Svet se klanja srpskoj dvoglavoj aždaji

Goran Čvorović

09. 11. 2018. u 16:02

Vek pobede saveznika u Prvom svetskom ratu uveličaće i mala lokomotiva koja je prevozila oružje. Robusnu mašinu obići će šefovi država. Lokomotiva, čije je zvanično ime "Kostolac", bila u upotrebi do 1951.

Свет се клања српској двоглавој аждаји

Kolekcionar Patrik Muro

PARIZ - OD STALNOG DOPISNIKA „NOVOSTI“

PARIZ je pozdravio "dvoglavu aždaju" iz Kostolca. Prigodnom svečanošću, ispred Vojno-memorijalnog centra "Invalidi" postavljena je uskokolosečna lokomotiva konstruktora "Pešo i Burdon", koja je u Prvom svetskom ratu prevozila oružje i municiju u Srbiji i ka Solunskom frontu.

Francuska lokomotiva, u srpskim rukama i u službi zajedničkog cilja, simbolično je postavljena da bi se njome obeležila proslava stogodišnjice pobede saveznika u Velikom ratu. Malu i robusnu lokomotivu, koja je napunila 102 godine, obići će i šefovi država ili vlada velikog broja zemalja, koji će se, 11. novembra, okupiti na centralnoj svečanosti u Parizu. Među njima će biti i predsednik Srbije Aleksandar Vučić.

Ceo projekat iz Francuske je, uz pomoć srpskih prijatelja, organizovao kolekcionar Patrik Muro, koji se u okolini Fontenbloa bavi restauracijom starih lokomotiva i vagona.

- Locirao sam sve vojne vozove iz Velikog rata, francuske, američke, engleske i nemačke - kaže Muro za "Novosti". - Tražio sam ih po celoj planeti. Američku lokomotivu našao sam, na primer, u Australiji. Sve su one sada u našem muzeju u Fonteblou. Insistirao sam da ovom prilikom prikažemo srpsku lokomotivu, u čast našeg francusko-srpskog prijateljstva, do koga mi je naročito stalo.

Naš sagovornik prenosi zahvalnost Srbiji koja je omogućila prebacivanje lokomotive iz Železničkog muzeja u Požegi, gde će biti vraćena posle svečanosti.

- To je prva lokomotiva koju je osmislila francuska vojska za transport materijala na front. Posle rata, ostalo ih je svega nekoliko, a neke su kasnije služile u industriji, kao ova, koja je bila u funkciji u rudniku lignita u Kostolcu - ističe Muro.

Lokomotiva, čije je zvanično ime "Kostolac", bila je u upotrebi do 1951. godine, a onda je preseljena u muzej. Napravljena je po francuskim nacrtima u američkoj fabrici "Baldvin". U SAD i Evropi je proizvedeno ukupno 350 primeraka, od kojih su danas preostala samo dva, ovaj naš i jedan u Nemačkoj, ali je taj u lošem stanju. Ima dva kotla za pokretanje na obe strane, da bi podjednako mogla da se kreće u oba smera, čime se izbeglo manevrisanje u teškim ratnim uslovima. Tako je dobila nadimak "dvoglava aždaja".

Klasične pruge su tokom rata bile praktično neupotrebljive. Francuski pukovnik Prosper Pešo i inženjer Šarl Burdon su došli na ideju da izmisle ceo sistem na lakim šinama, koje su se brzo sklapale i premeštale po potrebi.

Osvedočeni srpski prijatelji sa Petrom Petrovićem i Stanom Bilbijom ispred "Kostolca"

Osvedočeni srpski prijatelj, francuski admiral u penziji i predsednik Memorijala Solunskog fronta Anri Lakaj kaže da je lokomotiva tokom rata služila najpre u Francuskoj, a onda je prebačena u Srbiju.

- To je pravi primer francusko-srpskog prijateljstva, fantastičan simbol koji podseća na zajedničku borbu. Došao sam da pozdravim lokomotivu u znak sećanja na mog oca Anrija i ujaka Oktava, koji su se borili u Prvom svetskom ratu u Srbiji i iz poštovanja prema mojim srpskim prijateljima - kaže Lakaj.

Naše solunce predstavljao je Petar Petrović Pepi, ispred organizacije starih srpskih ratnika, u originalnoj staroj uniformi solunaca, sa srpskom zastavom.

- Čast mi je što sam učestvovao u ovom projektu koji simboliše prijateljstvo po oružju skovano u vreme Prvog svetskog rata - kaže Pepi, koji u Parizu neguje sećanje na herojsko vreme i tadašnje srpsko-francuske odnose.

Svečanost su uveličali i predsednica Svesrpske zajednice Francuske Stana Bilbija, zvaničnik ceremonije očuvanja Večne vatre kod Trijumfalne kapije Mišel David, kao i predstavnik starih grčkih ratnika Antonios Gorcilas.

Posle izložbe, koja će trajati do 19. novembra, lokomotiva će biti preseljena u Muzej parnih lokomotiva iz Prvog svetskog rata, u okolini Pariza, gde će posetioci moći da je vide tokom 2019. godine.


NIJE KASNILA

NA Solunskom frontu lokomotiva je saobraćala na relaciji Vertekop-Subotsko-Pribedište. Iako se saobraćaj odvijao u ratnim uslovima, u spisima je navedeno da je lokomotiva sa devet vagona saobraćala na vreme, bez kašnjenja.

SEĆANjE NA POBEDNIČKU SARADNjU

ISPRED zdanja u kome se nalazi Napoleonova grobnica, postavljena je i poruka da lokomotiva "Kostolac" ovde stoji u čast sećanja na pobedničku saradnju dveju vojski na Solunskom frontu, što privlači pažnju mnogih prolaznika.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (4)

Сунчица

09.11.2018. 16:14

Захваљујући председнику Вучићу, ову локомотиву ће обићи и Хашим Тачи са све заставом лажне државе Косово коју, нажалост, Вучић све више признаје. Ипак, доћи и дан суда.

SCG

09.11.2018. 16:16

Sve je to lepo,ali kad nisu uspeli sacuvat one lokomotive koje su izrezali maloumnici sve je ovo sitnica naspram stete izrezanih cija je vrednost neprocenjiva!!!

Posmatrač iz Nemačke

09.11.2018. 16:39

Sreća što je "Dvoglava aždaja" izložena u Parizu gde policija, za razliku od naše, uglavnom radi svoj posao pa će čuvati i našu lokomotivu. U Beogradu bi je već isekli u komade -kao sekundarnu sirovinu!