FUŠERAJ NA KORIDORU 10: Krivi im inženjeri

S. BULATOVIĆ

23. 08. 2018. u 08:07

Država odgovornost za rušenje potpornog zida na Koridoru 10 svaljuje na projektante i izvođače. Bez licence ostaju svi koji su potpisali izmene projekata

ФУШЕРАЈ НА КОРИДОРУ 10: Криви им инжењери

GORDIJEV čvor odgovornosti za rušenje potpornog zida na Koridoru 10, u Grdelici, još se nije odmrsio. Nadležni su i u sredu uveravali da im je prvi zadatak i najveći prioritet bezbednost puta i pronalažanje krivaca. Sama slagalica događaja koji su doveli do loše utvrđenog brda, međutim, još nije složena. Izvesno je da država dobar deo tereta svaljuje na projektante, jer je ministarka građevinarstva, infrastrukture i saobraćaja Zorana Mihajlović u sredu najavila da će od Inženjerske komore tražiti oduzimanje licenci svima koji su potpisivali izmene projekta od 2010. do sada. A izmena je bilo - 11.

Ko je sve kriv za loše urađen posao istražuje Bezbedonosno-informativna agencija. Ona, inače, proverava i sve druge velike infrastrukturne objekte. Ministarstvo, s druge strane, očekuje da će najveći deo naknadnih troškova snositi izvođač radova "Azvi", koga, takođe, smatraju odgovornim. Ipak, naručilac tolikih izmena projekta, potvrdila je u sredu ministarka Mihajlović, bili su - "Koridori Srbije".

- Deo odgovornosti pada i na izvođača, ali izvođač nije jedini odgovoran - rekla je u sredu Zorana Mihajlović. - Postoje razni interesi i sumnjala ja ili ne, i pre i sada sam tražila da se uključi BIA u istragu i ispita taj slučaj. Biće i drugih projekata za koje ću to tražiti. Biće preispitan svaki papir. Od Inženjerske komore ćemo tražiti da svim inženjerima koji su od 2010. do 2018. stavili potpise na projekte kosine koja je pala u Grdelici, kao i svima koji su odobrili 11 revizija na projektu, oduzmu licence. To ćemo uraditi, pre svega, da bismo zaštitili dobre od loših inženjera. Svi sada očekuju da nekom skidamo glavu, to bih možda najviše i ja volela, ali pričamo o projektu iz 2010. i mora svaki papir da se pregleda. Imaćemo i odgovore i završen Koridor 10.

Ministarstvo građevinarstva je dozvolu za ovu deonicu izdalo 2010. godine i nikad više nije informisano o promeni projekta. Kada se prošle godine obrušila kosina pred tunelom "Predejane", Ministarstvo je tražilo proveru svih 100 kosina duž Koridora 10. Stručnjaci su izdvojili 20 najrizičnijih, a među njima je bila i ova upravo srušena. Država je platila novi projekat koji predviđa galeriju umesto kosine.

U Inženjerskoj komori Srbije, od koje će Ministarstvo tražiti oduzimanje licenci odgovornim projektantima, upozoravaju da je poslednji incident opomena stručnjacima i onima koji odlučuju o kapitalnim investicijama.

- Nažalost, svedoci smo da se u primeni Zakona o javnim nabavkama kao preovlađujući kriterijum kod izbora projektanata i izvođača radova, uzimaju minimalne cene - upozorava Latinka Obradović, potpredsednik UO Inženjerske komore. - Zbog primene tog kriterijuma, kao posledica najčešće se dobije slab kvalitet projekata i izvedenih radova. Po istom principu, u cilju uštede, prilikom izrade prostornog plana i eksproprijacije zemljišta, najčešće se uzima što manja širina zaštitnog pojasa pored auto-puta. Zbog toga prilikom izrade kosine, njen nagib je veći od tehnički savladivog, pa pri projektovanju i kasnijem izvođenju, nastaju ovakvi problemi.

U Inženjerskoj komori se nadaju da su svi angažovani za izradu projektne dokumentacije, oni koji izvode radove i vrše stručni nadzor, poseduju licence koje izdaje Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.


ONI NE ODGOVARAJU

POKUŠALI smo u sredu da čujemo komentar i od kompanije "Azvir", izvođača radova. Spekuliše se da su oni, uz preprojektovanje i saglasnost investitora, predložili jeftinije rešavanje odvoda vode. A nakupljena voda je najverovatnije kumovala rušenju potpore.

U "Azviru" su nam, međutim, odgovorili da ne možemo da razgovaramo ni sa kim jer "niko ne daje nikakve informacije".

NEMAČKA PRAKSA

DA bi se ovakvi i slični incidenti ubuduće izbegli, neophodno je primeniti nemački princip odnosno praksu koja se sastoji u temeljnom planiranju, znači ozbiljna studija izvodljivosti, prostorni plan sa širim pojasom eksproprijacije zemljišta, detaljna geotehnička istraživanja - dodaje Latinka Obradović. - Neophodan je izbor najkvalitetnijeg projektnog rešenja, a onda po dobijanju dozvole za izgradnju, projekat se završava u brzom i efikasnom izvođenju uz strogi stručni nadzor.



Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (73)

Zoki Zemun

23.08.2018. 08:13

Pa bili najjeftiniji,a razliku do budzetske cene podrpali ,i sad problem... Pare po dzepovima,a zida nema,pa cemo opet od narodnih para da krpimo i pravimo ali NIKAKO da se vrati maznuto! Eeee,dok je ovaca bice i vune..

Zoki Zemun

23.08.2018. 08:19

UVEK je kriv izvodjac! Nikad oni koji su podrpali na razlici u ceni i materijalu.. Budzetske tj. narodne pare se nemilice trose,ulice se asfaltiraju SVAKE godine,trotoari,pevajuce fontane,novogodisnje jelke i slicne gluposti... DOKLE BRE VISE??? DOKLE???

рашинац св

23.08.2018. 08:24

само будала ради против моћи природе на тај начин.код толике механизације ви трпате бетон и камене фигуре да "зауставите планину,будалаштина....

SMOKI

23.08.2018. 08:28

Tploko velik projekat a tek treba primeniti NEMACKU praksu.?! Na robiju bre najpre od vrha pa svi ostali. Kakav li ce fuseraj tek izaci na videlo za koju godinu?

janko

23.08.2018. 08:31

Mi imamo sposobne i stručne inženjere, a imali smo i građevinsak preduzeća koja su znala da naprave put i zidaju potporne zidove. U ostalom da li se pre ovoga srušio bilo koji potporni zid u Srbiji, pa i dsadaq drugim državama gde se putna infrastruktura gradila po pravilima struke. Iznenađujuće je da Španska kompanija gradi puteve u Srbiji. Z ovo nisu krivi inženjeri, već Vlast koja petlja sa belosvetskim mangupima

Megadetfaks

23.08.2018. 08:32

Pa zar nije krivica u ne izvodjenju vertikalnih odvodnji sa kosine, znaci krivica je na izvodjacu. i kakve veze imaju projektanti sa ovim , normalno je da postoje promjene na projektu i u svakom slucaju locacijske i projektni zadatak izdaje ministarstvo a ne projektant, sto znaci da je citav niz ljudi tj institucija zakazala.

Đorđe

23.08.2018. 08:33

Ovaj incident sa odronjavanjem zaštitnog zida je bruka i za struku a i za samu državu. Da li smo mi sposobni da napravimo jedan normalan put?

Vlada Legenda

23.08.2018. 08:37

A samo vas gledam šta radite!Na kraju ću biti kriv ceo narod!Blam svetski!Da li vodja spava mirno dok se drama uvećava?

Aleksandar

23.08.2018. 08:40

Ljudi,nazovimo konacno stvari i dogadjaje pravim imenima.U ovom kao i prethodnim slucajevima pokazalo se da je resorno ministarstvo na celu sa ministrom,nesposobno da se uhvati u kostac sa projektima od velikog znacaja.Jedan od izgovora je da je najjeftiniji na tenderu dobio posao.Molim vas,ko je pravio zakon i ko je eventualno mogao da menja zakon,posto je na vlasti ako je smatrao da taj zakon o javnim nabavkama nije dobar.Dosta je bilo vracanja u nazad.Gospodo na nasu zalost,vi ste na vlasti.

Marko

23.08.2018. 08:42

Koliko para,toliko muzike,uvek bilo! Hocete sto jeftinije? Hocete da se hvalite kako ste ustedeli ne znam ni ja koliko para i istovremeno uradili sve sto treba?? Super,samo neka to kosta glave VAS sutra,a ne nekoga ko ce sutra da prolazi tuda!

nela

23.08.2018. 08:51

Ovo je katastrofalna situacija gde svi treba da lete ! Svi su zatajili, svi od vrha do dna ! Mnogo je politike, a malo struke u ovakvim poslovima ! Mnogo neznanja, mnogo kvaziobrazovanja, suvise poverenja, nezasluzenog, bez ostre i ozbiljne kontrole i nadzora !

Istina

23.08.2018. 08:54

Sve je povezano.Odredjena firma,naravno preko veze,dobije posao,iako nema nekog iskustva u tome a neke se iskljucivo otvaraju par meseci pre dodele posla na tenderu jer su sigurne da ce im "svoji"ljudi namestiti taj posao.Zaposljavaju se,opet svoji ljudi,inzenjeri,koji su zavrsili fakultet kod privatnika a da nisu izasli na ispite ili su vrlo malo naucili o struci i sta da ocekujemo od nestrucnih ljudi,a tako je u svim poslovima koji se dobijaju na tenderu u Srbiji.

Рашо

23.08.2018. 08:56

Знајући ко смо, шта смо и какви смо на крају ће се показати да су сви уштинули по мало а исход видимо. Такође, знајући нас, одговорни ће бити пар ситних играча које нико не штити и то ће бити крај. Одузимања лиценци се подразумевају а кључна је казна за учињено дело и наравно накнада штете. Те три ствари иду упоредо и ако изостане било која правда и закон нису задовољени, а штета иде на терет грађана који поново испадну "магарци" јер плаћају туђе грешке!

Milos Valjevo

23.08.2018. 08:58

Nemački princip gradnje? Ko li napravi ove puteve kojim se vozimo danas?? Izmišljamo toplu vodu

Naivni Gedža

23.08.2018. 08:59

Kako da napišem šta mislim a da me dežurni mladi ljudi ne zatrpaju minusevima? Recimo da su svi koji su uključeni u gradnju od ministarstva preko projektanata, graditelja i nadzornika mladi neiskusni ljudi. Nije lopovluk i fušeraj, nego dok deca steknu praksu.

Zlopamtilo

23.08.2018. 11:01

@Naivni Gedža - Pa, ima i pozitivnih pomaka... Posto se ne moze napisati nista pametno u odbranu ovakvog fuseraja i javasluka, sendvicari su dobili zadatak da samo lupaju minuse. Tako se bar mogu prebrojati...

Petar

23.08.2018. 10:11

@deki - Iz koje Vlade prijatelju? Projekat je odobren 2010. godine, gospoda iz te Vlade su već unovčili svoje aktivnosti oko ovog projekta. Direktnu i indirektnu štetu koju su načinili od 2000. ne mogu da isprave deca ove silovane države ni za 1000 godina.

peđa_mark

23.08.2018. 10:42

@deki - prvo Zorana Mihajlović i Zoran Babić, pa Zoran Drobnjak i ostali ...

др

23.08.2018. 11:12

@deki - Зашто сви, па Зорана је ресорни министар, а и пита се за све, а очито је на погрешном месту са погрешном академском титулом и све је код ових погрешно.

ja sam

23.08.2018. 09:03

Znate onu ''ko ne plati na mostu, plati na cupriji'' ? Uzeli su jeftinije projektno resenje, a evo vec koliko puta rade ispocetka, i sve to placa narod....

Piš Živi

23.08.2018. 09:06

To se zakopa na kaskade, pobiju se sipovi, pa se preko toga betonira... tako kaze moj starac 40+ godina gradjevinac... A ne "udarimo fasadu na obalu, utrosili smo materijal, izgleda monumentalno", i onda buć.

Realno

23.08.2018. 09:07

A šta? Vi ste tek sada otkrili da se diplome građevinskog fakulteta kupuju? I kod nas u firmi je inženjer jednim vratima razdvojio toalet od kuhinje i stola za ručavanje. Mora da su ga tako naučili.

PERA

23.08.2018. 09:19

ZAR NISTE BAHATO SRUSILI HRAST ZAPIS, UNISTILI , ZATRLI...A VEKOVIMA JE STAJAO NA MESTU PA VAM ZASMETA NA PUTU KA EU ????? STA SE SAD CUDITE

milan lala

23.08.2018. 09:27

Kako je moguce da drzava plati da se gradi "galerija" jedan projekat, a izvodjac radova uradi "kosinu" drugi projekat bez odobrenja ministarstva . I nepismenom je jasno da ne velikoj kosin na mekanoj zemljanoj podlozi tezak betonski oklop bez utvrdjenog hirokog betonskog podupiraca sa sipovima dole u osnovici ima da se sklizne / srusi dole pri prvoj padavini. Kako je moguce da je neko ko se zove inzinjer strucnjak mogao staviti potpis na ovaku gradnju.

Sava Drugi

23.08.2018. 09:31

10 godina projektuju i jos nisu isprojektovali. Onda nije problem u njima, nego u onima koji su im dali da to rade.

tender

23.08.2018. 09:43

Kada je na tenderu presudni činilac najniža cena onda dobijete loš projekat, lošeg izvođača i još goreg nadzornog organa. Za ovo nisu krivi političari već projektanti. Političari su krivi jer su pod belosvetskim uticajima urušili celokupan sistem planiranja kroz državne institucije koje su branile javni interes, institute koji su umeli i mogli da iznesu ovakve projekte i koje su jedine mogli da obrazuju domaći kadar. Ko ne plati na mostu, platiće na ćupriji - ako bude ostalo i mostova i ćuprija.

Цецко

23.08.2018. 09:45

Само дилетант, да не употребим грубљу реч, је могао да изабере ову трасу! Није им Јовац послужио као пример, када је читаво село нестало под клизиште. Никада овај део неће бити сигуран, зато памет у главу!

samoupravljac

23.08.2018. 10:05

Tamogde su gradile Omladinske Radne Akcije još uvek sve stoji i koristi se već decenijama. A da to je ona propala Yugoslovenska ideja...ovako je bolje, sve nam rade stranci kao da smo šeicim a gradjevinske firme zatvorene, i imamo pad nezaposlenosti, kakva besmislica, u stvari imamo odlazak nezaposlenih kao i zaposlenih u zemlje gde smo potrebni i gde su plaćeni.

nina

23.08.2018. 10:14

" Krivi smo mi, koji smo ćutali....", lepo rekao Balašević u pesmi Putuj Evropo, još, tamo negde, 90-tih godina.

u magnovenju

23.08.2018. 10:26

Прво им је сметао храст па су морали да га секу. После су направили тунеле мање висине од пројектоване. Сад им ево смета неко брдашце које је наводно пуно воде и проклизава. Несташно неко брдо, неће да слуша.

Expert

23.08.2018. 11:24

@u magnovenju - Ne mogu se uzeti licence nikome, jer je projekat zaštite kosine sa mikrošipovima uradio Prof. Kastaneda iz Španije, angažovan od strane Azvija. Kastaneda nije član IKS-a.

Otišao od zla

23.08.2018. 10:30

Ja sam radio na Koridoru 10 i zbog pritisaka da potpisujem i odobravam kojekakve lopovluke otišao u inostranstvo da radim. A ko je kriv. Pa pitajte direktore u Koridorežima koji su napravili privatne ugrade po Beogradu na najboljim lokacijama. Ne znam zašto prave hajku kada su svi umešani u lopovluk. Ne verujem da smete ovo da objavite, ali ako ne onda ste i vi umešani u sva ova otimanja para od naroda.

Marek

23.08.2018. 10:36

Teraju nas na prihvatimo pravila trzisne ekonomije u kapitalistickom sistemu a ti veliki igraci na trzistu ocekuju stalno da drzava pokriva njihove propuste i da ih stiti. Sve troskove nastalog problema treba da pokriju konkretni krivci, bilo projektanti, bilo izvodjaci ili nadzori. Pa ako bankrotiraju, sta ces, nisu bili dovoljno odgovorni. Naravno ovo ukazuje i na ogroman problem petljanja politcki namestenih diletanata u funcionisanje privrede u ovoj drzavi!

SS

23.08.2018. 10:40

Copy paste projektovanje iz kancelarije bez direktnog izlaska na teren. Prije su inženjeri uzimali podatke i od mjestana o tokovima rijeka njihovim vodostajima i ponasanju zemljista.

inženjer

23.08.2018. 10:42

Ko je ministar da uzima licence inženjerima? Dotični ministar je ekonomista i stručno nema veze ni sa inženjerima ni sa Inženjerskom komorom. Inženjerska komora ima svoj "Sud časti" gde se ovakve situacije rešavaju. Projektni zadatak i sve izmene potpisuje Investitor, u ovom slučaju "Koridori Srbije". Kako su tamo rešili da rade dokumentaciju tako se radi. Projektant je u obavezi da ukaže investitoru na moguće posledice takvog projektnog rešenja, kao i tehnička kontrola". Čistite u svom dvorištu

Pele

23.08.2018. 13:45

@Aleksandar - Aleksandre, krivi su nego šta, jer u vreme njihove vladavine propali su svi državni fakulteti, a dobijale se "klafanske diplome" Samo toliko, tek da te podsetim.

Čukunbaba

23.08.2018. 10:48

OD 41.god. VRTE SE JEDNI TE ISTI LJUDI PA NJIHOVI POTOMCI.OVI IZ ŽUTE KOALICIJE SU NAPRAVILI DAR MAR U DRŽAVI INA EKONOMSKOM I NA BEZBEDONOSNOM STANJU I OPET ŽIVI ZDRAVI I DEBELI. NE MOŽE IM NIKO NIŠTA. I SAD ĆE TO SVE DA PLATE INŽENJERI KOJIMA NEZNAMO NI IME.NADZORNI ORGAN OSTAO NEVIN IDEMO DALJE.JA NEMAM DILEMU BIĆE OVOG JOŠ.

munja

23.08.2018. 10:49

Mostovi i tuneli su vec popustili na koridoru 10 oko Dimitrovgrada a nije prosla godina. Kriva je Alpina, Terna i Trejs izvodjaci.

Гојко

23.08.2018. 15:11

@munja - Kako to može tunel da ,,popusti''.Navedi koji konkretno ili i ti znaš da je voda za piće u BGD nešto ,,sumnjiva''.Ajd,ne širite laži i paniku.

KaleBrdo

23.08.2018. 11:00

Krivo je žuto preduzeće, nema ko drugi: Tadić, Đilas, Jeremić pa i Lutovac, što da ne.

Nikola

23.08.2018. 12:11

Gde su sada Izvodjač - španska kompanija Azvi, kao i francuska i grčka koje su vršile stručni nadzor? Da li je pre njihovog uvodjenja u posao provereno da li ispunjavaju zakonom propisane uslove da rade na ovom kapitalnom projektu?

amigo

23.08.2018. 12:18

kao sto ste rekli doslo je do izmena projekta i sta je drzava tu kriva,,osim da ih kazni ,,

Darko

23.08.2018. 13:56

@amigo - Čija je reviziona komisija? Ko je izdao gradjevinsku dozvolu i odobrio izmene projekta?

Niko

23.08.2018. 12:34

pa kako bre napravise he djerdap pre 50 god.i jos uvek stoji na mestu..???? nema sanse da je lakse napraviti he od auto puta

KaleBrdo

23.08.2018. 12:41

Mislim da bi trebalo angažovati stručnjake, elitne inženjere iz struke da konačno završimo koridor 10, umesto što kukamo i tražimo krivce. Recimo stručnjake sa Megatrenda. Ah da, oni ne školuju inženjere, lekare i ostale čiji poslovi zahtevaju neki vid odgovornosti, već isključivo i samo Menađere. Onda ne znam šta da radimo.

Sombrerosi

23.08.2018. 13:17

@KaleBrdo - Tacno tako, pa mi nije jasno cemu uopste prica o MegaTrendu kad i nema veze sa temom ? Mogli ste da pisete i o Ujedinjenim Nacijama , sendvicima i majonezu .. ali nista to nema veze sa činjenicama - ogromne pare su proćerdane a projektanti i nadzornici su listom sa državnim diplomama. Uopste prica o diplomama je nebitna, bitno je da dug ogroman , "niko nije kriv" a ti narode plaćaj kredite. Uzas

Nik

23.08.2018. 12:46

Nisu krive minimalne cene ugovora Već "ugradnja" pojedinaca ili kako se ranije govorilo mito i korupcija. U Srbiji gotovo da ne postoji ne namešten tender. Kompanije koje učestvuju na tenderima često daju damping cene po kojima je nemoguće uraditi i završiti projekat, pa kasnije fušerajem i klejmovima pokušavaju da izvuku pare, odnosno profit.

БРАВО МРЛЕ!

23.08.2018. 12:57

Упрво сте написали слоган који осликава данашњу Србију.

Vlada Legenda

23.08.2018. 13:00

Bravo za @samoupravljac@!Ovo je kazna od Boga i prirode za onaj hrast....banana state!

Arsenije

23.08.2018. 13:04

Osakatiše nas javne nabavke koje ne samo da nisu rešile problem korupcije, zbog kojeg i postoje, već su donele i nove probleme, kao što su loš kvalitet svega što država nabavi. Podhitno izmeniti način na koji javne nabavke funkcionišu i umesto cene prvo gledati kvalitet! Ne treba ljudi da ginu, jer se štedi!

Pele

23.08.2018. 13:39

Poruka svima koji samo vide rešenja na zapadu: Nije tačno, Srbija u vreme SFRJ imala je najbolju gradjevinsku operativu. Svuda u svetu, od Bangladeša i Indije, preko Kuvajta, Irana i Iraka do Afričkog kontineta, Libija, Alžir Tunis i dr, do Južne Amerike. Svuda su bili traženi i cenjeni naši inženjeri, bilo kao projektanti ili kao izvodjači radova. Englezi su bili uglavnom u nadzoru i skidali kapu našim inženjerima za znanje koje su pokazali. E, onda se pojavljuju sankcije i Megatrendovi.

SkY

24.08.2018. 19:28

Тако ти то иде кад оћеш да потрчиш а не знаш ни да ходаш.

Nuclear Vlasta

27.08.2018. 09:20

У питању је - Лоше пројектовано брдо.......

Inženjer sam i tim se dičim

28.08.2018. 23:39

Da je inženjer biti lako, inźenjer bi bio svako...