DŽaba ti i garancija!

P. Živković

26. 09. 2016. u 09:31

Vlasnici automobila trebalo bi dobro da prouče kupoprodajni ugovor. Većina prodavaca se veoma dobro zaštiti, tako da retko gube na sudu

Џаба ти и гаранција!

Garantni rok za automobile od dve do sedam godina

KADA mame kupce u svoje prodajne salone, auto-kuće se naprosto utrkuju ko će ponuditi bolje uslove za kupovinu: popuste, poklone, sve duže garantne rokove. Većina ovlašćenih uvoznika pazi da ispuni sve obećeno, jer negativan publicitet se brzo raširi i otera kupce, ali ima i onih koji jednostavno zaborave na "obećanja" i često ne žele o svom trošku da poprave ni vozilo koje je u garantnom roku.

- Kupio sam nov automobil na sajmu i tada mi je rečeno da imam garanciju od pet godina. Kada se auto na početku četvrte pokvario, u ovlašćenom servisu su mi rekli da je fabrička garancija od dve godine istekla, a da sam dodatnu od tri godine morao posebno da doplatim - požalio nam se Voja S. iz Beograda.

Naš drugi čitalac je reklamirao pojavu korozije na levom krilu svog mezimca, navodeći da vozilo ima garanciju od 12 godina na pojavu korozije, ali da su mu u ovlašćenom servisu rekli da se rđa pojavila zbog neadekvatnog održavanja automobila.

Oba čitaoca navode da su presavila tabak i da će pokušati na sudu da ostvare prava koja smatraju da im pripadaju.

- Naš narod ne voli da čita "sitna slova" - kaže Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije za prava potrošača (NOPS). - I zato nastaje najveći broj problema.

Papović kaže i da treba razlikovati takozvanu komercijalnu garanciju od opšte, zakonske. Po oštoj, proizvod mora da ima garanciju od najmanje dve godine i tu je jasno navedeno šta mora kod vozila da bude "saobrazno" sa propisima. Ova prava kupac lakše ostvaruje.

Komercijalna garancija je ona koju nudi prodavac ili proizvođač. Tako, na primer, velikim slovima većina prodavaca navodi tri, pet ili više godina garancije.

- Mnogi kupci jednostavno ne registruju i ono "ili pređenih 100.000, odnosno 150.000 kilometara" - kaže Papović i tu nastaje problem. Većima prodavaca se veoma dobro zaštiti u ugovorima tako da retko gube na sudu.

Na našem tržištu se nude vozila sa garancijom od dve do sedam godina. Većina je uslovljena i pređenom kilometražom, ali ima i slučajeva da je kilometraža neograničena. Jedan uvoznik je čak, na motore iz svoje proizvodne game, nudio garanciju od milion kilometara!

Pri tome kod pojedinih proizvođača razlikuje se garancija na motor i menjač, na šasiju...

Najdužu garanciju daje južnokorejska "Kija" od sedam godina.

- Kod nas važi garancija od sedam godina ili pređenih 150.000 kilometara - kaže Milan Debogorosijan, zadužen za odnose sa medijima u "Kiji". - Pri tome u prve tri godine nema ograničenja kilometraže. Naravno, garancija od sedam godina se ne odnosi na "potrošne delove". Gume, akumulator. Za njih važi garancija koju je propisao njihov proizvođač.


POLOVNA VOZILA

Samo u posebnim slučajevima kupac polovnog vozila u Srbiji ima pravo na garanciju koja u praksi važi najduže šest meseci i to najčešće ako vozilo kupujete na nekom od auto-placeva.

Zanimljiv je slučaj kupovine polovnog vozila u inostranstvu koje je još u garanciji.

- Sve zavisi od proizvođača, odnosno ovlašćenog zastupnika i prodavca vozila u Srbiji - kaže Goran Papović iz NOPS. - Mi nismo članica EU pa je tu pitanje po kom će se zakonu, zemlje prodavca ili zemlje kupca, primenjivati garancija.

Ipak, ako je u pitanju fabrička garancija onda bi trebalo da važi u celoj Evropi, smatra Debogorosijan.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (4)

Nikola

26.09.2016. 09:54

Bavim se pravom vec 15 godina, svaki dan mi kroz ruke prodje desetine raznih ugovora, ja jos nisam video nijedan ugovor da ima ikakva sitna slova.

Tesla

26.09.2016. 10:04

Da da lagano ali sigurno dolazi evropski zakon i sistem,mala slova uvek treba prvo citati pa onda ostalo!

Neba

26.09.2016. 10:05

Zanimljivo je koliko se kriju nesavesni prodavci u Srbiji. Jedva saznamo koja banka ili koji uvoznik automobila zakida potrošače. Za nas smrtnike ili "nepodobne" javne ličnosti ( Slučaj sina Olje Bećković, supruga i deca Divca itd) zaštita podataka ili pretpostavka nevinosti ne važi....

Janko

26.09.2016. 10:34

Kada čitam pod kojim uslovima važi garancija na nekakav kućni aparat, pomislim da li ću ikada moći da reklamiram proizvod. To su razne stvari nabrojane, od toga da ako je prejak napon reklamacija ne važi, ako udari grom isto, ako su primetna mehanička oštećenja (u smislu ogrebotina itd) tretira se da je na taj način nastao kvar i razne druge nebuloze. Sa druge strane kome da se žalim ako je napon u pitanju, kada svi znamo da je sa EPS-om najteže izaći na kraj.

seljak

25.10.2017. 22:08

Jednostavno kupac nema nikakva prava jer niko ne stoji iza njega. Cak i obracanje raznim agencijama , savetovalistima ili besplatnoj pravnoj pomoci nema efekta uglavnom ne zele ni da saslusaju problem a kamo li da ga rese. A tek sudovi i advokati. Jednostavno molis boga da se nista ne desi a nadas se kad daju toliku garanciju valjda ce dotle i da traje, A vozila , koliko kosta redovan servis u garantnom roku sigurno za te pare mozes da popravis bilo koji kvar