Dah crnog gavrana

Ratko Dmitrović

14. 02. 2014. u 21:23

Ovo što je krenulo iz Tuzle, ne sluti na dobro. Motivi i zahtevi jesu socijalni, ali nigde se početni, pojavni oblici tako velikom brzinom ne pretvaraju u nešto drugo, kao u Bosni

Ivo Andrić, taj veliki znalac i tumač Bosne i Hercegovine, ima jednu u javnosti manje poznatu pripovetku, zove se “Pismo iz 1920. godine”, koja na savršen način, precizno i neumoljivo, skida sve maske i namaze s lica onog što zovemo Bosna i Hercegovina. Na jednom mestu tog antologijskog teksta, pisanog u prvom licu Andrićevog prijatelja koji zauvek napušta Bosnu, kaže se da je to zemlja tvrde vere, uzvišene čvrstine karaktera, zemlja nežnosti i ljubavnog žara, osećanja i nepokolebljive odanosti, ali da ispod svega toga ključaju uragani sapetih i zbijenih mržnji koje sazrevaju i čekaju svoj čas.

E, tih časova bilo je u Bosni i Hercegovini bezbroj; donosili su muku, jauke, ubijanje, potoke krvi, i pretvarali taj divni zgusnuti geografski prostor u pakao. Nepunih 15 godina po okončanju građanskog rata u BiH, tamo opet gore zgrade, mase ljudi valjaju se ulicama i sve liči na jedan od onih časova iz Andrićeve pripovetke.

Bosna je oduvek mesto patnje, nekad je ta patnja pod plaštom od okupatora nametnutog mira, ali je patnja, a nekad se javlja kroz najstrašnije ratne oblike. Ovo što je krenulo iz Tuzle, ne sluti na dobro. Motivi i zahtevi jesu socijalni, ali nigde se početni, pojavni oblici tako velikom brzinom ne pretvaraju u nešto drugo, kao u Bosni.

Samo dva dana nakon što je izgorela zgrada vlade Tuzlanskog kantona, javio se onaj crni gavran, Stipe Mesić, i kazao da je Dejtonski sporazum glavni problem sadašnje Bosne i Hercegovine. Samo jedinstvena, unitarna Bosna, bez Republike Srpske, ima budućnost, klikće Mesić. Ne objašnjava, verovatno stoga što ga niko i ne pita, zašto to rešenje, kad je tako dobro i tako spasonosno nije 1990. godine predlagao za SFR Jugoslaviju, na čijem se čelu nalazio. Onda je okolo telalio da je jedini izlaz u razlazu jugoslovenskih naroda.

Zašto danas izlaz za Bosnu i Hercegovinu nije u razlazu njenih naroda. Ne zagovaram, samo pitam. Ili, kako to da je rešenje za kosovski problem u razgraničenju između Srba i Albanaca - naravno, na štetu Srbije - a rešenje za Bosnu nije razgraničenje između Bošnjaka, Srba i Hrvata. Opet, ne zagovaram, samo pitam.

U Sarajevu je iznenada, dok su još trajali protesti, sleteo još jedan crni gavran, Ahmet Davutoglu, ministar inostranih poslova Turske i najdirektnije se umešao u celu priču. Zbog čega? Žive li u Bosni i Hercegovini Turci? Ne. Pa šta on, onda, tamo traži? Zašto izjavljuje da je Bosna državni i politički prioritet Istanbula i da kao takva mora da bude celovita. Žal za davnim vremenima Osmanlija na Balkanu, ili nešto drugo?

Podsećam da je Turska među prvih pet zemalja na svetu koje su priznale nezavisnost Kosova. Da li bi Turska priznala i eventualno proglašenje nezavisnosti Republike Srpske? Ili je zbog straha od te nezavisnosti Davutoglu i dojurio u Sarajevo.

U ovom (ne)kontrolisanom poluhaosu u BiH, Republika Srpska je mirna. Zasada. Nije Srbima baš najjasnije da li je zgrade u Tuzli, Bihaću i Sarajevu zapalio prazan stomak ili nešto što bi vrlo brzo moglo da pokaže svoje pravo, strašno lice, viđeno u BiH 1941. i 1992. godine. Ima nade da su Srbi bar tu lekciju naučili.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (42)

Bezposlen

14.02.2014. 22:40

Bosanci su dobri i plemeniti ljudi (lično mislim da su najbolji ljudi u bivšoj SFRJ bosanci svih nacionalnosti) ali isto tako znaju ispasti naivni kroz svu tu iskrenu dobrotu, te se bojim da im ovim mitinzima protiv "socijalne nepravde" ne bude podmetnuto onako na podmukao način nešto sasvim drugo.

Billy D Kid

15.02.2014. 01:32

@Bezposlen - Kao što podmetaše Markale dok nije upalilo. Nisu Bosanci smišljali kako da sebi donesu krv i suze ali u žaru "sopstvenog" zanosa olako prihvataše loše ideje po paprenoj ceni. Stranci lomiše jezik oko Bosniaks pa ovu "genijalnu" ideju Bosanci prihvatiše i postadoše Bošnjaci. Mnogi su gavrani donosili "genijalne" recepte sa ugrađenim sopstvenim interesima u ovaj vreli Bošnjački lonac. Ukusi se razlikuju tako da se tu svašta kuva po stranoj recepturi a tu će tuđu kašu opet jesti ukućani u zanosu.

Snouden

14.02.2014. 23:46

Ratko, Stipe Mesic je bastinik izvornog programa KPJ po zakljuccima sa Kongresa iz Drezdena 1928. godine. Tako su jugoslovenski komunisti decidno rekli da je Jugoslavija "tamnica naroda i zrtva velikosrpskog hegemonizma". Oni su tada zakljucili da tamnicu naroda treba razoriti i napraviti nezavisne drzave: SLO, HR, BiH, CG, SRB, Veliku Albaniju, Vojvodinu i MKD. Dovoljno je pogledati ovaj spisak da se vidi sta ce biti sledece. Pa ti vidi jeli teorija zavere ili nesto drugo.

Ivan Zgrozeni

15.02.2014. 08:04

@Snouden - U prravu ste. A vi, Srbi, nastavite da glasate za derivate KPJ: DS i SPS samo zato sto vam obecavaju nemoguce. Prst na celo. Odrastite vec jednom.

aladin

15.02.2014. 00:11

Crni gavran je onaj koji je punim srcem potpirivao ta patnje i ratna razaranja iz devedesetih, gospodin pisac ovih redova. Pa mu se glas sada opet vraca i opet bi isto radio. Ali koga vise briga za te price i nacionalizam. Danas ljude boli prazan stomak i to je svima jasno, osim patriota i nacionalista po zanimanju. Gube polako posao, nemaju sta da pricaju, nemaju kome da prodaju sarene nacionalisticke laze, niko to vise nece ni da slusa ni da kupi.

Billy D Kid

15.02.2014. 01:46

@aladin - Neko ima svoju veru, svoju naciju, svoju istoriju, svoje pismo, svoje novine. Neko drugi ima veru u obećanja crnog gavrana. Kada na stranu staviš sve ono što nemaš ostaje ti vera u malecnu šargarepu na podužem štapu.

Marko

15.02.2014. 11:34

@aladin - Ti ih izgleda pažljivo slušaš, vidi se po komentaru da te je baš pogodio tekst.Provaljeni ste, zato bolje odustanite i ne blamirajte se ;)

Mihailo Krunić

15.02.2014. 00:27

Kratko. Slažem sa vašim mišljenjem, iz prostog razloga što su povodi razbijanja Jugoslavije bili sasvi druge prirode, u odnosu našta se kasnije izrodilo.

Billy D Kid

15.02.2014. 01:35

@Mihailo Krunić - Još kraće. Slažem se da je povod razbijanja Jugoslavije bio interes velikih sila i Vatikana.

Dr.

15.02.2014. 00:32

Kapa dole. Najpronicljiviji , najinteligentniji novinar . Imam 60 godina potičem iz Bosne nisam nacionalista , ali vašim poznavanjem situacije sam oduševljen. Veliki pozdrav...

zoks

16.02.2014. 06:21

@Dr. - Dr,ja doktore ne razumem taj vas izraz "nisam nacionalista"!!``Ja jesam i to poveliki!Volim ostale koliko i oni mene!Pozdrav!

Miro Markovic

15.02.2014. 00:39

Ucilismo u skoli sta donosi "crni gavran" (bilo sa Kosova, BiH, ili bilo jos otkuda). Nadajmo se, Ratko, da se tvoja "prorocanstvo" nece da ostvari. Gavran Mesic nije predlozio da Jugoslavija bude jedinstvena, da Hrvatska ostane jedinstvena sa srpskim narodom kao konstituitvnim narodom u "lijepoj njegovoj", ali grakce kada "druge zemlje" dodju pod lupu. A onaj turski gavran, hm? Njegov predsednik rece da su Kosovo i Turska isto, mozda ovaj misli da su Turska i Bosna isto. Sikter, Davotoglu!

haki

15.02.2014. 00:55

Stipe mesic je podrzavao zlocinca Tudjmana i pljackasa i ubicu Izatbegovica i mladjeg i starijeg!!!!

Nikola

15.02.2014. 01:25

Crni gavran, moze i Crna kukavica, glasnik zelja pokojnog Poglavnika. Sada uvezuju u cvor tri zastave, jena je Stipina. Sto ih ne uvezaste 199 2. Sada bi Srbe preko Drine. Dakle, izvanredan tekst, kao i oni od prije 20 godina

srbin

15.02.2014. 04:08

Problem Bosne i citavog Balkana je Islam. Kad taj problem budemo resili ostali ce se resiti sami od sebe.

herceg

15.02.2014. 11:49

@srbin - .... nije samo islam u pitanju, ima tu i pravoslavnog fundimentalizma, samo treba biti realan u procenjivanju.....

zoks

16.02.2014. 06:19

@srbin - herceg,nikada u istoriji Pravoslavlja nije zabelezen fundamentalizam,nikada pravoslavlje nije imalo krstaske ratove,zatim stoletni rat,niti je pravoslavlje silom pokrstavalo bilo koga,nikada pravoslavni popovi nisu klali drugovernnike kamama,nozevima,"srbosecima"kao sto su katolicki,hrvatski,nazovi veliki vernici!Ako su pravoslavcima sake krvave onda su katolicima i muslimanima do ramena !

MN

15.02.2014. 04:49

Buducnost srpskog naroda na ovim prostorima je pod velikim znakom pitanja. Jednostavno 90 % onih najjacih u svetu su odlucili da Srbija i srpstvo isceznu sa ovih prostora. Kako stvari stoje, to se moze vrlo lako desiti u narednih 50/tak godina. Snaga zemlje ne pociva na hektarima zemlje vec na broju stanovnika, a nas je svake godine sve manje i manje. To je surova istina pa ovako i sa ratovima i bez njih polako, ali sigurno nestajemo! Sumorna istina.

Zoran

15.02.2014. 05:40

Naucili su Srbi lekciju, ali provokacija ce biti sa svih strana, tako da je tesko ostati neutralan. Ono sto Srbi u RS treba da urade je da zajedno sa Rusijom stanu iza Dejtona i da se ne pomeraju ni milimetar. Rusi da zvecnu oruzjem ako se pomisli da se ode od Dejtona. Naravno za srpsku sadasnju vlast ne mogu nista da garantujem, to su sve prevrtljivci, pojma nemas na sta su spremni, kada, zasto i koliko dugo - Sto bi narod rekao: Oni su "tvrda" vera.

Srki

15.02.2014. 05:41

Ne znam koliko je sam organizator imao dobre namere, ali vecina obicnog naroda je sigurno na ulicama zbog socijale.Brine sto politicari to pokusavaju preusmeriti u nacionalno a znamo kako to lako ide. Nekoliko siledzija u narodu to prihvati i po zakonu sile i drugi moraju da bi se dokazali pravim Bosancima.Moras se dokazati kao pravi Bosnjak, nije dovoljno da se zoves Hasan. A pravi Bosnjak si ako pokazes na delu da si protiv Srba, ako prebijes Fatu koja se nosi neprimereno i slicno....

Srki

15.02.2014. 05:47

Sto se Mesica tice, o njemu ne bi trebalo trositi reci. Partizan, ustasa, evropejac, vec po dnevnoj potrebi. Covek koji bolesno zeli biti u centru paznje, a ne vole ga ni Hrvati, ni Srbi ni Bosnjaci. A on je valjda od svega toga pomalo. U Hrvatskoj ga zovu Burdus. Pravo je cudo kako je tolko dugo bio predsednik, a to ponesto pokazuje i o tehnologiji demokratije i korektnosti izbora na ovim prostorima

zoks

15.02.2014. 12:06

@Srki - Srki,ne postoji korektnost izbora nigde!Procente koje vam amerikanosi ukucaju u kompjuter su "rezultati"izbora!To potvrdjuje sama cinjenica da na izborima uvek pobedi onaj,ili oni,protiv kojih je narod 80%!Kako je to moguce ako su izbori posteni?Pogledajte komentare koje ljudi salju!Na primer,u mojem okruzenju,drustvu,od njih desetak znam da je samo jedna osoba za EU,a zvanicna vlast objavljuje da je za EU preko 70% gradjana!Pametnom dovoljno!

Није исплативо потцењивати

15.02.2014. 06:12

Дозволите ми да мало посумњам. Ево, питање је зашто ја ваше текстове, који су од А до Ш како треба, ипак гледам искоса? Зато што имам неку тешку слутњу да су вам дозволили теоретску противтежу у Новостима, које махом пишу као Шпигл. Један ко ниједан, али нека Срби прогутају да су Новости то што мисле. Резултат свега је увек анти противан таквим дозвољеним појединцима. Нисте ви једини. Има их и у другим новинама. Таквим замкама, а и већини мањих, Срби, народ отвореног срца, нису дорасли.

пера ложач

15.02.2014. 14:49

@Није исплативо потцењивати - није исплативо потцењивати У потпуности се слажем са вашим сумњама. Образложење одлично!

Mihail

17.02.2014. 23:23

@Није исплативо потцењивати - Није исплативо потцењивати...Zao mi je sto nisam u mogucnosti da vam dodeilim 100 ,,preporucujem,, za ovaj komentar.Svako i malo upucen u desavanja u Srbiji zna da smo u totalnom medijskom mraku.Lepo ste rekli da tekstovi poput ovog koji su istiniti, bivaju iskorisceni da nasminkaju onu grdnu nakazu medijske lazi koja je zinula na nas naivni ali slastoljubivi narod.

из главе

15.02.2014. 07:39

slažem se sa autorom- oni imaju plan i rade, čak u nj uključuju i naše "vrednice" i "radiše", a mi ostali !? sve znamo, sve kritikujemo, ali tumaramo za njima. Kada Srbi shvate da ovde sve samo od nas zavisi i nikog drugog, naše volje, vere, nade i razuma, kada batalimo brat-jed i svetosavski se saberemo ignorišući nametnute standarde, (ne)moralne norme, granice, počećemo da stičemo realan evropski standard, a oni će nas jalovo kritikovati - psi laju, karavani prolaze

vaspred

15.02.2014. 07:49

Čestitam! To je komentar svih dosadašnjih komentara. Sažet. Jezgrovit. Dalekovid. Uravnotežen! Alal vjera poštovanom piscu!

Lepi Cane

15.02.2014. 09:27

G. Mitrovicu odgovori na Vasa 2 pitanja su jednostavni i mogu se naci u knjizi prof.Kecmanovica "(Ne)moguca drzava" 1)Podela BiH? Ne moze jer bi tada Bosnjaci ostali sami u mini Bosni i sve svoje politicke i druge kapacitete vezali za Istanbul/Teheran sto Zapad ne zeli.Sve moze, samo to ne 2)Turska: Bosnjaci nemaju prirodnog saveznika u okruzenju i najblizi je Turska u koju upiru sve oci. Hrvati preko ZG gledaju u Nemcku, Srbi preko BG u Rusiju. Tako je to od 1878. Andric je sve to lepo opisao

GALEB BIJELI

15.02.2014. 09:42

Super tekst gosp. Dmitrovića-logičan,realan,NEOBORIV! Gosp. Mesić nikako da shvati da mu je mandat prošao. Tog turskog ministra nema potrebe primati ni u Zagrebu ni Beogradu. A duh bosanske "jabuke razdora" kao da je vječan,i ne samo od Andrića,nego i Šantića,Šimića,Selimovića.Crni gavran je bar zasad bez šansi,jer će EU i NATO ohladiti vruće glave.Volim tekstove sa argumentima,nastavimo tako,pozdrav i svako dobro!

zoks

15.02.2014. 11:59

@GALEB BIJELI - Galebe,komentar ti je na pocetku na mestu,ali ga pokvari pri kraju sa EU i Nato!Je li ti stvarno mislis da je nato organizacija koja je zainteresovana za mir u svetu?Zasto je vama pripadnicima malih naroda vazno da vas neko predvodi,da vam neko gazduje,da vam govori sta i kada da radite?Znam ja zasto,ali mi komentar ne bi objavili kad bih ga poslao!

GALEB BIJELI

16.02.2014. 21:47

@GALEB BIJELI - DA- nato je pobornik mira i civilizacijskih vrijednosti. A nama EU i NATO gazduju koliko i Poljacima ili Španjolcima- ni više ni manje.Gosp. DAČIĆ i NIKOLIĆ hitaju brzopotezno na Zapad(EU i NATO) i jedina Vam je šansa da njih dvojicu smjesta smijenite. Kao što uobičavate- na "MITINGU ISTINE".

Војин

15.02.2014. 11:06

Као и увек,чланак Г.Дмитровића погађа у центар.Све се некако згуснуло:Сирија,Руска Крајина, БиХ,избори у Србији"који немају алтернативу"и то усред Олимпијаде.Изгледа да је све случајно,намерно!?

прћо

16.02.2014. 01:12

зашто су битне изјаве бивши званичника, и гаврана међу орловима, живимо у миру а рат није престао, где је та Босна и ко је треба

Нада М.

17.02.2014. 22:16

@ - Г. Дмитровићу, хвала што постојите и што пишете овакве текстове. Желим Вам сву срећу!

vladimir

18.02.2014. 00:27

Pogledajte granicu Federacije i Republike Srpske.Naizgled federacija bi i mogla biti prava drzava,ali samo naizgled.U slucaju podele 80% stanovnistva pilo bi vodu koja dolazi rekom iz drugog entiteta. EU takodje ne zeli u Evropi drzavu sa muslimanskom vecinom. U slucaju da nasa braca Bosnjaci krenu putem islamskog ekstremizma to im je najsigurniji put da nestanu. A nasa braca Srbi ako ne ucine Republiku Srpsku konstruktivim elementom BiH i EU na sigurnom su putu da je izgube.

dragana

18.02.2014. 12:03

Bravo RatkoDrago mi je sto je doslednost tvoja vrlina/Dopao mi se tekst i potpuno se slazem.Srbi nisu sacuvali rezoluciju 1244 i zato su izgubili Kosovo a Republika Srpska jos cuva Dejton i zato postoji.

Ruben Lonuestro

18.02.2014. 12:09

Eh Dmitrovicu, a kad ja ostavim komentar sa linkom lucidne analize o tome ko je iza svega toga vi ga uredno cenzurisete ; sloboda misljenja nije lek koji se kupuje i dozira po meri nekakvog komunistickog doktora ; ili je uzivate totalno ili ste i dalje crveni dogmatik ; dok tako vidite stvari i dalje ce vam Lukovici i ostali crnogorski hohstapleri krojiti sudbinu u Beogradu.

Ruben Lonuestro

18.02.2014. 15:22

@Ruben Lonuestro - fali im intelektualno postenje i objektivna analiza politicke situacije ; vi to ne vidite jer ste verovatno isti ko oni.

besi

18.02.2014. 12:43

Mislila sam da su ove ideje u izumiranju,(ne smem reći autor da se pogrešno ne shvati), jer upravo ovakvi tekstovi seju strah među narode. Posejani strah izrodi nasilje. Toliko!