Genocid posvađao Turke i Nemce

V. C. S. I. STANOJEVIĆ

02. 06. 2016. u 13:45

Nemački Bundestag danas usvojio rezoluciju o masakru nad milion i po Jermena u Otomanskoj imperiji. Turska pozvala ambasadora na konsultacije. Izbeglice "zalog" u odnosima Berlina i Ankare

Геноцид посвађао Турке и Немце

Foto Tanjug, AP

NEMAČKI Bundestag izglasao je danas rezoluciju kojom priznaje da je Otomanska imperija izvršila genocid nad Jermenima. Odluka, praćena masovnim demonstracijama Turaka pred parlamentom u Berlinu, "eksplodirala" je u Ankari, koja ju je proglasila istorijskom greškom. Na konsultacije je iz Berlina pozvan turski ambasador.

Istoričari procenjuju da je u Otomanskom carstvu, tokom i posle Prvog svetskog rata, ubijeno 1,5 miliona Jermena što stručnjaci smatraju prvim genocidom u 20. veku. To je, pre Nemačke, priznalo više od 20 zemalja, među kojima su Francuska i Rusija.

Rezoluciju su u Nemačkoj predložili vladajuća levičarsko-desničarska koalicija i opozicioni Zeleni. Među istoričarima se vodi polemika da li je Nemačka, inače blizak saveznik Otomanske imperije tokom Prvog svetskog rata, bila svesna masakra nad Jermenima i politički ga podržavala. Rezolucija Bundestaga sadrži deo u kome se priznaje saučesništvo nemačkog carstva u tim događajima, kao i šest zaključaka, vezanih za Holokaust.

Rezolucija je podelila nemačku političku scenu. Dok jedni opominju da je to dug istoriji, drugi ističu da je dug turski, a ne nemački.

Nemačka kancelarka Angela Merkel podržala je stav svoje Demohrišćanske unije da turski masakr nad Jermenima treba nazvati genocidom, ali je elegantno izbegla da prisustvuje glasanju "zbog unapred ugovorenih obaveza, uključujući i susret sa generalnim sekretarom NATO, Jensom Stoltenbergom."

Turski parlament juče je već rezoluciju "Sećanje na genocid nad Jermenima i drugim hrišćanskim narodima 1915. i 1916. godine", okarakterisao kao nezakonitu i nepravednu. Berlin se, sudeći po reakcijama sa istoka, zamerio Ankari mnogo više nego što je izgledalo uoči sednice nemačkog parlamenta. Jačanje autoritarne vlasti turskog predsednika Redžepa Tajipa Erdogana u EU se vidi kao udaljavanje, a ne približavanje, Turske poštovanju ljudskih prava. Ankari takvo "ocenjivanje" nije po volji.

EVROPI PRETI JOŠ DVA MILIONA IZBEGLICA

U ovom trenutku u turskim kampovima prema Siriji, ali i u gradovima širom zemlje, broj izbeglih premašuje dva miliona. Ukoliko bi Ankara opet otvorila kapije, velika reka slila bi se nanovo ka Grčkoj i Bugarskoj, a teško da bi u novonastalim okolnostima ove zemlje uspele to da spreče. Čak i sa zatvorenim granicama, svakodnevno takozvanom balkanskom rutom prođe 100-200 ljudi.

Dakle, sva je prilika da bi se, ako dođe do najcrnjeg scenarija, reka ljudi opet slila preko Makedonije i Srbije, ka zapadnoj i severnoj Evropi.

Balkanskom rutom, kroz Srbiju, od početka godine prošlo je više od 130.000 ljudi, podseća Radoš Đurović iz Centra za zaštitu i pružanje pomoći tražiocima azila:

- Sada je očigledno ono što znamo od početka: da cela situacija zavisi isključivo od Turske. A Ankara je "nezgodan" partner, koji ima pregovaračke kapacitete i voli da se cenka i ucenjuje. Njoj nije u cilju da se problem reši, jer onda gubi moćno ucenjivačko oružje iz ruku. Zato u narednim danima možemo očekivati svakakav ishod - zaključuje Đurović.
Poslednja kap u turskoj čaši žuči bila je nepovoljna vest iz Brisela, pristigla veče uoči glasanja u Bundestagu. Turski državljani moraće, naime, do jeseni da pričekaju na obećanu viznu liberalizaciju iz EU.

Brisel maše Ankari viznom liberalizacijom, ali uz zahtev da Turska revidira svoje antiterorističke zakone. Ankara to odbija, dok iza svega lebdi pitanje o zaustavljanju priliva migranata, vraćanjem pristiglih na grčka ostrva u Tursku. O tome je između Turske i EU u martu potpisan sporazum, ali on bi sada mogao da bude doveden u pitanje, dok je hiljadama izbeglica Nemačka i dalje glavna destinacija.


"DANKE!"

GLASANjU u Bundestagu prisustvovali su lideri jermenske zajednice u Nemačkoj, predstavnici hrišćanske Jermenske crkve i Jermeni koji žive i rade u ovoj zemlji. Oni su se zahvalili za usvajanje rezolucije, podižući listove papira na kojima je bilo ispisano "Danke!" Predsednik Jermenije Serž Sargsjan pozvao je uoči glasanja nemačke poslanike da masakr koji su nad Jermenima izvele osmanlijske snage nazovu genocidom i da ne dozvole da ih od toga odvrate upozorenja Ankare.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (51)

Goran

02.06.2016. 14:23

A koliko su nemci poubijali ljudi za vreme I i II svetskog rata? Koliko su nedužnih ljudi ubili Amerikanci, Englezi, Francuzi u kolonijalnim osvajanjima i drugim agresijama duž čitave zemaljske kugle?

Dule

02.06.2016. 14:30

Gorane, slažem se s tobom, ali nije ovde reč o tome, - već o genocidu koji su počinili Turci.

Ego

02.06.2016. 15:33

@Dule - @DuleGlasati o necemu sto se desilo pre 100-godina, kad zemaljska kugla maltene gori.Nije mi svatljivo,izglasali su ga oni koji su do skoro imali konc.Logore!

pera borin

02.06.2016. 14:40

Koliko god da respektujem ovu odluku Nemacke vlade,jer to sto se desilo je i bez njihovog priznanja i usvajanja,bilo masovno istrebljavanje jednog potlacenog naroda i otimanje njegove teritorije.Medjutim,ne dajem im nikakvo pravo da oni o tome sude i presudjuju!Pokrij se i cuti!A sada,postovani Nemci,ja kao Srbin trazim vase misljenje i koja osuda MORA da se izrekne,naslednici Otomanskog Carstva,za 500-pet stotina godina gazenja moje zemlje i mog naroda?I kolika mora da bude ratna odsteta???!!!!

mnenad

02.06.2016. 15:28

@pera borin - Nije 500 godina, od Kosovskog boja 1389 do oslobodjenja Srbije 1804 je proslo 419 godina, uz to da nije cela Srbija porobljena 5 minuta posle boja, vec je do 1403 godine postojala kao Moravska Srbija, a od 1403 do 1459 kao Despotat i bila vazal Otomanskoj imperiji. Osim toga, ratnu odstetu ne mozes da trazis za nesto sto se desilo u Srednjem veku, jer su pravila bila sasvim drugacija, i to bi napravilo vrzino kolo, na primer Grci bi mogli da traze odstetu od nas za vreme Dusanovog carstva.

kole

02.06.2016. 16:02

@pera borin - Dobra i hrabra odluka nemackog parlamenta. Nemci su u ovoj deklaraciji naglasili da su saucesnici Turske u tom ratu, pa je ispravno da bas oni prvi prozovu svoje bivse saveznike. Inace ovo nije prvi genocid u XX veku. Prvi su izvrsili Belgijanci u sadasnjoj repubici Kongo, gde su kao kolonijalni osvajaci, po istrazivanju nezavisnih eksperata ubili oko 10 miliona ljudi. Sada treba navaliti svim snagama da UN proglasi genocid u NDH.

Čeda

02.06.2016. 14:56

Lepo od Nemaca,ali nešto nisam siguran da bi isto postupili kada bi bila pokrenuta inicijativa da se stradanje Srba u NDH takođe okarakteriše kao genocid.

Dijagnostičar

02.06.2016. 14:58

Vrana vrani oči ne vadi. Ovo je samo zbog viza urađeno. Nemce tek čeka genocid, kad im nagrnu turci na azil. Ovo je alibi da se brane sutra pred svojim javnim mnjenjem, jer Nemačku neće iskrpiti ni 200 milijardi evra samo za lažne azilante narednih nekoliko godina. Kad puste Turke, pustiće još milione drugih arapa koji će kupovati turske pasoše. Samo polako.

sasa

02.06.2016. 16:35

@Pero - TO JE OBAVEZA SRBIJE!!!!! Srbija MORA da angazuje najbolje svetske advokate da to proguraju pored jakog Hrvatskog lobija! Ovde neko uzima ogromne pare da sve marginalizuje i relativizuje! Hrvatska ima "svoje" ljude u Srbiji!

istina...

02.06.2016. 15:03

I danas su se turci previse osilili.....u EU gde ih ima apsolutno najvise od svih nacija malte ne rade sta hoce, data su im veca prava nego li drugim stranim narodima, dzamije nicu skoro u svakom mestu, u manjim selima su to spolja po izgledu obicne kuce , u skoli dolaze umotane ko mumije, zakone tih zemalja potpuno ignorisu, policija im skoro nista ne moze jer ih ima dosta i u njoj, najveci su sverceri droge, mladi se ponasaju bahato nasilno, tako eto i Erdogan misli da moze sve !

Ahmed

02.06.2016. 15:03

Kakva glupost. Sta ima da sada donosi neko rezoluciju o necemu sto se desilo prije toliko godina. Dokle ce se stici unazad ovakvim rezolucijama a dokle unaprijed? Ne razumijem sve ovo ali i ne razumijem nervozu Turske oko ovoga. Genocid / zlocin / ratni zlocin sta god, neki su ljudi ubijeni a nijesu bili vojnici i to ne moze biti u redu.

NikolaBG

02.06.2016. 15:12

Svaka cast,a sta cemo sa jevrejima u nacistickom nemackom? Genocidom nad srbima, romima i jevrejima u jasenovcu i ostalim logorima Hrvatske? Sta cemo sa NATO zlocinima 21og veka po Africi? Afganistan, Libija, Sirija, Irak, Iran, Jugoslavija itd?

Ivan Zgrozeni

02.06.2016. 15:17

Ako se turski narod ponosi svojom prosloscu to znaci da se ponose i obaranjem ruskog aviona. Prvo su tvrdili da je avion usao na teritoriju Turske a juce citam da se radilo o "greski pilota". Lazu k'o Turci.

damjan

02.06.2016. 15:29

Sigurno ne mogu biti optuzen da ne volim pravoslavne Jermene, a volim Turke. Medjutim, ovo sto Jermeni rade decenijama prelazi sve granice. Njihovo je pravo da se secaju tih strasnih zlocina, ali citava jermenska emigracija, intelektualci, svi Jermeni...okupili su se oko ovoga, i nacinili ga nekom vrstom nacionalnog projekta, i nacinom ubiranja politickih poena...sto vas valjda podseca na nesto. Na stranu sto turski zlocin ne zadovoljava definiciju genocida vec etnickog ciscenja.

nenad79

03.06.2016. 08:42

@damjan - DamjanJa ne znam da li se ti pravis toliko neuk ili samo lupetaras tek da nesto pises!?!?Ocito nisi pravnik i nisi ucio medjunarodno javno pravo, ljudska prava i medjunarodno humanitarno pravo. Etnicko ciscenje je kada proteras ljude sa teritorije na kojoj zive, bez masovnog ubijanja tih istih ljudi. Jermeni su ubijani u Osmanskom carstvu malo izvan svojih mesta stanovanja, nisu proterani...Genocid nad Jermenima je skolski primer ovog najstrasnijeg medj. krivicnog dela!!!

Djordje Petrovic

02.06.2016. 15:33

Istorijska odluka. Govori i o Nemcima samim, jer oni imaju breme miliona na sebi. Nemci su se dosta okajavali. Taj njihov sentiment zloupotrebljava amerika i vrsi uticaj na njih, a oni nesvesno Evropu guraju ponovo u propast. Nek sad malo Turci dodju na tapet, al bojim se da se Nemci nece trgnuti iz americke igre.

Rudar T-34

02.06.2016. 16:29

@Djordje Petrovic - O kakvom bremenu se prica. Moraju breme nositi, milione su u crno zavili. kako se to moze okajati. kakav sediment, kakva zloupotreba. Vidis li da su poceli da sude o genocidu. Oni rec genocid ne smeju da upotrebe dok postoje. Rec genocid je jednaka reci Nemacka.

Kolar Aleksa

02.06.2016. 15:40

Podrska Nemcima. Oni su svoja nedela priznali i danasnji Nemci se bez problema suocavaju sa prosloscu. neka to urade i Turci i Ameriksnci.

Aca kraisnik

02.06.2016. 15:42

A sta je sa Srpskim zrtvama u prvo i drugom sveckom ratu.A niko ni da se seti Srba kraisnika to smo vec zaboravili ??? Nemamo ni dostojan spomenik a o necemu pricamo

sasa

02.06.2016. 16:32

@Aca kraisnik - Srbija NEMA svoj lobi u SAD i EU! Neko je uzeo pare da Srbija NE pokrene pitanja genocida a i ako pokrene pitanje da to bude kao da je pitanje neke tamo istorije!

Moravac

02.06.2016. 16:23

@zzzz - Jermeni je oblik koji smo preuzeli od Turaka. Tacno je da je pravilno Armeni.

braca

02.06.2016. 15:59

kakvo licemerje nemaca. na stranu to sto posle 100 godina reaguju na ovo etnicko ciscenje, razlog mi je jos smesniji.

damjan

02.06.2016. 16:14

Ovakva reagovanja i komentari se i desavaju kada komentarisu pravno neuki ljudi, sa mrznjom prema Turcima i ljubavlju prema pravoslavnim Jermenima kao jedinim argumentom. Pa se onda neki cude sto se Srebrenica proglasava genocidom i izglasavaju iste rezolucije....Kada se ne postuju pravne definicije, nego politicke kampanje , onda je sve moguce.

Rudar T-34

02.06.2016. 16:25

Nemacki bundestag nekog optuzio za genocid. Kako to paradoksalno zvuci. Sinovi i unuci nacista se javljaju, ali ne iz misije rupe, vec javno i glasno. Imaju obraza zlotvori. Sve da je istina, to ne sporim, oni zadnji koji nekog smeju da optuze za gemocid. Ojacali su, ponovo kroje, parcaju, sude. Ponovo ce nacista da gazi, zivi bili pa videli.

sMiley

02.06.2016. 17:57

@Rudar T-34 - Da prijatelju, ali zaboravio si da 300,000 Srba radi u nacistickoj Nemackoj, 50,000 prima Nemacku penziju, pola Srbije izgradjeno od nemackih maraka, pola Srbije bi otislo u Nemacku da imaju uslova,? budi bar malo zahvalan! ;-))

MSiley

02.06.2016. 20:29

@Rudar T-34 - Da prijatelju, a ista ta Nemačka izgrađena od američkih dolara, sve u sklopu Maršalovog plana. Ako nastavimo da tako idemo u krug, ulazimo u petlju uzročno posledičnih veza. Tvoj komentar je odraz mlakog građanskog mentaliteta, stomak na prvom mestu, uz potpuno odsustvo duha. Materijalizam iznad moralnog. Slažem se sa Rudar T34. Da se pokriju ušima, da ćute. Pošto od toliko rada nemaju priliku da razmišljaju, opet će ih Englez napujdati, samo što posle novog sloma Nemačke ima da nema.

Branko

02.06.2016. 16:34

Biće zanimljivo pratiti odnose dve regionalne sile u narednom periodu, od naprimer 2 godine. Važno je to i za nas Balkance, mi smo tzv.meki trbuh Evrope a udarci ispod pojasa, u pleksus, su najbolniji - bez obzira odakle dolaze.

Душан

02.06.2016. 17:09

Ово је доказ да су преговори са Турском били превара и да ће се наставити процес насељавања Немачке муслиманима.

prellee

02.06.2016. 17:38

Napokon je Njemačka uradila pravu stvar i Tursku samo posjetila na LOŠE djelo koje je napravila prije 100. godina nad Jermenima. To je poruka Erdoganu da stvar nebi ponovio. Ukoliko on to ispravno shvati. Još da se proglasi GENOCID nad Srbima u WW2 od strane Hrvata pa da se i Hrvati zamisle i počnu NORMALNO funkcionisati. Tada bih rekao da Njemačka ima DOBRE namjere prema Srbima.

zaliv.co

02.06.2016. 17:52

Sta kaze "ne postoji događaj iz prošlosti koji bi nas naterao da postiđeni pognemo glave" ??? Boze da li ima tamo svesnih ljudi ili su svi pijani, a sta su radili sirom Balkana?

istoricar bez diplome

02.06.2016. 17:55

Potcenio sam Nemce - mislio sam da je to farsa koja ce biti `ladno odbijena u Bundestagu. Turci jesu izvrsili genocid nad Jermenima, a genocid je nesto najodvratnije, najbolesnije i van svake ljudskosti. Ostaje Nemcima jos da izglasaju i priznaju genocid njihovih pulena Hrvata nad Srbima i pocecu da ih postujem.

cccc

02.06.2016. 20:41

@Bugi - Treba mu onda vratiti 3 miliona Turaka, pa da vidimo ko će pre pokleknuti.

SSS

03.06.2016. 09:20

@Bugi - cccc@Bravo za komentar, jer ih je evropa prepuna, narocito nemacka. Sve turcin do turcina

DUSAN.

03.06.2016. 05:50

Za 5 veka turci su UBILI vise SRBA na BALKAN nego sto su ubili JERMMENCA i zato mislim da jos nije kasno da se jednom i mi SRBI razduzimo-raskusuramo sa turcima.

sava savanovic(prvi srpski vampir)

03.06.2016. 10:28

ima ona stara kada se rodio armenin jevrej je zaplakao!nego tedo da pitam kako bre narod na kavkazu ima pravoslavnu veru?pa to bre ni bog ne moze da objasni!nego cito sam neke stare citape pred tim kako su sirijci ne turci napali armene oni su primili pravoslavnu veru ili ja citah ne te citape?!

Јабре

03.06.2016. 10:39

@sava savanovic(prvi srpski vampir) - Тако што је Хришћанство старије од ислама а осим Јермана православци у и Грузини на Кавказу. А изгледа да ти много шта није јасно историјски гледано.

sava savanovic(prvi srpski vampir)

03.06.2016. 11:12

@sava savanovic(prvi srpski vampir) - jel bre pa ti citas sta sam napisao?ti si kao neki drveni advokat ovde ili si kikiriki u slamatom sesiru?

Komentator

03.06.2016. 11:05

Genocid nad Jermenima jesu izveli Turci, ali su ga pokrenuli Jevreji koji su tada vladali Turskom, smetalo im je što su Jermeni imali veliku nadmoć u ekonomiji i trgovini. Posle genocida Jevreji su dobili punu kontrolu u ekonomiji. Zato se Turci bune kada njih optužuju za taj genocid, a ne smeju da spomenu Jevreje da se ne zamere Izraelu.