Svađa sa Hrvatima koči most u Gradišci

Srđan MIŠLjENOVIĆ

26. 07. 2016. u 08:31

Dušan Topić, DIREKTOR "Auto-puteva Republike Srpske", za "Novosti" o izgradnji saobraćajnica, saradnji sa susedima, kineskim investicijama

Свађа са Хрватима кочи мост у Градишци

Foto V. Dančić

Most u Gradišci ključan je za mrežu auto-puteva u Republici Srpskoj. Radimo punom parom na rešavanju ovog problema koji nas već godinama koči, jer u Hrvatskoj nema opredeljenosti da se most izgradi. Ipak, očekujemo do kraja godine raspisivanje tendera za izvođača radova za most - kaže, u intervju za "Novosti" Dušan Topić, direktor "Auto-puteva Republike Srpske".

- Zbog politike ovaj most nije sagrađen. Hrvatska i BiH se svađaju zbog mosta na Pelješcu, a trpi izgradnja mosta u Gradišci. Ali prema informacijama koje imamo, možemo biti optimisti da će ovaj višegodišnji problem biti rešen - kaže Topić.

* Na čemu se zasniva taj optimizam?

- Evropska komisija se zainteresovala za ovaj problem i želi da finansira izgradnju projekta. Oni nude Hrvatskoj da finansiraju 85 odsto projekta. Ukupna investicija je 30 miliona evra. Hrvati su do sada "zatezali" zbog politike, ali i pod izgovorima da moraju da izgrade i devet i po kilometara nove saobraćajnice do Okučana. Ali sada, pošto se u sve umešala Evropska komisija, uveren sam da bismo naredne godine mogli početi sa gradnjom mosta zajedno sa Hrvatskom. Zbog nepostojanja ovog mosta Srpska je dosta izgubila u finansijskom smislu, a njegovom izgradnjom konačno bismo rešili i problem gužvi na graničnom prelazu u centru Gradiške.

* Izgradnjom tog mosta, i auto-put Glamočani - Mliništa dobija na značaju.

- Naravno. Mi planiramo izgradnju auto-puta Glamočani - Mlinište dužine 60 kilometara i spajanje na put Avnoja. To je u neku ruku prva faza spajanja Srpske s Jadranskim morem. Pregovaramo s kineskom bankom za kredit od 600 miliona evra kako bismo izgradili ovaj auto-put do Mliništa. Srpska bi učestvovala sa 15 odsto, odnosno 90 miliona evra. Ali potrebno nam je i oko 50 miliona maraka za eksproprijaciju zemljišta na toj deonica. Ipak, čekamo da vidimo kako ćemo završiti pregovore sa Kinezima i kada bismo mogli započeti izgradnju. Projekat je jedan od prioriteta.

* Šta Kinezi nameravaju da grade u Srpskoj?

- Kinezi su ozbiljni investitori. I ozbiljno pristupaju svakom poslu. Pored Mliništa, veoma su zainteresovani za auto-put Banjaluka - Prijedor - Novi Grad u dužini od 80 kilometara i izgradnju dodatne brze deonice od Prijedora do Kozarske Dubice u dužini od 30 kilometara.

OTVARANjE DEONICE PRNjAVOR - DOBOJ Deonica auto-puta Banjaluka - Doboj, od Prnjavora do Doboja, u dužini od 36 kilometara, biće otvorena u naredna dva meseca. Vrednost celog projekta je oko 180 miliona maraka. Zbog kiša i klizišta, malo smo usporili dinamiku, ali ipak se sve završava. Ponosni smo što već skoro dve godine u Srpskoj imamo gradilište dugo 72 kilometra. Sve veće kompanije iz Republike Srpske rade na auto-putu Banjaluka - Doboj. Blizu 1.000 radnika radi na ovoj deonici, što je veliki uspeh za Srpsku - kaže sagovornik "Novosti".

* Da li je već postignut dogovor o poslu?

- Mogu da kažem da smo na pravom putu. Sada pregovaramo sa Kinezima oko koncesije, pošto oni žele da naprave te puteve, ali traže koncesiju na 30 godina. Mi nismo protiv toga, tako da su oni spremni da već sutra počnu da rade. Veoma su fleksibilni u razgovorima oko izgradnje i angažovanja domaćih firmi. Njihova je poruka da žele da dođu da grade i da ostanu na ovom tržištu.

* Možemo li očekivati Kineze i kao finansijere auto-puta Brčko - Bijeljina?

- Imali smo već razgovore na tu temu. Zbog velike frekvencije saobraćaja, Kinezi su zainteresovani za auto-put od Brčkog do Bijeljina. Ali zasada bismo prvo priveli kraju pregovore oko auto-puta Glamočani - Mlinište i Banjaluka - Prijedor, jer je poznato da je prijedorski put ipak put sa najviše žrtava, i to se mora promeniti.

* Koliko u Republici Srpskoj sada ima auto-puteva?

- U Srpskoj sada imamo 35 kilometara auto-puta. Kada se pusti u rad, krajem iduće godine, auto-put Banjaluka - Doboj, imaćemo oko 110 km auto-puteva. A u planu je izgradnja auto-puteva po Srpskoj u dužini od oko još 150 kilometara.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (3)

pablo

26.07.2016. 13:19

Tako zavrsavaju svi projekti RS.... u Savu,. Hrvatskoj i netreba taj most kad vec imaju u Jasenovcu i Gradisci a ti Dusko svoj najskuplji autoput, macku o rep a govori da su ti Hrvati krivi. Valjda se prvo prave dogovori i predracuni

wz20s

27.07.2016. 07:09

Onaj oko Laktasa ili Gradiske kosta 21 milion po km !!! Pa jesmo li mi normalni?! Zar se tako prave putevi?