Potrošači se okreću malim trgovinama

D. MARINKOVIĆ

04. 05. 2014. u 21:25

Posle gotovo decenijske dominacije pada kupovina u velikim prodajnim lancima, kako kod nas tako i u regionu. Sve više se smanjuje razlika u ceni namirnica i ostalih artikala između hipermarketa i „radnji na ćošku“

PRITISNUTI sve tanjim mesečnim primanjima, potrošači u Srbiji sve ređe praktikuju velike kupovine i megamarkete, a okreću se neophodnim dnevnim nabavkama u manjim trgovinama ili kako ih najčešće zovemo „radnjama na uglu“. Ali, ne vraća se samo srpski kupac bakalnicama i ostalim kategorijama malih trgovina - to je sada trend i u regionu, ali i u Evropi i u Americi.

Naš potrošač sada uglavnom prati povlastice, akcije i sniženja koje nude veliki trgovinski lanci i češće odlazi u planske nabavke. Građani tako neophodne dnevne namirnice mahom nabavljaju u prodavnicama u komšiluku ili „usput“ na nekoj uobičajenoj dnevnoj ruti do posla, škole, obdaništa, sportskog centra...

Ali, posle skoro decenije ponovo postaju aktuelne manje radnje i supermarketi. Jer, sve više se smanjuje razlika u ceni namirnica i ostalih artikala između malih i velikih trgovina, a trgovci kažu da je to „logična reakcija na besparicu“. Uz to, trgovci se vraćaju u centralne gradske zone, otvaraju manje markete i spuštaju cene da bi se lakše podnela kriza, odnosno bar koliko- -toliko održao promet.

- Hipermarketi, a pogotovo tržni centri su predstavljali vrhunac potrošačkog društva, a to znači i kupovinu stvari koje vam i nisu potrebne - kaže za „Novosti“ Goran Kovačević, generalni direktor trgovačkog lanca „Gomeks“.

TRGOVANjE NAJPRIVLAČNIJE TRGOVINSKI sektor je najvitalniji deo srpske privrede i trećinu registrovanih preduzeća, kako ističu u Privrednoj komori Srbije, čine firme u trgovini. Takođe, trgovina čini oko 11,7 odsto bruto domaćeg proizvoda i zapošljava bezmalo 19 odsto ukupne radne snage u Srbiji.

- To doba izobilja je nestalo, ljudi se ponašaju racionalnije, kupuju manje - samo ono što im je potrebno i kada im je stvarno potrebno. Trgovci su to i te kako osetili kroz pad prometa i preorijentisali se na „manje trgovinske formate“, što bliže potrošaču, a cene su ostale približne, prilagođene tanjem džepu potrošača.

Kovačević naglašava da se sada sem hrane, u manjim trgovinama sve više kupuju piće, kućna hemija, sredstva za ličnu higijenu... To je trend koji je verovatno dugoročan i tu Srbija nije nikakav izuzetak. Veliki tržni centri će, prema Kovačevićevoj proceni opstati, ali samo oni koji su dobro pozicionirani i koji ponude potrošačima dodatnu uslugu, kao što je ugostiteljstvo, zabava, dodatni, specifični asortiman.

U PKS objašnjavaju da Srbija deli sudbinu regiona i prati trend globalnog tržišta. Slična je situacija sa kupovnom moći stanovništva i sa cenama, kao u zemljama okruženja. U proteklom periodu, cene se nisu značajnije povećavale, kad su u pitanju prehrambeni proizvodi, zbog oslabljenje kupovne moći stanovništva, koja je posledica sve veće nezaposlenosti.

- Maloprodajnu mrežu u Srbiji čine hipermarketi sa pet odsto učešća u prometu, supermarketi oko 24 odsto i isto toliko zauzimaju i minimarketi, dok je učešće tradicionalnih radnji oko 29 procenata - kazala je za „Novosti“ Gordane Hašimbegović, sekretar Udruženja trgovine Privredne komore Srbije.

Veliki prehrambeni trgovinski lanci, dodaje Hašimbegovićeva, bore se za svakog kupca, što se ogleda u ponudama sa povoljnijim cenama i nizom akcija. Razvoj trgovačkih marki, jedan je od prioriteta velikih trgovina, i sve više se ulaže u kvalitet tih proizvoda, uz prihvatljive cene.

- Male komšijske radnje uvek će biti „važne“ kao i svuda u svetu, ali je konkurencija velikih trgovaca izražena - smatra Hašimbegović. - Napori malih za opstanak na tržištu su značajni, pre svega, zbog nejednakih uslova nabavke robe od dobavljača, ali i platežne mogućnosti lokalnih potrošača. Jedina njihova šansa jeste da se udruže, da se povezuju.


RASTE SIVA ZONA

EKONOMSKA kriza doprinela je rastu sive ekonomije i takva situacija tera i velike i male trgovce da se bore sa nelegalnom konkurencijom.

- Najveći problemi sa kojima se suočavaju trgovci jesu nelikvidnost, visoki porezi i neuspele privatizacije - ističe Gordana Hašimbegović. - Poslovanje otežavaju i nepovoljni krediti za trgovinska preduzeća, nekonkurentnost malih trgovina u odnosu na velike strane trgovinske lance.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (6)

baba Simana

05.05.2014. 09:23

Konacno da je srbinu doslo iz guzice u glavu,kupujuci u malim trgovinama jaca nasu poljoprivredu i zaposlenost.Zasto da nam uzimaju evrice i iznose iz zemlje stranci kad mogu da ostanu u Srbiji.

miša

05.05.2014. 10:46

@baba Simana - eh........u tim malim trgovinama,ja kupujem samo novine i cigare i to neki put,........primer pakovanje praš+ka,žileta ide i x 2,voće i povrće preskupo........suhomesnati proizvodi katastrofa skupi,pića i sokovi i po 20-30 % skuplje neko u velikim marketima........e moja baba,matematika je čudo

baba Simana

05.05.2014. 14:23

@baba Simana - Koliko te placa strani lobi da im napadas konkurenciju. KUPUJ DOMACE ZIVECES DUZE!

strikan

05.05.2014. 23:03

Osnovni razlog, ako su uopste konstatacije tacne, je taj sto u malim radnjama moze da se pazari " na recku " (veresija). Istina je da se male radnje masovno zatvaraju zbog visokih troskova a drasticno smanjenog prometa.

Aleksandar69

06.05.2014. 09:26

Što se tiče belog sveta ,potrošači se nisu "okrenuli" malim bakalnicama,jer su one prosto davno ugašene,pod naletom konkurencije,velikih supermarketa.A što se tiče Srbije,ovde su sva čuda moguća,pa i da se roba plaća nekoliko puta skuplja,od realne vreddnosti.Moguće da kupci masovno pazare u radnjicama,kod "Toše na ćoše" ali pod predpostavkom da imaju novca na pretek,da ne kažem na bacanje.Kupite domaće,ali ako vredi zdravlja i novca!

Mili

07.05.2014. 07:24

Male radnje su prenadule cene za domace proizvode koje su u odnosu na super market skuplje od 20 do 100 dinara.