ZAKON O PREVOZU PUTNIKA: Može i aplikacija, ako zove taksistu
09. 08. 2018. u 21:02
Nacrt Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju uskoro pred vladom. Tehnologije da spoje korisnika sa registrovanim prevoznikom

Foto Ž. Kežević
TAKSISTI su zadovoljni. I Ministarstvo saobraćaja, građevinarstva i infrastrukture veruje da su došli do dobrog Nacrta zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Nezadovoljna je ostala IT zajednica, koja upozorava da kruta regulativa sprečava konkurenciju u prevozu putnika, a građanima je jasno da cene, koje trenutno obračunavaju taksimetri, neće skoro ići - u rikverc.
Pročitajte još - NOVI PREVOZNIK U BEOGRADU: Ruski taksi već nudi popust
Nacrt zakona će vrlo brzo pred Vladu, a potom i pred poslanike. Propis zadržava limitiran broj taksi vozila, propisane minimalne cene usluga i obavezu da se prevozom putnika bave isključivo registrovani za tu delatnost. Jedno vozilo može i dalje da vozi samo jedan vozač sa licencom. Taksisti poručuju da im ovakvo rešenje omogućava kakvu-takvu šansu da zarade platu. Objašnjavaju da je u Beogradu trenutno 6.700 zvaničnih taksista i još najmanje 1.500 nelegalnih, a studija Saobraćajnog fakulteta kaže da je prestonici dovoljno 5.000 taksi vozila.
- Svedoci smo deregulacije ambijenta. Propisi omogućavaju da se broj prevoznika svede u zakonske okvire - smatra Boško Vukojević, predstavnik Ugovorne privredne taksi komore Srbije. - Deregulaciju žele oni koji žele brzu zaradu. Mi se protivimno zaloupotrebi tehnoloških inovacija. Ne postoje samo nelegalni internet prevoznici. Beograd je pun "divljaka". Ima ih i sa stranim registracijama. A sve treba da kontroliše sedam saobraćjnih inspektora. Mi predlažemo da se kontrola poveri i komunalnoj policiji, koje ima dovoljno.
U prilog ograničenom broju vozila, taksisti poručuju da bi u suprotnom žute trake bile zauzete, gužve nesnosne, a cene ispod isplativosti bi vozače terale da rade i po 16 sati dnevno.
- Za svaki posao je potrebna kvalifikacija, a upošljavanjem ljudi koji nemaju niti kavlifikacije, niti iskustvo, ne održava se kvalitet usluge - upozorava Aleksandar Bjelić, predstavnik Saveza auto taksi udruženja Srbije SATUS. - Nemamo ništa protiv aplikacija. I mi ih koristimo. Ali one treba da povezuju korisnika sa onim ko obavlja taksi delatnost. Pozdravljamo aplikacije, ali da ih koriste registrovani taksisti.
Informatička zajednica od početka kritikuje Nacrt zakona do koga je došla radna grupa Ministarstva saobraćaja. Tvrde da obeshrabruju korišćenje novih tehnologija, inovativno poslovanje i razvoj konkurencija ne srpskom tržištu.
- Neke od najproblematičnijih stavki Nacrta zakona su da ne predviđaju digitalnu aplikaciju kao zamenu za tehnološki zastareli taksimetar, zatim insistiraju na pečatu što je suprotno Zakonu o privrednim društvima - navodi se u saopštenju "Kar go", aplikacije koja će biti na udaru novih propisa. - Propisuje se fiksirana cena prevoza, što onemogućava pružanje kvalitetnije ponude ili efikasnije, odnosno jeftinije usluge građanima. Propisuju se i izuzetno restriktivne uslove za nove vozače i automatsko "priznavanje kvalifikacija" postojećim vozačima bez obzira na realno stanje, čime se otvoreno ograničava konkurencija.
CENU PIŠE STRUKA
PREDSTAVNICI taksista koji posluju u prestonici objašnjavaju da cenu ne formiraju oni, već struka. Saobraćajni fakultet na osnovu 17 parametara. Iako su mnogim građanima i trenutni iznosi preskupi, taksisti napominju da važeći cenovnik nije menjan poslednjih godina. U važeću kalkukaciju ušla je cena goriva koja je tada bila manja od 100 dinara po litru.
Određivanje minimalne cene je u nadležnosti lokalnih samouprava. One, međutim, zavise i od zahteva koje pred njih ti gradovi i opštine postavljaju po pitanju starosti automobila, opremljenosti.
LIMUZINE SAMO LUKSUZNE
KONKURENCIJA zvaničnim taksistima su, između ostalih, prevoznici koji sličnu uslugu nude kao "limo servis" i to pod okriljem Zakona o turizmu. U praksi su ovu uslugu mogla da nude sva vozila koja prođu tehnički pregled. "Limo srevisi" će ubuduće morati da zadovolje strože uslove, ti automobili bi trebalo da budu luksuzne klase.
DRAGAN
10.08.2018. 02:46
Sta je sledece? Blokada aplikacija kao sto su Viber i Skype i email servisa da bi narod bio primoran da telefonira posredstvom mobilnih i fiksnih operatera, kupuje postanske marke i pise pisma? Zabrana i blokada pristupa informativnim sajtovima da bi narod bio primoran da kupuje novine na kiosku? Zabrana low cost kompanija da bi morali da letimo iskljucivo posredstvom skupih avio kompanija? Toliko o slobodnoj konkurenciji u Srbiji.
IT zajednica je nezadovoljna zbog regulative o prevozu putnika? Da li je ovo realno?
i posle vam zao kad umlate nekog "taksistu" ? jel vam i dalje zao ? stoko al dobra je ideja da im se s mosta baci kamen, vidis taksi - baci kamenodvratni su, treba ih tuci gde ih vidis
samo terate ljude u sivu ekonomiju i ostajete bez para od poreza.
cene TAXI usluga odredjuje lokalna samouprava a ne taxi-prevoznici, oni samo MORAJU da voze po cenama koje im propišu.
Komentari (5)