Deca (ne)bezbedna u taksi vozilima

P. Ž.

28. 11. 2016. u 20:00

Dečja sedišta, prema izmenama zakona, obavezna samo u privatnim automobilima. Okanović: Taksisti bi morali da imaju devet vrsta stolica

Деца (не)безбедна у такси возилима

Deca su jedino sigurna kada se voze u posebnom sedištu Thinkstock

KO u svom automobilu prevozi dete niže od 135 centimetara, a mlađe od 12 godina, bez dečjeg auto-sedišta, rizikovaće, ako se usvoji Predlog izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, da plati kaznu od 120.000 dinara. Međutim, od ove obaveze izuzeti su taksisti!

- Tačno je da ni po starom, a ni po novom zakonu o bezbednosti saobraćaja nije predviđena obaveza taksista da decu prevoze u auto-sedištima - kaže za "Novosti" Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Srbije. - I to je urađeno iz praktičnih razloga.

Okanović objašnjava da je faktički nemoguće da se uvede ova zakonska obaveza jer bi to značilo da taksista mora u prtljažniku da ima čak devet auto-sedišta da bi se ponašao u skladu sa predviđenim propisima.

- Morao bi da ima tri sedišta kategorije 0, tri sedišta kategorije 1, 2 i 3. Naravno, u slučaju da neko želi da preveze trojke - kaže Okanović. - I zato je napravljen izuzetak i dozvoljeno je taksistima da mogu da prevoze decu bez auto-sedišta.

BEZ REŠENjA DOK se razmatrao predlog izmena i dopuna Zakona o saobraćaju na putevima Srbije bilo je i stavova da bi trebalo obavezati roditelje koji koriste taksi-usluge da imaju dečje sedište.
- Kada sam im dao u ruke dečje sedište, shvatili su da je to neizvodljivo zbog njegove težine i gabarita - kaže Okanović.

Čak i u zemljama koje najviše pažnje posvećuju prevozu i zaštiti dece, poput Velike Britanije i Švedske, kaže Okanović, iz istog razloga nije propisana obaveza da taksisti poseduju auto-sedišta.

S druge strane, slažu se u Komitetu za bezbednost saobraćaja Srbije, verovatno bi trebalo da "reaguje tržište" pa da pojedina taksi udruženja ponude i opciju prevoza dece u bezbedonosnim sedištima. To je moguće uraditi ili po unapred ugovorenoj vožnji ili bi na pojedinim lokacijama u gradu (na primer u blizini porodilišta, dečjih zdravstvenih ustanova) bila parkirana taksi vozila sa ugrađenim odgovarajućim vrstama auto-sedišta.

Problem prevoza dece je veoma veliki. U Srbiji je u prošloj godini poginulo 14 mališana, većina kao putnici u vozilu. Pri tome su kontrole upotrebe dečjih auto-sedišta i vezivanja pojaseva na zadnjem sedištu bile poražavajuće jer ni 10 odsto proveravanih vozača nije poštovalo ove zakonske odredbe.

CENE OD 1.400 DO 40.000 DINARA

AUTO-sedište "buster" namenjeno deci od četiri godine i više (15-36 kilograma) može da se kupi po ceni od 1.404 do 1.999 dinara. Za auto-sedište namenjeno deci od rođenja do četiri godine (do 18 kilograma), roditelji treba da izdvoje od 5.616 do 7.488 dinara. Sedište namenjeno deci od 9 meseci do 12 godina (9-36 kilograma) nešto je skuplje i staje od 7.394 do 9.290 dinara u prodavnicama. Za bezbednu vožnju mališana teških od 15 do 36 kilograma, ili uzrast od tri do 12 godina, roditelji moraju da plate od 17.755 do 18.689 dinara. Ovo nisu i najskuplja auto-sedišta, jer ima i onih čija cena dostiže prosečnu platu i koštaju 40.000 dinara.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (8)

Mirceta Capin

28.11.2016. 20:38

celija glupost sa sedistima.sta sa prwvozom u kombijim,gradskom i medju gradskom saobracaja.sta sa decom spoetistima gde roditwlji voze vuse dece na takmicenje i treninge.ne radjajte decu jer vas zbog toga globe gde stignu.

rozmir

28.11.2016. 21:16

u gsp autobusima dete mora da sedi u krilu roditelja na drvenom sedistu sa sipkama na sve strane i to je bezbedno a u taksiju nije apsurd.ako nisam u pravu neka me neko ispravi. P.S nisam takista

goran bg

28.11.2016. 22:34

Taksi je javni saobraćaj! Samo uvedite ovo, pa će roditelji svoju decu bezbedno da prevoze u GSP autobusima. Treba taksista da namešta sedište 10 minuta, vozi 7 i to sve za 300 dinara? i šta posle sa tim sedištem? u gepek? sledeću vožnju do aerodroma i sa aerodroma mora da propusti jer nije prazan gepek. Samo bre lupate...

Анти Антифа

29.11.2016. 08:17

Треба сви да уведу седишта а деца да неплаћају такси и јавни превоз.Поред седишта,такси возила и аутобуси треба да имају и ваздушне јастуке

Čika Jova

29.11.2016. 14:48

Mogu da oslobode profesionalne vozače od obaveze da prevoze decu u sedištima i gotovo. Kako se toga nisu setili?

djole

29.11.2016. 17:30

Ovo više nema smisla. Ta agencija za bezbednost u saobraćaju kao da je smišljena da proizvodi budalaštine. Sve mi se čini da čak rade i prekovremeno. Treba tamo pitati da li neko vozi kola, ili svi idu biciklima. Da li sve stvari što nam stigne na email iz EU treba odmah da pretvorimo u zakone i propise.

sale

29.11.2016. 17:54

Cela ova prica sa decijim sedistima je nepotrebna i nametnuta jer je vajni i neprevazidjeni prodavac magle Damir Okanovic to prepisao od nekog drugog. Ja hvala bogu dvoje dece podigao i prevozio i na morei na planine i po gradu svakodnevno bez tih cuda i ne vidim da im je ista falilo, na more se islo nocu a deca su normalno spavala na zadnjem sedistu bez problema , sad moraju da spavaju u sedecem polozaju u stolici gde se samo muce i mnogo toga nepotrebnog nam je doneo komitet za bezbednost .