Naši kupci se sami štite od trgovaca
04. 03. 2016. u 18:15
Ne žele da ulaze u sudske postupke jer dugo traju, i da se izlažu dodatnim troškovima. Udruženje "efektiva" ističe da je mali broj oštećenih potrošača spreman da pokrene sudske sporove

Foto N.Skenderija
MALI broj potrošača u Srbiji spreman je da pokrene sudske sporove kako bi zaštitili prava koja im po zakonu pripadaju, ukoliko imaju problema sa trgovcima ili pružaocima nekih usluga, izjavili su predstavnici Udruženja za zaštitu potrošača "Efektiva", poznatiji kao zastupnici korisnika bankarskih usluga, posebno građana zaduženih u "švajcarcima".
Prema zakonu, nezadovoljan potrošač koji ima problem sa iscepanom obućom, mobilnim telefonom ili nespravnim televizorom, najpre se pismenim putem obrati trgovcu, a ako nije dobio pozitivan odgovor, onda se javlja nekoj potrošačkoj organizaciji. U zavisnosti od finalnog odgovora, na kraju, praksa pokazuje, problem se rešava mahom pokretanjem sudskog postupka.
Iako je zakon predvideo da se u tim sporovima ne plaća sudska taksa i obezbedi "besplatno" advokat, naši građani nisu, ipak, ažurni.
- Srpski potrošači ne žele da ulaze u sudske sporove jer dugo traju, a ne žele i da se izlažu dodatnim troškovima, ukoliko spor bude izgubljen - kaže Dejan Gavrilović, predsednik Udruženja "Efektiva".
- Anketa sprovedena među ispitanicima pokazala je da je većina njih imala probleme kao potrošači, ali su ih uglavnom rešavali samostalno.
Gavrilović naglašava da je svega trećina ispitanika znala da su prava potrošača zaštićena Ustavom i posebnim zakonom. Anketa je pokazala i da potrošači smatraju da su trgovci u povlašćenom položaju u odnosu na njih, ali i da trgovci nisu među sobom u ravnopravnom položaju.
- Više od polovine ispitanika smatra da su komunalna preduzeća povlašćena u odnosu na druge trgovce, kao i da problemi sa komunalnim ustanovama nisu rešivi - dodaje Gavrilović.
Rečeno je i da je tom udruženju, koje se bavi zaštitom bankarskih klijenata i od polovine prošle godine i zaštitom potrošača, najviše žalbi građana do sada stiglo na obuću, zatim tekelomunikacijske usluge, na tehničku robu, belu tehniku, nameštaj, dok je najmanje bilo na klima-uređaje.
- Treba pokrenuti što više sudskih postupaka, jer je to jedini način pritiska na trgovce robe i usluga da rešavaju probleme sa potrošačima - kazao je predsednik Udruženja "Efektiva". - Posebno prostora ima kod davanja komunalnih usluga.
TutGut
04.03.2016. 20:21
Upravo vodim borbu sa Gigatronom oko jednog tehničkog uređaja. Sitna slova laži petljanja, strašno je na šta su sve spremni. Osmi dan stigla je automatski generisana poruka na mail da oni nisu ustanovili nesaobraznost i da će uređaj proslediti ovlašćenom servisu. Sada čekam i to, a čisto sumnjam da su ga i poslali jer neće da daju informaciju u kom je servisu uređaj. Ali bez obzira, sledeći korak je opomena pred tužbu a zatim i tužba i naravno potrudiću se da sve bude propraćeno kroz medije.
Komentari (1)