Pad supergaleba odneo živote dvojice heroja! (FOTO)
07. 04. 2017. u 11:11
Avion Vojske Srbije iz nepoznatih razloga se srušio nedaleko od Šapca. Piloti Nenad Ćulibrk (49) i Dejan Pandurović (38) do poslednjeg daha vodili borbu da avion podignU u nebo i izbegnu tragediju
.jpg)
Foto Ž.Knežević i P.Milošević
AVION Vojske Srbije "supergaleb G4" sa dvojicom članova posade srušio se u petak ujutru u selu Slatina kod Šapca. U teškoj vazduhoplovnoj nesreći poginuli su piloti potpukovnik Nenad Ćulibrk (49) i kapetan Dejan Pandurović (38). Ministar odbrane Zoran Đorđević dao je nalog da se sprovede vanredna inspekcija, a načelnik Generalštaba VS Ljubiša Diković i komandant Ratnog vazduhoplovstva Ranko Živak formirali su komisije za utvrđivanje okolnosti pada aviona.
Školsko-borbeni avion svoj polsednji let završio je u pocerskoj njivi u 10.30 časova, kada je nestao sa radara. Pola časa ranije Ćulibrk i Pandurović krenuli su sa Aerodroma Batajnica na redovan trenažni zadatak, a let je počeo sasvim uobičajeno. Horizontalna putanja aviona na visini između 400 i 500 metara, međutim, naglo je prekinuta iznad Slatine, kada je letelica otkazala poslušnost i počela strmoglavo da ponire ka tlu. Posada se nije katapultirala iz aviona. Sudar sa zemljom bio je katastrofalan, a nesrećna posada nije imala šanse da preživi.
- Piloti su bili odlično osposobljeni. Bili su vrsni letači. Njihov avion bio je potpuno ispravan i nedavno remontovan. Bio sam lično prisutan na Aerodromu Batajnica tokom priprema za zadatak i njihovog polaska. Njihov letački zadatak bio je redovan u okviru obuke, a meteo situacija, takođe, povoljna - rekao je na mestu pada letelice komandant Ratnog vazduhoplovstva general-major Ranko Živak.
.jpg)
* foto Petar Milošević
On je potvrdio da je poletanje "supergaleba" prošlo po planu, kao i izvršavanje zadatka. Posada se javila u odlasku preko Inđije i Šapca, posle čega je prekinut kontakt sa pilotima. Odmah zatim na noge je dignuta služba traganja i spasavanja, koja je krenula na verovatno mesto pada i pronašla olupinu.
Ministar odbrane Zoran Đorđević, koji je sa načelnikom Generalštaba takođe bio u Slatini, obećao je da će okolnosti tragedije biti brzo rasvetljene.
- Naredbom je formirana komisija i od strane načelnika Generalštaba, a nalog je dobio i Inspektorat odbrane. Čim me oni izveste, javnosti ću saopštiti detalje. Istu informaciju dobiće i javni tužilac - rekao je ministar Đorđević.
.jpg)
Među meštanima Slatine više je očevidaca pada vojnog "supergaleba", a njegov poslednji let pojedini su zabeležili i kamerama sa mobilnih telefona. Svi su bili zatečeni i užasnuti činjenicom da su bili svedoci nestanka dva ljudska života.
- Sve sam video, od leta do pada. Avion je prvo napravio jedan krug i zašao iza moje kuće, pa odleteo prema Šapcu. A onda se vratio, napravio još jedan krug, krilo mu je već bilo okrenuto prema dole. I pod punim gasom, zario se u zemlju - dramu kojoj je prisustvovao opisuje Miodrag Lazarević, čije imanje samo manja njiva deli od mesta pada letelice.
Kaže da je odmah otrčao da vidi može li šta kome da pomogne. Sve je bilo uzalud. Naišao je na mučan prizor.
- Stravično! Delovi tela bili su rasuti po njivi. Pitao me posle policajac da li sam primetio da se pilot katapultirao. Nisam... Niko se živ nije mogao izbaviti iz takvog pakla. Pratio sam pogledom avion sve vreme dok nije pao - priča nam uznemireno ovaj Slatina.
Vojni avion srušio se na čistini, svega nekoliko desetina metara udaljeno od obližnjeg zaseoka. Leteo je na maloj visini, a zahvaljajući sreći ili umešnosti posade izbegnute su i žrtve i šteta na tlu. Svoj let završio je protutnjavši na svega desetak metara iznad krovova. O silini udara o tlo svedoči dubok krater, oprljena zemlja i na sve strane rasuti ostaci aviona. Posada je do poslednjeg daha vodila borbu da avion podigne u nebo i izbegne tragediju.

Slatinčanin Rade Grujić kaže da se iz Šapca vratio oko pola jedanaest. I samo što je ušao u kuću, čuo je neobično jak i prodoran zvuk, potpuno neuobičajen za seoske prilike.
- Izašao sam napolje i video da je avion preleteo kuću na samo 15-20 metara visine. Klatio se levo-desno i otišao prema obližnjem selu Bojiću. Posle minut čuo sam još jači zvuk, i kada sam pogledao sa terase, primetio sam da je nešto eksplodiralo. Ogroman dim i vatra...
I ovaj meštanin, kao i još oko dve stotine njih, uputio se na mesto nesreće, gde je zatekao užas. Deo aviona pao je komšiji Mileti Mladenoviću u samoj blizini kuće. Okolo su goreli plastenici i folije po zasadima jagoda.
- Najloni su smrdeli na paljevinu. Jedna je žena plakala jer ju je nešto udarilo po glavi. Da li je to busen zemlje ili deo aviona ne znamo. Bilo je niz kratera. Prava je sreća što je verski praznik, pa se nije radilo na njivi. Većinom su ljudi bili u gradu, a kada su pošli kućama zatekli su blokade vojske i policije - priča Rade Grujić.
.jpg)
I domaćin Dragan Mladenović, do koga je bilo skoro nemoguće doći zbog policijske blokade, bio je veoma potresen, kao i njegova supruga Zlata, zbog koje su intervenisali lekari hitne pomoći i dali joj injekciju za smirenje. Ekipi "Novosti" pokazali su izgoreli plastenik i rasparani salonit na krovu štale.
- Na svu sreću brzo su stigli vatrogasci, inače bi vatra sve progutala - svedoči ovaj čovek.
Pantelija Marković posmatrao je preko brda kako avion proleće. Najpre, veli, sasvim normalno, a onda je počeo da čini neobične akrobacije. Odmah se videlo da je pilot u velikom problemu.
- Nikad u životu nisam video da avion tako leti. Počeo je da propada, sve do krovova i dimnjaka. Obrnuo se potom naglavačke, i još jednom pokušao da se izvuče. Kada je sledeći put, posle ispravljanja, počeo da ponire, spasa mu više nije bilo - priča Marković.
Nesrećni dvosed "supergaleb G4" bio je u sastavu 252. školsko-trenažne eskadrile "Kurjaci sa Ušća". Njen dom je bio na batajničkom aerodromu, u 204. avijacijskoj brigadi. Nastradali piloti bili su omiljeni u svojoj jedinici, uzdanica avijacije.
- Puno je nepotvrđenih informacija. Leteli su na maloj visini, pitanje je da li su mogli da se katapultiraju. Nije nemoguće i da su priliku za to propustili trudeći se da spasu letelicu ili pobegnu od naselja, kako bi izbegli žrtve - nerado nam je rekao jedan od njihovih kolega sa batajničkog aerodroma.
POUZDANA LETELICA
PAD "supergaleba" kod Slatine drugi je udes ovog tipa aviona od 2006. godine. Na istom aparatu 2008. na Aerodromu Batajnica poginuo je pilot Ištvan Kanas.
Vojska Srbije raspolaže sa 22 "supergaleba G4", od čega je u operativnoj upotrebi devet vazduhoplova ovog tipa. Avioni su proizvedeni u periodu od 1980. do 1991. godine. Iz Vazduhoplovnog zavoda "Moma Stanojlović" je od 2008. do 2015. sa remonta izašlo osam aviona - prosečno jedan godišnje.
"Supergaleb G4" važi za pozudan i mnogim srpskim pilotima omiljen avion.
VUČIĆ: VOJSKA IZGUBILA VRHUNSKE PILOTE POGIBIJOM potpukovnika Ćulibrka i kapetana Pandurovića Vojska Srbije izgubila je vrhunske pilote i odane oficire, koji su časno obavljali svoju dužnost - navedeno je u telegramu kojim je saučešće porodicama nastradalih pilota izrazio premijer Aleksandar Vučić. - Teško je u trenucima neizrecivog bola utešiti članove porodica koje su izgubile svoje najmilije. Upućujem im izraze iskrenog i najdubljeg saučešća - kaže se u tekstu telegrama. U ime građana Republike Srpske saučešće predsedniku Tomislavu Nikoliću i porodicama pilota izrazio je i predsednik RS Milorad Dodik. Žalost i tugu sa porodicama Ćulibrk i Pandurović podelili su čelnici vojnog vrha Srbije. |
ĐORĐEVIĆ I DIKOVIĆ IZRAZILI SAUČEŠĆE PORODICAMA
MINISTAR odbrane Zoran Đorđević, načelnik Generalštaba general Ljubiša Diković i komandant RV i PVO general-major Ranko Živak obišli su mesto pada školsko-borbenog aviona „Super galeb G-4“ urejonu sela Slatina kod Šapca .
- U ime svih pripadnka Ministarstva odbrane i Vojske Srbije, i u svoje lično ime, izražavam najdublje saučešće porodicama poginulih pilota. Reč je o vrhunskim, iskusnim pilotima i ovaj je gubitak nenadoknadiv i za nas i za porodice. Budite uvereni da ćemo učiniti sve da kao ministarstvo pomognemo porodicama stradalih – izjavio je ministar Đorđević u obraćanju medijima.
General Diković je takođe izrazio saučešće porodicama stradalih i podvukao da je njihova smrt nenadoknav gubitak i za porodice i za Ratno vazduhoplovstvo. Stručni istražni organi rasvetliće uzrok nesreće, rekao je načelnik Generalštaba.
SAUČEŠĆE DODIKA
PREDSEDNIK Republike Srpske Milorad Dodik uputio je telegram saučešća predsedniku Srbije Tomislavu Nikoliću povodom pogibije dva pilota Vojske Srbije u padu vojnog aviona.
„Sa velikom tugom i žaljenjem primili smo vijest o pogibiji dva pilota Vojske Srbije u padu vojnog aviona, potpukovnika Nenada Ćulibrka i kapetana Dejana Pandurovića.
.jpg)
Foto Ž.Knežević i P.Milošević
Pogledaj galeriju
.jpg)
Foto Ž.Knežević i P.Milošević
Pogledaj galeriju
.jpg)
Foto Ž.Knežević i P.Milošević
Pogledaj galeriju
.jpg)
Foto Ž.Knežević i P.Milošević
Pogledaj galeriju
.jpg)
Foto Ž.Knežević i P.Milošević
Pogledaj galeriju
.jpg)
Foto Ž.Knežević i P.Milošević
Pogledaj galeriju
.jpg)
Foto Ž.Knežević i P.Milošević
Pogledaj galeriju
.jpg)
Foto Ž.Knežević i P.Milošević
Pogledaj galeriju
.jpg)
Foto Ž.Knežević i P.Milošević
Pogledaj galeriju
.jpg)
Foto Ž.Knežević i P.Milošević
Pogledaj galeriju
.jpg)
Foto Ž.Knežević i P.Milošević
Pogledaj galeriju
.jpg)
Foto Ž.Knežević i P.Milošević
Pogledaj galeriju
Ivanka Kosovka
07.04.2017. 11:49
Strasno. Verovatno ljudski faktor? Tehmicka sluzba? Sta je sa posadom i gde se tačno srusio?
@Ivanka Kosovka - Bilo bi lepo da nam prevedete Vaš komentar na srpski.
@Ivanka Kosovka - Ivanka Kosovka Ви константно лупетате глупости док гризете тај сендвич. За оне "хеликоптераше" када су спасавали оно дете рекоше да су "били пијан", а сад, по Вама опет као "људски фактор", ма немојте. Да ли постоји могућност труле државе и небриге о елементарним стварима, постоји ли и та могућност. Ја би рекоа да и то постоји. Како волите те сендвиче да риљате, нечувено.
@Ivanka Kosovka - Verovatno tehnički faktor??? Pa znate li koliko iskustva imaju ti tehničari gospodjice/gospodjo?? Nemojte pričati nešto u šta se ne razumete! 35 god star avion, je 10 godina star automobil, ako ste vozač, uporedite, Yuga, kome ne mogu da se zatvore vrata, gepek se otvara petodinarkom...i ko zna šta sve ne još A tehničari su obučeni i časni podoficiri, koji u svakom tenutku i svakom mestu opslužuju vazduhoplove, po bilo kom vremenu i uslovima!!!
@Ivanka Kosovka - Koliko i ovde BOT-ova ima, na nešto što je egzaktno (uzmite Vujakliju pa prevedite) vi lupate negativne komentare??? C c c c c strašno, može se reći i smešno!
Komentari (30)