Godišnji ceh 60.000 dinara
06. 10. 2018. u 16:00
Komisija za zaštitu konkurencije objavila analizu tržišta u Srbiji

NAJJAČI igrači u maloprodaji, po prihodima, na nivou Srbije su "Delez" sa 21 odsto i "Merkator S" sa 16 odsto, dok ostali imaju manje od 3,5 odsto. Najvećih 10 maloprodajnih lanaca učestvuje sa 55 odsto u ukupnom prometu u maloprodaji, dok svi ostali učesnici pojedinačno imaju manje od jedan odsto tržišnog učešća.
PROČITAJTE JOŠ - Tanak novčanik veći problem od skupoće
Ovo su pokazali rezultati analize tržišta maloprodaje u Srbiji, koju je uradila Komisija za zaštitu konkurencije. Detaljan pregled stanja na srpskoj tržišnoj sceni pokazao je da ima prostora za otvaranje novih trgovina i dolazak velikih trgovinskih lanaca.
PROČITAJTE JOŠ - Lidl 11. oktobra otvara 16 prodavnica u Srbiji (FOTO)
I dok se u Srbiji očekuje otvaranje nemačkog trgovinskog lanca "Lidl" 11. oktobra, na osnovu analize koju je radila Komisija, procenjeno je da će oni imati tržišni udeo od pet do sedam odsto. Svakako, pozicioniranje će zavisiti od reakcije postojećih trgovina i njihovih strategija kao odgovora na ulazak novog igrača.
Sektorska analiza tržišta maloprodaje, koju je uradila Komisija, obuhvatila je više od 500 učesnika na tržištu, a sa podacima Agencije za privredne registre, i oko 1.000 maloprodavaca u Srbiji. Anketirane trgovine na tržištu Srbije imaju više od 5.500 objekata.
- U sektoru maloprodaje u Srbiji zaposleno je manje od 60.000 ljudi, što je oko 2,5 odsto zaposlenih - navodi se u analizi Komisije. - Oko 80 odsto ukupnog broja objekata maloprodaje u Srbiji, u poslednje tri godine, jesu prodavnice gde prodavac uslužuje kupce, dok prosečan prodajni objekat ima 200 kvadrata. U beogradskom regionu, prema prihodima ostvarenim u maloprodaji, najveće učešće ima "Delez" - 40, "Merkator" - 16, "Aman" - osam i "Dis" - 3,2 odsto. Dok od najvećih učesnika udeo raste kod trgovinskih lanaca "Aman", "Kvatro diskont", "Soulfud", "Univereksport" i "Aroma marketi".
Niska kupovna moć stanovništva i teško menjanje navika u kupovini, u smislu nabavke na manje ili u manjim objektima, kao i nedostatak prostora za otvaranje novih maloprodajnim objekata, neke su od barijera za ulazak na tržište maloprodaje, pokazala je analiza Komisije. Po podacima Komisije, prosečno godišnje građani troše u maloprodajnim lancima 60.000 dinara, a u Beogradu je za 25 odsto veća potrošnja nego u ostatku Srbije.
Analiza je pokazala da je za tri godine povećan broj objekata za 19 odsto. Uz to, tržište maloprodaje nije zasićeno.