Nulta tolerancija za alkohol sprečava tragedije na drumu?

Milijana Rogač

11. 08. 2019. u 21:02

Da li je potrebno pooštriti mere kojima se u našoj zemlji kažnjavaju nesavesni i bahati vozači u saobraćaju, kao vinovnici nesreća sa stravičnim posledicama

Нулта толеранција за алкохол спречава трагедије на друму?

Gužva na putevima, premor, nepoštovanje propisa i pijanstvo dovode do strašnih slika na našim putevima

VISOKE temperature, veći broj automobila na putevima tokom leta, umor, brza vožnja u kombinaciji sa alkoholom - uzimaju svoj danak u Srbiji. Tokom ovog leta dogodilo se nekoliko stravičnih saobraćajnih udesa, a među stradalima, u većini slučajeva, bili su mladi. I dok uzroke nesreća traže istražni organi, javnost se pita da li su potrebne oštrije kazne za vinovnike ovih saobraćajki, ili samo "savesna primena već postojećih zakona".

Od početka godine u saobraćajnim nesrećama u Srbiji poginulo je gotovo 300 ljudi, podaci su Agencije za bezbednost saobraćaja. U istom periodu zabeleženo je oko 11.500 povređenih. Prema ovim pokazateljima, tokom leta dogodi se oko 40 odsto od ukupnog broja saobraćajnih nezgoda u godini. Uzroci ovakve statistike, tvrde u Agenciji, jesu i sve veći broj mladih za volanom, nepovoljne vremenske prilike poput padavina ili visokih temperatura, ali i povećan broj dvotočkaša u saobraćaju.

Prema poslednjim, nezvaničnim, informacijama, u poslednjih nekoliko stravičnih udesa o kojima su izveštavali mediji, neki od vozača automobila su bili pod uticajem alkohola ili bez saobraćajne dozvole, a pojedini su i pobegli sa mesta udesa. Naš zakon propisuje kaznu do 12 godina robije u slučaju odgovornosti za nesreću sa smrtnim posledicama. Najstrože kazne, ipak, ukazuju advokati, retko se izriču. Na dužinu robije bi trebalo da utiču sve ove okolnosti, ali ipak na "papiru" nema slova po kome se pravi razlika da li je neko na asfaltu svojim neodgovornim ponašanjem ubio jednu ili više osoba.


- Naš zakon nije loš, kada bi se u potpunosti primenjivao. Jedno od rešenja može da bude eventualno pooštravanje propisa i kompletno izbacivanje alkohola, tj. mogućnosti da se dozvoli vozaču i jedna čaša pića, kao što je učinjeno u Hrvatskoj, na primer - navodi advokat Srđan Knežević.

Prema njegovim rečima, najveći problem je selektivna primena propisa, ne i oni sami. Ipak, kako kaže, postoji i način da se sankcioniše nasilničko ponašanje u saobraćaju i da zakonodavac nađe manje razumevanja za vozače koji bahato krše zakon i rizikuju svoj i tuđe živote - prolazeći kroz crveno svetlo ili, na primer, pretičući vozila preko duple pune linije.


- U Skandinaviji, i nekim drugim zemljama, posle takvih slučajeva, obavezan je odlazak kod psihologa. Neko ko svesno radi takve stvari, sa stručnim licem mora da porazgovara šta to nije u redu s njim - kaže Knežević.

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da je važnost promene svesti ključan momenat u prevenciji, što, kako ponavlja, podrazumeva uvođenje saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja u predškolske ustanove, osnovne i srednje škole, ali i efektne medijske kampanje na nacionalnom nivou.

- Mi smo u saobraćajnom smislu neobrazovan i nekulturan narod, ne našom greškom. Ne shvatamo da vezivanje pojasa, poštovanje brzine, nošenje zaštitne kacige treba da primenjujemo ne da bismo izbegli kaznu, već zato što to može da nam spase život - rekao je Okanović.


Pooštravanje zakona ne vide svi kao moguće rešenje.

- Samim kaznama neće se mnogo uticati na ostale učesnike u saobraćaju, već uglavnom na one koji su osuđeni - tvrdi advokat Marko Milović. - Poenta je u prevenciji. Potrebna je konstantna edukacija vozača. Neophodne su stalne kontrole na ulicama, pa ako je potrebno i patrole na svakih 5-10 kilometara. Bolje je angažovati i više policajaca za to, nego brojati leševe po ulicama... To u svakom slučaju manje košta državu, štaviše nema cenu u odnosu na to da nam mladi ljudi ginu zbog neopreznosti, lažnog samopouzdanja za volanom i dokazivanja pred društvom ogromnom brzinom u automobilu koji voze...

Naš sagovornik objašnjava da je, osim neprilagođene brzine, koja je često uzrok najužasnijih udesa, problem i to što mladi, neiskusni vozači upravljaju "jakim" automobilima, sa velikom kubikažom.


- Nemaju znanja, ni iskustva, pa automobil vozi njih, a ne oni njega. Pritom, naši putevi ne mogu da podrže takve brzine. Kada ljudi poginu u udesima, kasno je pričati o kaznama i sankcijama.


OD POČETKA LETA - 120 STRADALIH

DIREKTOR policije Vladimir Rebić izjavio je u subotu da je od početka leta u udesima na putevima Srbije stradalo oko 120 osoba, a da je od početka godine saobraćajna policija napisala 680.000 prekršajnih kazni, od kojih gotovo 200.000 zbog prekoračenja brzine. Rebić je za RTS naveo da je u prethodnih deset godina, u letnjim mesecima, prosečno stradalo između 170 i 260 osoba u saobraćajnim nesrećama.


ČINjENICE

* LETI se najveći broj saobraćajnih nesreća dešava na putevima sa najvećom frekvencijom saobraćaja, pre svega na auto-putevima.

* PREMA podacima Agencije za bezbednost saobraćaja, samo je, recimo od 25. juna do 29. jula, u saobraćajnim nezgodama poginulo 75 osoba.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (36)

Neban

11.08.2019. 21:23

Ma koja puna linija , ko to gleda ? Lakat krivina ? -ma nema veze , preteći ću ga začas , ništa strašno

Misko

11.08.2019. 21:27

Nemora nulta tolerancija, nego jača kontrola, ne da kažnjavate vozače zbog 2 km prekoracenja a da dečko sa 2,2 promila ubije momka od 20 godina koji je stao da pomogne.

Goran

11.08.2019. 21:47

Nije nulta tolerancija rešenje. Zakon o saobraćaju je sve rigorozniji i ne donosi bolje rezultate. Mislim da su naši vozači, pored svega, dobrim delom krajnje nedisciplinovani i tvrdoglavi.

Panter

11.08.2019. 21:52

Ne,nulta tolerancija nije resenje.Niko nije napravio udes sa o,3 ili 0,4 vec sa 1,5 pa navise.Jurenje alkohola a propustanje edukacije je dovelo do ovoga.Pamet u glavu,inace nista necemo postici

Šofer

11.08.2019. 21:52

Jeste.Sad dodjoh iz Grčke u Bgd.Od Jagodine do Bgd na svakom uključenju na autoput stoji po policijski auto sa rotacijama,a oni ili prave selfije ili ubijaju komarce,a ovi sa D,NL,B i A tablicama,samo blicaju da se skloniš.Niko ispod 150km/h.Koja bre nulta tolerancija.brzina je ključ.

Realan

11.08.2019. 21:52

Ma kakve to ima veze sa tolerancijom? Dozvoljeno je 0,3 pa se i dalje vozi sa 2 i 3 promila. Alkosi nam pobiše mlade ljude. Posle trežnjenja u stanici, lečenje u ustanovi najmanje mesec dana. U zavisnosti od količine alkohola u krvi! A ne kući, pa uveče opet, udri po pivu!

Zakon

11.08.2019. 22:12

Nece drzavu nista kostati. Zaradice kaznama za policajca na svakom kilometru a ne na desetom. Samo neka sprovode zakon ali ni po babu ni po stricevima a ni po zatamnjenim staklima. Na ulice i rokaj kazne. Samo za brzu voznju i alkohol ima da pune budzet...

Dragan

11.08.2019. 22:33

aman ljudi potrebna je samo primena napisanog već postojećeg Zakona i (kontrole i kazne) bez izuzetaka!

Kell

12.08.2019. 07:24

@Bosko - Auhhh...ala ga ti lupi brate... Pa uzmi procitaj koja su se vozila koristila u zadnje tri godine koja su ucestvovala u najtezim saobracajkama.. Pogledaj koji je procenat vozila preko 5 godina starosti ...

Zoran

11.08.2019. 23:28

Udese prave i trezni, al svakako da i alkohol dosta utice. Stvar je sto smo jos uvek dosta nepismeni i nekulturni u saobracaju.

Spok1971

11.08.2019. 23:43

Nije u pitanju dozvoljena visina alkohola, što se tiče saobraćajnih nesreća. Brojčano je više sada (glavni uzrok alkohol) nesreća sa dozvoljenih 0,2% nego dok je bilo dozvoljeno 0,5% alkohola u krvi. A i tada, kao i sada, 90% onih koji su zbog alkohola izazvali nesreću, imalo je u krvi 1,5-2,5% alkohola. Glavni uzrok je bahatost i saobraćajna pismenost i kultura na nivou neandretalaca

Јапан

12.08.2019. 05:43

Савесна примена нешто нижих казни била би довољна.

Pa Vidi Ovako

12.08.2019. 05:45

Najveći uzrok je bahatost i nekultura vozača kao i većina saobraćajnih policajaca. To se ne sprečava odiranjem od kazni za par km preko ili pojas ili farove, nego kažnjavanjem tih bahatih debila sa zatamnjenim staklima i onih sa stranim tablicama, ali i sa više policije na putevima, koja i sama treba da deluje edukativno i kulturno, a ne kao šerif Meklaud.

Pa Vidi Ovako

12.08.2019. 05:48

Za pohvalu je to što se posle toliko decenija napokon dovode u red putevi, i oni su bili čest uzrok nesrećama.

Немања

12.08.2019. 06:42

За изазивање удеса са смртним исходом под дејством алкохола или током бахате вожње, треба одговарати као за убиство. Робије по 20+ година и истицање пресуда јавно, на билбордима и вестима. Код нас је један са 160 на сат слетео са сеоског пута, убио девојку и лежао 3,5 године. Ено га, опет дивља. То је мизерија.

Zivan Ivanovic

12.08.2019. 07:12

Nista to nece promeniti,samo trajno uklanjanje iz saobracaja napaljenih geaka i bahatih ufilmovanih vozaca...

Nedeljko Šegan

12.08.2019. 07:16

Prvo zabraniti rad kafica i splavova do jutarnjih casova,posle toga ce sve biti normalno!

Анти Антифа

12.08.2019. 07:24

Ради се о бахатости.Недовољном броју семафора и одсуству сваке одговорности локалних самоуправа за санирање "црних тачака"

SS

12.08.2019. 07:53

a zasto ne bi uveli nultu toleranciju? zabranili ste duvan,zabranite i alkohol!

Djordje

12.08.2019. 08:02

Ja se nadam da cemo i mi jednog dana imati zakon o bezbednosti u saobracaju a ne zakon o punjenju budzeta. Nije problem kako je definisan dozvoljen nivo vec sta se zeli postici zakonom. Ako se zeli prikupiti novac kao kod nas onda ce uvek biti bahatih za volanom koji mogu da plate kaznu i da budu nedodirljivi.

жељко

12.08.2019. 08:03

Пооштрити казнену политику значи да ако уведемо казну за најмањи прекршај од милијарду динара неће бити прекршаја!!!!! Само едукација и подизање свести, што је у овој држави јако тешко!!!!

Goran NOVAK

12.08.2019. 08:19

za par miliona eu se moze postaviti par hiljada kamera. te pare uzmu na naplatnim rampama za 3 dana

ulicni hodac

12.08.2019. 08:26

када би се кажњавали српски селебритији и сви ти пијани директори и људи са значкама, онда би се и народ дозвао памети. овако, док кажњавате обичан свет, а дрогирани певачи раде шта хоће, пазите да народ не постане нулто толерантан ка вама, плавцима!

Niko

12.08.2019. 09:16

Poceti od toga ko i kako uci vozace?? Ko radi u auto skoli, ima li znanja? Saibracajni fakultet?? Mislite da je isto voziti i polagati uspit u pkb skoli u padinskoj skeli i voziti i polagati na crvenom krstu?????? Nije kubikaza problem vec broj kw, sada imaju kola 1L motor a 130ks,rakete na putu

А.Илић

12.08.2019. 09:24

Саобраћајна култура се почиње стицати од правилног паркирања, поласка, пропуштању других, толеранције према осталима у саобраћају,... Смањење алкохола на 0% допринеће само кажњавању људи који ни не знају да имају неки део промила алкохола од ручка или још од прошлог дана - то ни најмање не утиче на безбедност. Бахатост и насилничка вожња су број 1 изазивачи несрећа.

John

12.08.2019. 10:01

Bezbednost saobracaja je sistem i ne moze se poboljsati samo delovanjem u jednom pravcu odnosno poostravanjem kaznene politike. U tom slucaju ima efekta samo na budzetsku popunu ne i na bezbednost , to i vrapci znaju.Osnovni problem je korupcija izvrsne vlasti i dok se tu ne napravi poboljsanje , nece se ni poboljsati sveukupna bezbednost u saobracaju.......

драгана

12.08.2019. 12:20

Sve počinje od porodice :kultura odnosa prema drugom čoveku, razvijanja svesti i savesti.I naravno, NULTA tolerancija na alkohol i brzinu preko X km na sat.

Sena

12.08.2019. 16:52

Gospodo,izmisljanjem novih propisa, kod neodgovornih vozaca necete postici nista. Ko je savestan, kulturan i disciplinovan on je postovao i dosadasnje propise. Oni koji nisu postovali predhodne, sadasnje, nece ni buduce. Pogotovo ovi sa mecama, bembarama, dzipovima...razni biznismeni,estrada, politicari... Nego, uciti decu od malena na licnom primeru, zatim u skolama, organitovati takmicenja u poznavanju propisa...

Cale

12.08.2019. 19:23

Ma nista bez mnogo ostrijih kaznenih mera. Da se onima koji sednu za volan pod dejstvom alkohola dozuvotno pduzima vozacka dozvola, svi bi vise razmisljali. Konacno, gde pise da svi moraju da voze ?!?