Grčka: Nisu nađeni delovi Idžiptera

Goran ČVOROVIĆ / Ivana STANOJEVIĆ / Agencije

19. 05. 2016. u 07:24

Nisu nađeni ostaci aviona Idžiptera (EgyptAir) koji je prošle noći nestao sa 66 ljudi, izjavio je večeras u Atini šef grčke Uprave za bezbednost avio-saobraćaja

Грчка: Нису нађени делови Иџиптера

Foto Tanjug, AP

Nisu nađeni ostaci aviona Idžiptera (EgyptAir) koji je prošle noći nestao sa 66 ljudi, izjavio je večeras u Atini šef grčke Uprave za bezbednost avio-saobraćaja.


Ranije večeras ta egipatska avio-kompanija je na Tviteru objavila da su u Egejskom moru, u blizini grčkog ostrva Karpatos, jugozapadno od Rodosa, nađeni "pojasevi za spasavanje i komadi plastike" iz njenog aviona, prenela je agencija AFP.


Teroristički napad je najverovatniji uzrok pada egipatskog putničkog aviona, danas rano ujutro u vodama Egejskog mora, na oko 240 kilometara južno od grčkog ostrva Karpatos. To je potvrdila i izjava egipatskih vlasti koje su večeras istakle da je terorizam izvesniji uzrok pada od tehničkog kvara.


I šef ruske Federalne službe bezbednosti (FSB) Aleksandar Bortnikov rekao je danas da je teroristički napad najverovatniji uzrok pada "Idžipterovog" aviona na letu iz Pariza za Kairo.


- Po svemu sudeći, to je bio teroristički napad - kazao je Bortnikov.

U prvim reakcijama eksperata za terorizam isticala se sličnost sa ruskim putničkim avionom kompanije "Flaj Dubai", koji se srušio u oktobru na Sinaju i tada je poginulo svih 224 putnika i članova posade. Moskva je saopštila da je avion oboren eksplozivnom napravom.


I američke vlasti veruju da je najverovatniji uzrok rušenja aviona bomba koja je eksplodirala unutar letelice.


U popodnevnim satima spasilačke ekipe su pronašle "dva plutajuća objekta od plastike", na oko 80 kilometara od mesta pada aviona.


U avionu A320 egipatske kompanije "Idžipter", na letu između Pariza i Kaira, nalazilo se 56 putnika, među kojima jedno dete i dve bebe, i deset članova posade od kojih su bila i tri oficira bezbednosti. Šanse da je neko od njih preživeo praktično ne postoje.


"IDžIPTER" U POSLEDNjIH 30 godina, avioni kompanije "Idžipter" imali su četiri nesreće, uključujući i ovu poslednju. Trojica otmičara otela su avion ove kompanije 24. novembra 1985. na letu iz Atine u Kairo. Avion se srušio na Malti. Poginulo je svih 98 putnika i 6 članova posade. Kopilot Džamil el Batuti ubio se 31. oktobra 1999. godine i sa sobom u smrt odveo 217 putnika na letu između Njujorka i Kaira. Zbog loših meteoroloških uslova, u samoj blizini aerodroma u Tunisu 7. maja 2002. srušio se avion "Idžiptera". Poginulo je 15 od 64 osobe koje su se nalazile u avionu.

- Sve opcije su otvorene - rekao je danas o uzrocima pada francuski predsednik Fransoa Oland posle održanog kriznog sastanka u Jelisejskoj palati.

Avion na letu broj MS804 je poleteo s pariskog aerodroma "Šarl de Gol" u sredu uveče u 23.09, a kontrola leta je s njim izgubila kontakt neposredno po ulasku u egipatski vazdušni prostor. Letelica se tada nalazila na visini od 11.280 metara i bila je u fazi krstarenja, a ovaj podatak pokazuje da je moguće da je došlo do eksplozije, jer avion nije počeo da pada. Grčki mediji su nešto kasnije preneli, pozivajući se na američke radarske sisteme, da je letelica nekoliko sekundi pre nego što je potpuno nestala sa radara naglo propala sa visine od 11.000 metara - na 3.000 metara. Pad je bio skoro "vertikalan".


U poslednjem kontaktu sa kontrolama leta, posada nestalog aviona nije navela da postoji bilo kakav problem. Grčki kontrolori letenja su s posadom razgovarali u 1.55 po našem vremenu, odnosno u 0.55 po lokalnom.




U trenutku kada je avion izlazio iz grčkog vazdušnog prostora, 34 minuta kasnije, Grci su, shodno proceduri, pokušali da ponovo stupe u kontakt s kokpitom, ali u tome nisu uspeli.

Čim je avion nestao sa radara, grčke i egipatske vlasti krenule su u potragu za njegovim delovima. Pridružili su im se brodovi koji su se zatekli u blizini. Postojale su kontradiktorne informacije da je egipatska vojska dva sata posle pada, navodno, primila signal "crne kutije", ali je to kasnije demantovano.

Na pariskom aerodromu danas je bio otvoren prostor za prihvat porodica stradalih u avionskoj nesreći. Scene su, kao i uvek u ovakvim slučajevima, bile potresne.


OTMICA AVION iste kompanije već je jedanput bio u centru pažnje ove godine kada je otet u martu. Otmičar je pilota aviona koji je poleteo iz Aleksandrije primorao da sleti u Larnaku, zbog ljubavnih i porodičnih problema. Predao se posle šest sati.


Francuske i egipatske vlasti su porodicama izrazile saučešće. Neki svedoci s grčkih ostrva, uključujući i kapetana jednog broda, tvrdili su da su, navodno, na nebu videli eksploziju koja bi mogla da se dovede u vezu s avionom kompanije "Idžipter".

Kairo i Pariz razmenili su izraze saučešća. Saopštenje o tome da su dva ministarstva spoljnih poslova razgovarala na taj način, prvo je zvanično priznanje da su putnici i članovi posade verovatno mrtvi, pišu svetski mediji. "Predsednici Francuske Fransoa Oland i Egipta Abdel Fatah el Sisi, dogovorili su se danas da usko sarađuju kako bi se što je pre utvrdile okolnosti nestanka aviona", navodi se u saopštenju Jelisejska palate.


"NEMA PROBLEMA"


PILOT "Idžipterovog" aviona u poslednjem kontaktu sa kontrolom leta nije pomenuo da postoji bilo kakav problem, saopštila je civilna avijacija Grčke. "Kontrolori leta su kontaktirali sa pilotom dok je avion bio na visini od 11.000 metara (u blizini Atine)... ali nije pomenuo problem", rekao je šef grčke civilne avijacije Konstantinos Licerakos za televiziju Antena. Istovremeno, grčke vlasti su saopštile da je potraga za mogućim olupinama aviona u oblasti južno od ostrva Karpatos i dalje u toku, ali da zasad ništa nije uočeno i da dosad apsolutno ništa nije pronađeno.


JEDAN OD NAJSIGURNIJIH TIPOVA AVIONA

ERBAS A320 kompanije "Idžipter" uključen je u saobraćaj 2003. godine i imao je 48.000 sati leta. Posada je imala veliko iskustvo. Pilot je ostvario 6.000 sati leta, od čega 2.000 na ovom tipu aviona, dok je njegov kopilot leteo ukupno 2.776 sati na avionima tipa A320. Kompanija "Erbas" saopštila je da je motore za avion proizveo konzorcijum IAE sa sedištem u Švajcarskoj i da je avion nosio serijski broj 2088.

Avion tipa A320 jedan je od najčešće korišćenih "Erbasovih" aviona. Reč je o uskotrupnom dvomotorcu, avionu koji obično može da primi 150 ljudi i koristi se za letove na kratkim i srednjim deonicama širom sveta. Prema informacijama na sajtu "Erbasa", u upotrebi je bezmalo 4.000 aviona tog tipa. Istovremeno, to je jedan od najsigurnijih tipova aviona. "Boing" je objavio da je A320 imao samo 0,14 fatalnih incidenata na milion letova.


CRNI REKORDI CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA


NAJVEĆA nesreća u istoriji avijacije dogodila se 1977. godine na Tenerifima, kad su živote izgubila 583 putnika. Po "crnom bilansu" sledi nesreća iz 1985. godine, kada je japanski avion udario u planinu Fudži, pri čemu je poginulo 520 ljudi.

Poslednjih godina bilo je nekoliko nesreća sa više stotina žrtava.


24. marta 2015. "erbas A320" nemačke kompanije "Džermanvings", koji se kretao na relaciji Barselona - Diseldorf, srušio se u francuskim Alpima. U avionu su se nalazila 144 putnika i šest članova posade.


17. jula 2014. godine, avion kompanije "Malezija erlajnz", "boing 777", oboren je iznad istoka Ukrajine na letu iz Amsterdama ka Kuala Lumpuru. Poginulo je svih 298 putnika i članova posade, većinom Holanđana.


8. marta 2014. godine, avion "boing 777" kompanije "Malezija erlajnz" nestao je nedugo posle poletanja iz Kuala Lumpura za Peking, sa 239 putnika i članova posade.




— Bloomberg (@business) May 19, 2016

— CNN Tonight (@CNNTonight) May 19, 2016

— ilQnass (@ilQnass) May 19, 2016

— Flightradar24 (@flightradar24) 19 May 2016



Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (3)