Uvozna struja više od šest puta skuplja od domaće

M. N. S.

14. 06. 2014. u 19:15

Svaki rast cena struje preveliki je udarac na ionako istanjen kućni budžet građana, ali energetičari veruju da je to neizbežan korak. Kilovat iz inostranstva 40, a u Srbiji košta 6,24 evrocenta

SRPSKI energetski sistem daje svoj maksimum u proizvodnji struje, postrojenja posle majskih poplava rade na ivici izdržljivosti, ali kilovata nema dovoljno. Zato uvozimo električnu energiju i plaćamo je više od šest puta skuplje od one koju nam „Elektroprivreda Srbije“ dostavlja na uplatnicama. Sve to, kako ističu stručnjaci, moglo bi da dovede i do poskupljenja .

EPS je od 15. maja do početka juna uvezao 161,27 miliona kilovat-sati. Za to je plaćeno 6,5 miliona evra. Prema toj računici, kilovat van sistema EPS košta 24 evrocenti. Domaćinstva kilovat sa uračunatim taksama i porezima na dodatu vrednost plaćaju 6,24 evrocenta.

Svaki rast cena struje preveliki je udarac na ionako istanjen kućni budžet građana, ali energetičari veruju da je to neizbežan korak. Jedino rešenje bilo bi da država i ovog puta stane iza „Elektroprivrede Srbije“ i pomogne joj da nadoknadi gubitke zbog neekonomske cene struje.

- I pre i posle poplava, cena struje u Srbiji je daleko ispod ekonomskog nivoa, koji je trenutno oko 6,5 evrocenti po kilovatu - kaže Slobodan Ružić, doktor elektrotehničkih nauka.

OTVARANjE TRŽIŠTA LIBERALIZACIJA tržišta električne energije za domaćinstva neće startovati 1. jula, kako se najavljivalo. Mogućnost da biraju svog snabdevača kilovatima, građani će imati od jeseni ili, prema nekim procenama, početkom naredne godine. Za razliku od privrednika, građani neće morati da menjaju svog snabdevača, ali će imati i tu mogućnost da procene da li im je EPS najbolji i najpovoljniji.

- Takva cena ne dozvoljava nikakav razvoj EPS i čitavog energetskog sistema Srbije. Da li je dobar trenutak za rast cena? Iz ugla građana sigurno nije, ali u ovakvoj situaciji smanjene proizvodnje može se dogoditi da zimus imamo nestašice. Već sada uvozimo struju i ako država ne pomogne EPS, naš sistem neće moći da izdrži.

Uvozimo struju jer proizvodnja trenutno ne može da podmiri potrebe našeg tržišta. Srbija ovih dana troši oko 82 gigavat-sati, a uobičajeno u ovo doba godine se trošilo oko 77 gigavat-sati, što znači da je potrošnja veća za oko 6,5 odsto. Posebno će muka sa nabavkom struje biti ove zime, kada je potrošnja znatno veća, jer će prema nekim najavama nedostajati bar 30 odsto električne energije.

Cena električne energije u Srbiji je na samom dnu u odnosu na evropske cenovnike. U odnosu na kilovat u Danskoj ili Nemačkoj, srpski kilovat je jeftiniji skoro pet puta, ali naša struja povoljnija je i od komšijske. Hrvati kilovat plaćaju 13,5 evrocenti, Crnogorci 10,54, a Bosanci 7,96 evrocenti. I u Makedoniji električna energija košta više, a kilovat je 7,8 evrocenti.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (41)

potrosac

14.06.2014. 19:55

Zavisi po kojoj tarifi uvoze struju,plava,zelena,crvena zatim dnevna ili nocna, sve to ima cenu. Dajte tacne podatke a ne statistiku. Kupujmo jeftino I punimo nase akomulacije,to bar nije tesko.

Живот са ЕУ стандардом

14.06.2014. 20:14

Онда боље, уместо да продајете ЕПС европским "инвеститорима", подигните мало цену! Или не! Не то! Још је боље, не гледајте цене у туђем дворишту!

Milivoje

14.06.2014. 20:15

Smanjite plate vašim službenicima pa neće biti problema. Ionako imate najveće plate, a najmanje radite, džabalebaroši. "Iz ugla građana sigurno nije..." ali ko uopšte pita građane za bilo šta. Dismr mi da će nam uskoro EU određivati cenu struje.

Čitalac

14.06.2014. 20:36

Nije tačno da je KW košta 40 centi. U nemačkoj je je ispod 30 centi. Neka novinar proveri navode. To jedino neki tajkuni pokušavaju da prodaju struju po toj ceni

др

14.06.2014. 20:39

Зар је могуће да код ситуације када нам привреда и велики потрошачи ал. енергије не раде ми увозимо скупу струју. Верујем да је на делу продај ел.енергије по вишеструко нижој цени, а да оно када нам понестане увозимо по скупим ценам. Ту се ради о приватним бизнисима увоз-извоз свега и свачега,али на штету државе и народа.

zika

14.06.2014. 20:44

racunica je pogresna,161,27mil kwh placeno 6,5 mil.evra onda je kilovat 4 a ne 40 eurocenti,je li to namerna ili slucajna greska

Milojkovic

14.06.2014. 23:10

@zika - Ne zna se prava cena na veliko..evo citat od pre mesec dana iz novosti:"EPS je kupovao struju od elektroprivreda CG i RS po 35 i 36 za megavat-sat, dok je Hamovićeva firma ponudila cenu od 80 evrocenti.:Koliko ja znam megavatsat valjda ima 1000kw pa to kad se podeli dobije se nesto jako malo..Znaci 1000kw za 40eurocenti a meni prodaju 1kw za 5-6euro centi.

evropska cena

14.06.2014. 20:45

Ko jos u Srbiji veruje da ce privatizacija EPS-a gradjanima doneti jeftiniju struju?

Lune

15.06.2014. 06:57

@evropska cena - Hoće, kao što je Bugarskoj donela. Pa je čak i vlada pala zbog cena struje i grejanja, ali cene nisu pale. Pa ko, zaboga, da ometa poslovnu politiku privatnog investitora?

Energeticar

14.06.2014. 21:09

Vojvodinu skinuti sa mreze i uputiti na struju iz uvoza. Centralna Srbija da izvozi viskove struje. Na taj nacin bi malo zivnuli i delovi drzave juzno od Save i Dunava.

elektricar

14.06.2014. 22:27

Kad sam posao u osnovnu skolu, prvo sam naucio da se babe i zabe ne sabiraju, a ko to nauci, jedan je od dokaza da ima mozak. Ko ne pokaze da mu je to jasno, ili nema mozak ili nesto mulja namerno. U ovom slucaju treba prvo nauciti da je minimalna cena rada u zemljama sa kojima vrsite poredjenja deset do dvadeset puta veca od minimalne cene kod nas. Ko toga nije svestan, ne treba ni da se bavi uporedjivanjem cena. U protivnom mulja nesto ili pise da bi nesto napisao. Takvi "pisci" su smesni.

miraculix

14.06.2014. 22:48

nemojte mnogo da plachete kako je tamo skuplja struja, jer su tamo plate mnogo vece. ovo je samo koska za chitaoce da se malo nerviraju ;)

lek

15.06.2014. 02:35

@miraculix - @miraculix-plate su mnogo vece ali nemojte propustiti da kazete i da su isti ti troskovi procentualno jednaki kao i u svakoj drugoj zemlji.Dakle za struju,telefon,vodu i gas(za one koji ga imaju) odlazi najmanje 30 odsto plate, na to dodate otplatu kuce ili stana od 30 odsto, i vama na raspolaganju ostaje 40 odsto za zivot.Ne pricajte gluposti.(NB sve ovo u slucaju da niste nasledili nesto od nekog nego stvarate sami).

maja

14.06.2014. 22:55

Struju iz vetrenjaca i sunca kao sav normalan svet da napravimo,, da ne zavisimo od cadjavog uglja,, Svi su ludi, samo mi pametni pa ne koristimo zelenu energiju.. Ili neki lobi tera investitore

momo

14.06.2014. 23:12

@maja - Мајо, уз дужно извињење ти си кројачица или манекен или све само НЕМАШ благе везе са изворима електричне енергије. Питај неког колегу ел. инж. или машинца колика треба површина земљишта за 200МW, или колико треба ветрењача за 200МW. Успут и ја сам, као и СВАКО НОРМАЛАН за Сунчеве колекторе и ветрењаче!

lek

15.06.2014. 02:32

@maja - @momo,slazem se sa vama delimicno.Imamo mi coveka inovatora koji je patentirao generator (solarni)struje velicine fudbalskog igralista i garantuje snabdevanje za jedan grad otprilike 50 hiljada domacinstava.Mi trenutno trosimo 12.5kwh dnevno,pa vi izracunajte sta to znaci.Slazem se sa aletrenativnim izvorima,no mislim da su problemi sa baterijama koje su toksicne u zavisnosti od njihovog kapaciteta.Mislim da je ovo osnovni razlog nekoriscenja,njihovo odlaganje(kad izgube kapacitet) je preskupo.

Lune

15.06.2014. 06:55

@maja - Pa da. Španija proizvodi 23% svojih potreba iz vetrenjača (što je, uzgred, više od sve instalisane snage koju mi imamo), Danska 41%, a samo mi, pametni, znamo da tako ne može da se reši problem potreba za električnom energijom. Dok "eminentni stručnjaci" važno vrte palčeve, i objašnjavaju nam da samo nova termoelektrana može da nas spase. Pa naravno, ona se zida godinama, godinama neko može da zarađuje na njoj, pa dok se u Evropi gase termoelektrane na ugalj, mi naručujemo nove. Genijalno.

Dule A

14.06.2014. 23:37

Autoru ovog teksta zelim da nauci da koristi digitron, jer da to zna lako bi izracunao da je Srbija struju placala 0.04 evro centa. Takodje bih zamolio redakciju da ne objavljuje placene tesktove ili tekstove nesposobnih novinara. Ako vam je vise uopste stalo do istine

MilN

15.06.2014. 00:43

@ - Da ali nemaju 6 tarifa tako da kad uletiš u sledeću tarifu plaćaš više nego strancima. I što više trošiš obara se cena kW.

Само удри по Србима!!!

15.06.2014. 01:20

А да пре тог поскупљења у најави, за почетак, покушају да НАЈЗАД наплате све оне милионе евра што им годинама дугују шиптари из Прешева, Медвеђе и Бујановца, а који ни данас не плаћају ни струју ни било шта друго? Или нпр. да спрече на десетине циган - махала по Београду и целој његовој околини околини да потпуно несметано и јавно краду струју, такође годинама уназад???

pater f

16.06.2014. 00:41

@acakgr - Ajde da se izborimo sa ovom najavom na način da smanjimo potrošnju kako bi prestao uvoz i razlozi za najavljeno poskupljenje.

lek

15.06.2014. 02:27

I za ovo ima leka.Neka drzava alocira deo novca da pokrije razliku struje,redistribuira deo pomoci kako bi obezbedila adekvatan nivo proizvodnje struje u domacim okvirima.Zasigurno drzava nece moci preko noci obnoviti stambene objekte niti ce moci to uciniti sa njivama koje ce biti nemoguce koristiti naredne dve tri godine.Sa razumnim i objektivnim pristupom moze se naci resenje,ne bezglavo trcati u kupovinu preskupe struje.Ta struja je skupa jer je privatizovana,sta mi nikako ne smemo dopustiti

Miki

15.06.2014. 04:11

RTS sam odavno prestao da gledam,gomilu drugih medija sam takođe ekskomunicirao iz života,to ću da uradim i sa Novostima zbog nerealnih i tendencioznih tekstova.

Dule Los Angeles

15.06.2014. 05:35

Priuceni textopisac ni rec o: 1."Odakle se uvozi". 2. Ko je uvozi? Da li EPS ili "krpelji izmedju EPS i Ini-dobavljaca? 3. Srbija izvozi struju,i izvoz veci od uvoza na godisnjem nivou.4 I, "Ko i kako izvozi Srpsku struju". Da je Srbija normalna Drzava,i da joj stalo do Naroda,ovo bi se znalo u-cent. Stanje u EPS-u mutno,a ovoj Vlasti stalo da tako i ostane. Da joj se obori cena i da se proda pod suludim izgovorom"Nema dobar menadzment"! Ali pre toga da se podigna cena stryje. To je pravi cilj

MISA

15.06.2014. 07:59

Toliko puta sam svedok bio da se struja rasipa.....Recimo gradska svetla gore po celu noc u delovima puta i grada gde uopste nema potrebe....., Recimo delovi autoputa oko Nisa , pa prilaznice gradovima kilometrima, pa udaljene gradske ulicne cetvrti.....pomnozite to sa svakim gradom pa cete videti da su to miloni...takva nemarnost je za zatvor...U Svajcarskoj tek na 500 metara od grada manja mesta bukvalno sve....

goranc

15.06.2014. 09:01

Ostvarili dobitak od 19 milijardi dinara a kazu struja jeftina. Malo mi je to nelogicno

zile

15.06.2014. 09:59

Glavno pitanje je kada će država i eps rešiti pitanje krađe struje. Trenutno je oko 46%. Ako to reše, biće dovoljno struje.

MIJASAVA

15.06.2014. 10:01

@ - Mogu ta kažem da je struja skuplja u Srbiji nego u Austriji, u Austriji plaćam 240 eura tromesečno , a u Srbiji gde ne Živi niko i sve je isključeno 2500 dinara.

zoooki

15.06.2014. 10:45

Ovaj tekst se pojavio odmah posle posete vucica nemackoj i na mala vrata se prica da su nemci zainteresovani za eps pa mora da bude veca cena da bi im se brzo isplatilo ulaganje za par godina ...a niko ne kaze koliko kosta odrzavanje sata i te pratece gluposti koje na zapadu ne placaju pa kad bi to sabrali nas kw bi bio preko 10 euro centi

čiča

15.06.2014. 11:29

E to je pravi razlog što nas naši ,,prijatelji,, iz Evrope teraju da im prodamo elektroprivredu , zašto bi Srbija imala koristi od elektroprivrede kad mogu i oni. Oni će našu struju prodavati onima koji je više plaćaju a mi ćemo sedeti u mraku jer je tamo skuplja, a ionako nisu ništa uložili ali bi zato profit mogli uzimati

srpski osvetnik

15.06.2014. 11:56

Nas niko ne sprečava da gradimo hidroelektrane na Drini. Tada ne bi bilo poplava u donjem toku Drine, a uposlila bi se građevinska industrija. Tomo, ti, koji si betonirao brane, zašto to ne kažeš Vučiću? Hidroelektrane su isplativ posao. Zašto da ih gradi neko drugi kad smo to znali da radimo još pre osamdeset godina?

tornado

16.06.2014. 09:23

Prvo smanjite 160 direktora na deset, imate najvece plate u srbiji u javnom sektoru, dokle bre ova blamaza vise sa strujom...sve to treba istraziti i pohapsiti

Demokrata, EU!

18.06.2014. 12:12

Da, ali zato je modernija i bolja nego kod nas, pa naravno da je i skuplja!