Uoči Dana potrošača: Naš kupac kasni pola veka

M. N. S.

14. 03. 2019. u 13:12

U susret Svetskom danu potrošača, koji se od 1983. godine obeležava 15. marta: Bolje smo informisani, ali zaštita nije na zavidnom nivou, kaskamo za zemljama Evropske unije

Уочи Дана потрошача: Наш купац касни пола века

Kupci u našoj zemlji još ne znaju svoja prava / Foto Tanjug

TREBALO bi da imamo ista prava, bez obzira na državu. Prosečan potrošač u Srbiji, međutim, tek 2069. godine dostići će kolege iz zapadne Evrope. Toliko, naime, po procenama Udruženja potrošača, kasni kupac u našoj zemlji za onim u Nemačkoj ili Francuskoj kada su njihova prava u pitanju.

Svi ćemo za dva dana proslaviti Svetski dan potrošača, koji se od 1983. godine, odlukom Ujedinjenih nacija, obeležava 15. marta. Tim povodom Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacije Srbije pokrenulo je kampanju o pravima potrošača "Da kupovina bude milina". Državna sekretarka ovog ministarstva Tatjana Matić najavila je izmene i dopune Zakona o zaštiti potrošača, koje bi trebalo da budu usvojene u drugoj polovini godine.

- Ne želimo da se najavljenim izmenama zakona opet kozmetički došminkaju neke odredbe - kaže Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS). - Već godinama insistiramo na uvođenju prekršajnih naloga, kao i kolektivne tužbe. Tražimo da se to uključi u zakon, jer su to osnovna prava koja su potrebna potrošačima u Srbiji. U našoj zemlji ne postoji sistem nadzora, niti kazni. Mislite da su se Nemci disciplinovali tek tako. Ono što je očigledno ne treba pisati i tužakati po sudovima, već automatski kazniti.

Prema njegovim rečima, kada su u pitanju prava potrošača, Srbija ide korak napred, dva koraka nazad. On priznaje da je dosta učinjeno na informisanosti potrošača, ali da treba mnogo problema rešiti.

- I to suštinskih, kao što su uvođenje standarda u svim oblastima zaštite prava - naglašava Papović. - Pitanja reklamacija se moraju urediti u zakonu. Ne možemo pričati o tome "da kupovina bude milina", kada imamo ozbiljnih problema pri ostvarivanju najosnovnijih prava. Baš kao što je pravo na reklamaciju.

Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta potrošača Srbije, naglašava da je položaj potrošača pogoršan prvenstveno zbog lošeg ekonomskog stanja.

- Evropska istraživanja pokazuju da je Srbija rekorder u platnim razlikama - kaže Bogosavljević. - Imamo građane koji imaju primanja koja ne zadovoljavaju ni najosnovnije potrebe, postoji grupa koja godinama stagnira, ali ima i onih koji su se izdvojili po drastično velikim zaradama. Njih je, ipak, mnogo manje. U odnosu na potrošača u Nemačkoj, na primer, srpski potrošač kasni bar pola veka. Toliko će nam trebati da stignemo sve ono na šta oni imaju prava i na nivo zaštite koju imaju. U Nemačkoj postoji mreža potrošačkih organizacija koja pruža kompletnu uslugu od informacije do stručnih saveta.

Boljitak se među srpskim potrošačima, kako tvrdi, oseća u delu gde se preuzima međunarodna regulativa, kao i kod konkurencije, informisanosti, i elektronske trgovine. Prema njegovim rečima, posebno su zabrinjavajuća pogoršanja položaja kada su u pitanju prava na izbor, prava na reklamaciju i rešavanje reklamacija, kroz neodgovarajući mehanizam u kom je isključena tržišna inspekcija.


ŠPIJUNI

SVETSKI dan potrošača svuda u svetu obeležiće kampanja o "pametnim" uređajima. Osim o performansama ovih uređaja, tema će biti i zaštite podataka i zloupotrebe koje su uočavaju potrošači koji ih koriste.

UDRUŽENjIMA 20 MILIONA

Na evidenciji Ministarstva trgovine trenutno je 29 udruženja za zaštitu potrošača, ali svojim poslom se bavi samo njih šest ili sedam. Ministarstvo će uskoro raspisati konkurs za dodelu podsticajnih sredstava ovim udruženjima za zaštitu potrošača za 2019. u iznosu od 20 miliona dinara.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije