozorenja za pilote. "Boing" je naknadno izmenio softver da blokira sistem ako prima kontradiktorne podatke od senzora. No, posle nesreće u Etiopiji čaša se prelila. Podneta je prva tužba protiv kompanije "Boing". U američkom federalnom sudu u Čikagu podnela ju je porodica Džeksona Musonija, državljanina Ruande. "Boing" zasad nije davao nikakve izjave povodom tužbe.



OGROMNI GUBICI

"BOINGOVA" flota "737 maks" je prizemljena širom sveta od nesreće 10. marta, što je "zbrisalo" 28 milijardi dolara tržišne vrednosti kompanije. Dovedene su u pitanje i unapred izvršene narudžbine aviona, vredne više od 500 milijardi dolara.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

bager

29.03.2019. 17:31

Znao sam i ja ,,a po meni ima dva problma ta cuvena" krilca" ali i softver ,,sad neka ameri putju njihovim boingom da nas uvere da je sve sigurno,,doduse i airbus 320 malo malo pa im problema ,,izgleda su i jedni i drugi zurili da pocnu prodaju

maniks

29.03.2019. 18:04

Najgori avion na svetu., pa i oni avioni na drugom spratu u bloku 70 su mnogo bolji i izdrljiviji i jos kad padne ne polomi se a i gorivo ne trosi.