Država izgubila milione evra, a građani zdravlje

P. Ž.

07. 05. 2018. u 09:45

Srbija ostaje bez ogromnih sredstava od ekoloških taksi uvedenih na uvoz polovnih vozila

Држава изгубила милионе евра, а грађани здравље

Foto N. Fifić

NAJMANjE 25 miliona evra ostao je uskraćen budžet Republike Srbije u poslednjih pet godina zbog neplaćenih ekoloških taksi na uvoz polovnih automobila!

Kako "Novosti" saznaju, iako je država propisala da se na uvoz automobila plaća eko-taksa (u skladu sa normama EU) od 12.000 dinara po toni, uvoznici polovnjaka su našli "rupu u zakonu" i prijavljujući uvoz na fizička a ne na pravna lica, velika većina od oko 600.000 polovnih vozila koja su u ovom periodu uvezena u Srbiju, nisu "podlegla" obavezi plaćanja ove dažbine.

S druge strane, uvoznici novih automobila redovno ispunjavaju tu obavezu i u budžet uplaćuju ne mala sredstva na ime eko-takse.

- Mi smo u protekla tri meseca prodali 6.315 novih automobila i na to platili 923.000 evra eko-taksi - kaže Boban Nikolić, generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih automobila.


Od eko-takse se u EU, ali i u zemljama koje još čekaju u predvorju, stimuliše kupovina električnih i hibridnih vozila. Tako Slovenci za kupovinu elektromobila daju subvenciju od 12.000 evra (u rangu Norveške) i to ne samo zbog činjenice da to od njih traži EU već i zbog proste računice da lečenje jednog obolelog stanovnika od respiratornog oboljenja košta mnogo više.

- Trend rasta uvoza polovnih automobila u Srbiju od 17 odsto u prvom tromesečju ove godine trebalo bi najviše da zabrine državne organe - kaže se u saopštenju u kojem Srpska asiocijacija uvoznika novih automobila i delova traži od države da ograniči uvoz "krševa", prosleđenog "Novostima".

Još 2016. su alarmirali nadležne da je u Srbiju uvezeno 117.413 polovnih vozila od kojih je najveći broj na kraju "radnog veka", starih i 19 godina.

POSLEDICE SVETSKA zdravstvena organizacija je procenila da je u 2016. godini u Srbiji prevremeno umrlo oko 5.200 ljudi od posledica zagađenja životne sredine, pri čemu su izduvni gasovi iz automobila u gradovima jedan od najvećih uzročnika. Pri tome nema preciznih podataka koliko je ljudi nastradalo zbog starosti (neispravnosti) uvezenih vozila.

- Uradili smo analizu starosti vozila, generacije motora, ukazujući pre svega na bezbedonosni i ekološki aspekt - kaže se dalje u saopštenju. - Reakcija državnih institucija je izostala, bez obzira na naše argumentovane primedbe. Prethodnu godinu smo upotrebili za medijsku kampanju iznoseći podatke o tržištu tih vozila, njegovom rastu i pogubnom uticaju na dodatno zagađenje vazduha i povećanu nebezbednosnu situaciju u saobraćaju.

U zemljama zapadne Evrope ovakva vozila su visokim porezima i raznim eko-taksama jednostavno proterana sa drumova i većina je namenjena recikliranju. Nažalost, veliki broj završava u Srbiji.

- Nadu da će se stvari pokrenuti sa mrtve tačke dao je ministar zaštite životne sredine Goran Trivan, otvarajući Sajam automobila u Beogradu, obećanjem da će država na razne načine ograničiti uvoz tih vozila i od svih, bez razlike, naplatiti eko-taksu - kažu u Asocijaciji uvoznika koja će narednih dana saopštiti i precizne podatke koliko je država zaradila od eko-takse koju plaćaju uvoznici novih, a koliko uvoznici polovnih vozila.

Veliko ohrabrenje, kažu u ovom udruženju, daje im i činjenica da će potpuno ispunjenje Poglavlja 27 u procesu pristupanja EU Srbiji nametnuti i neminovnost donošenja odluka u tom pravcu.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (17)

Nenad Nenadovic

07.05.2018. 10:01

Kako to da je budzet Srbije ostao uskracen za takvu kolicnu para? Sramota! Bruka! A mogli smo da za te pare od eko takse, kupimo eko politicare....

prosečan

07.05.2018. 10:21

Ja sam u protekla 3 meseca zaradio/kao i pola srbije 900 E/ tako da nemam empatiju prema uvoznicima koji su u istom periodu prodali 6315 novih automobila i nariču zbog troškova.

Bas mi je zao

07.05.2018. 10:31

Eto i tu su mogli da maznu neku paru. Kako se mocnici u Srbiji sekiraju za zdravlje gradjana. A cekas na specijalistu mesec dana da te primi. Deca umiru od raka nema para za lecenje u inostranstvo. Pa sta hocete da vozimo 35 godina stare automobile ove sto imamo umesto da uvezemo za nas premijum automobile stare samo 10,15 godina sto vi zovete krsevima. Znaci vozi 35 godina star Jugo da ne bi zagadjivao sa modernijim i mladjim autom. More mangupi ste sa vasom brigom i na kraju naplatite!

Simon

07.05.2018. 10:32

Ministra za ekologiju poslati na fakultet da drži predavanja ex katedra,a na to mesto dovesti coveka od akcije ,jer od njegovih teorija i kabinetskog rada Srbija nikad ekološki čista i zdrava.

Jovance

07.05.2018. 11:05

ma kome placate lecenje 12000€...crkavamo po hodnicima cekajuci mesecima preglede...

Paja

07.05.2018. 11:08

Ma kakva ekologija kad u centru grada (Prokuplja) , sve institucije loze ugalj. A yugo i golf 2 najčešće viđen auto . Tam kamioni i freze spartaju po ceo dan. Ispadose da su ovi sa konjima (kojih ima više nego 90te godine) najekoloskiji

Kontrola Katalizatora

07.05.2018. 11:26

Bilo bi bolje bar da je uvedena striktna kontrola katalizatora. Oni mnogo otrova neutrališu i obavezna je proivera pri svakom tehničkom pregledu u normalnim zemljama. A ovde preprodavci em dovlače krševe pa im spuste cajger za 250 000km, em katalizatori neispravni a na tehničkom se i ne proveravaju. Recept za propast. Zato i jeste toliko porast kancera, bombardovanje je kamilica spram ovog neprestanog trovanja

VLADIMIR

07.05.2018. 11:52

Slovenci ulazu u eko vozila a mi 10.000 evra dajemo strancima po radnom mestu za "prljave tehnologije"za koje nema mesta u EU.

Jova

07.05.2018. 12:17

O cemu pricate pa do skoro vam je Zastava- Fiat pravio Punta klasika bez ikakve euro norme i prodavao ga kao novo vozilo.A da ne pricamo o ostalim nedostacima koje to vozilo poseduje, lose kocnice , jedan erbeg, i da ne nabrajam dalje.

MARKO

07.05.2018. 12:19

Kako vas bre nije sramota da pricate o gubitku drzave na ekoloskim taksama ,kad za tranje od 15 do 20 godina registracija kosta naprimer za 1.9 motor 85kw kilovata 2002 go godiste cena je 27 000 dinara . Za motore preko 2000 kubika cena se krece od 35 do 50 000 dinara isto za lomine od 15 godina .Gde to ima bre . Sad ste uveli da ljudi menjaju tablice i saobracajne zbog slova sto je 4000 dinara na registraciju .U Teheranu i Zimbabveu bolji zakoni postoje . I plus gorivo sto je poskupelo.HAOS!

`Vozac

07.05.2018. 18:10

Pazi ovo NATO bombardovanje nije bilo stetno ali od starih vozila stradali ljudi. Dvolicna Evropo, doci ce ti kraj.

stalker

07.05.2018. 19:29

Država priča o ekologiji ,a imamo najskuplji TNG u Evropi , gorivo kod koga je produkt sagorevanja vodena para . Za kupovinu električnih vozila i vozila na metan nema nikakvog smanjenja poreza , a pričaju o ekologiji . Plin za domaćinstva je skuplji od TNG-a , gde je tu logika ? Samo porezi , akcize i takse za sve i svašta , ostaje da se uvede akciza i na vazduh !