ZAPOSLENI U AUTO-ŠKOLAMA: Prvo protest pa prestanak rada

P. ŽIVKOVIĆ

26. 12. 2017. u 07:37

Iz udruženja auto-škola poručuju da ne odustaju od svojih zahteva. MUP odobrio skup u sredu u 11 sati ispred zgrade Vlade

ЗАПОСЛЕНИ У АУТО-ШКОЛАМА: Прво протест па престанак рада

foto P.Milošević

ZAPOSLENI u auto-školama Srbije ne odustaju od namere da 27. decembra, protestom u Beogradu, izdejstvuju ukidanje ponovnog polaganja za licence instruktora, predavača i ispitivača, potvrdio je u ponedeljak "Novostima" Milan Todorović predsednik Udruženja auto-škola Beograda.

- Skup smo prijavili, dobili smo odobrenje od MUP, i u sredu, 27. decembra, uradićemo sve prema ranijem dogovoru sa željom da što manje ometamo saobraćaj u Beogradu - objašnjava Todorović.

Da podsetimo, prema ranijim najavama, plan je da svaka od oko 400 auto-škola iz Srbije "delegira" bar po jedno vozilo i da se svi automobili oko 11.00 parkiraju u krajnjim saobraćajnim trakama Nemanjine i Kneza Miloša.

Zatim bi kolona zaposlenih peške krenula prvo do Skupštine Srbije, a zatim i do Vlade Srbije.

- Ne verujemo da će usvajanje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja uopšte i doći na dnevni red Skupštine do kraja ove godine i zato ćemo pred Vladu sve dok nas neko od nadležnih ministara ne primi - kaže Todorović. - Jer ukoliko sa odredba o ponovnom polaganju ispita ne stavi van snage, jasno je, auto-škole prestaju da rade posle Nove godine, jednostavno neće imati potreban minimum zaposlenih.

ISPITNA PITANjA ZAPOSLENI u auto-školama Srbije ukazuju na ispitna pitanja koja, po njihovom mišljenju, nemaju nikakve veze sa obukom vozača. - Radim skoro dve decenije, ali ispit nisam položio - kaže Rašeta- A zašto padamo, neka vam ilustruju sledeća pitanja sa našeg ispita: "Šta utiče na razvoj morala?" ili " Šta je halo efekat?"... Test se sastoji od 55 pitanja, iz ukupno osam oblasti, 15 pitanja ide na oblast pravila saobraćaja, 10 na oblast bezbednosti saobraćaja, a ostale oblasti po pet pitanja. - Ukoliko iz bilo koje oblasti imamo manje od 80 odsto tačnih odgovora, ispit (odnosno deo ispita iz te oblasti) nećemo položiti - kaže Rašeta. Cena ispita je 10.000 dinara i svako polaganje mora toliko da se plati.

Zašto je ponovno propitivanje zaposlenih u auto-školama izazvalo toliko ogorčenje, objašnjava, za "Novosti", Mladen Rašeta, iz Privredne komore auto-škola Srbije.

- Pored toga što se osećamo kao kriminalci pa nas MUP konstantno kontroliše, sad je došao red i da polažemo ispit i to samo mi polažemo od svih ostalih struka. Čak ni doktori to ne polažu - kaže Rašeta. - To nas dovodi u situaciju da instruktore, ispitivače i predavače sa dugogodišnjim stažom ispituju ljudi manje stručni od nas i koji nemaju nijednu od ovih licenci.

Rašeta kaže i da niko nije protiv provere znanja, ali ne na ovaj način.

- Prva licenca je izdata u januaru 2013. godine. Važi pet godina. Predviđeno je i održavanje seminara zbog usavršavanja. Prvi seminar je održan 2014. - pravi hronološki prikaz Rašeta. - Do oktobra 2017. na seminarima su nam ljudi iz Agencije za bezbednost saobraćaja govorili da neće biti ispita dok se ne odsluša svih pet obaveznih seminara po dinamici jedan seminar godišnje.

Ali sve se menja u novembru ove godine?

- Tada su nam rekli da po zakonu moramo da polažemo ispit, jer licence ističu 2018! Dakle, do novembra ove godine neki instruktori su odslušali tri, a neki četiri seminara, i to pod uslovom da su bili baš redovni i da neki nisu preskočili.

Rašeta tvrdi da sve ovo finansijski zahteva mnogo sredstava a da su ti seminari koji nedostaju zakazani tek pre neki dan - oba su u januaru.

- Iz tih razloga i sama ABS je morala da prekrši zakon i pravilnike pa je nekima dozvolila da polažu ispit iako pre toga nisu odslušali sve seminare (jer nisu ni bili organizovani) - kaže Rašeta. - Niko nema obzira prema instruktorima koji sada moraju neplanski da izdvoje od 30.000 do 50.000 dinara da bi produžili licencu za rad.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije