Dok kriza traje, putevi se grade

Z. Šimunec

20. 04. 2017. u 14:13

Godine ekonomske nestabilnosti nisu omele Grke u izgradnji zemlje

Док криза траје, путеви се граде

Novi auto-putevi / Foto: Zvanični sajt Egejski auto-put

ATINA - SPECIJALNO ZA ''NOVOSTI''

POSLE skoro pola veka konačno je završen auto-put Atina - Solun. Gotovo istovremeno i drugi po veličini i značaju auto-put Olimpija, između Korinta i Patre, otvoren je za saobraćaj, a svakog dana se očekuje da bude predat na upotrebu auto-put kroz centralnu Grčku E-65, kao i jonski putni pravac Antirio - Janina.

Završetkom radova u planinskom prevoju Tembi, podno Olimpa, koji povezuje nekoliko turističkih destinacija popularnih kod gostiju iz Srbije - Platamon, Paralija, Skotina, Nei Pori - dva najveća grčka grada su celom dužinom puta od 503 km povezana auto-putem najviše klase.

Upravo puštena u saobraćaj trasa između Skotine i Evangelizmosa iznosi ukupno 25 kilometara, ali su radovi bili više nego zahtevni jer se radi o tri para tunela-blizanaca ukupne dužine 11 kilometara od kojih je onaj od šest najduži na Balkanu. Svi tuneli su snabdeveni najsavremenijim uređajima za ventilaciju, rasvetom, izlazima u slučaju potrebe, signalizacijom, telefonskim SOS linijama...

Računa se da je sada put od Atine do Soluna kraći za najmanje 40 minuta.

Dugo se očekivao i završetak radova na olimpijskom auto-putu od Atine do Patre. Radovi su se rastezali godinama, ali je finansijska intervencija EU odigrala ključnu ulogu da se posao privede kraju. Probijeno je 25 tunela, ukupne dužine 25 kilometara, izgrađeno 29 prilaznih i izlaznih saobraćajnica i 80 mostova.

Sada je put od Atine do Patre umesto 2,5 sata skraćen na sat i 40 minuta. Putarina iznosi 11,5 evra.

Gruba računica kaže da su savremeni auto-putevi koji korenito menjaju saobraćajnu mapu Grčke koštali preko šest milijardi evra, da je najveći finansijski teret podnela EU, uz učešće privatnih firmi-koncesionara, dok se u godinama krize godinama uloga države bitno smanjila.

Prema navodima grčkog Nacionalnog saveta za razvoj, EU je u proteklim decenijama učestvovala sa čak 95 odsto u finansiranju ključnih infrastrukturnih projekata na teritoriji Grčke. Radi se o atinskom aerodromu "Elefterios Venizelos", obilaznici Atika, kružnom putu oko Atine, atinskom metrou, kao i upravo završenim auto-putevima.

U toku su projekti koji se finansiraju iz evropskih fondova, u okviru programa "2014-2107" čiji je fond 35 milijardi evra.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije