Potrošači se okreću malim trgovinama
04. 05. 2014. u 21:25
Posle gotovo decenijske dominacije pada kupovina u velikim prodajnim lancima, kako kod nas tako i u regionu. Sve više se smanjuje razlika u ceni namirnica i ostalih artikala između hipermarketa i „radnji na ćošku“
PRITISNUTI sve tanjim mesečnim primanjima, potrošači u Srbiji sve ređe praktikuju velike kupovine i megamarkete, a okreću se neophodnim dnevnim nabavkama u manjim trgovinama ili kako ih najčešće zovemo „radnjama na uglu“. Ali, ne vraća se samo srpski kupac bakalnicama i ostalim kategorijama malih trgovina - to je sada trend i u regionu, ali i u Evropi i u Americi.
Naš potrošač sada uglavnom prati povlastice, akcije i sniženja koje nude veliki trgovinski lanci i češće odlazi u planske nabavke. Građani tako neophodne dnevne namirnice mahom nabavljaju u prodavnicama u komšiluku ili „usput“ na nekoj uobičajenoj dnevnoj ruti do posla, škole, obdaništa, sportskog centra...
Ali, posle skoro decenije ponovo postaju aktuelne manje radnje i supermarketi. Jer, sve više se smanjuje razlika u ceni namirnica i ostalih artikala između malih i velikih trgovina, a trgovci kažu da je to „logična reakcija na besparicu“. Uz to, trgovci se vraćaju u centralne gradske zone, otvaraju manje markete i spuštaju cene da bi se lakše podnela kriza, odnosno bar koliko- -toliko održao promet.
- Hipermarketi, a pogotovo tržni centri su predstavljali vrhunac potrošačkog društva, a to znači i kupovinu stvari koje vam i nisu potrebne - kaže za „Novosti“ Goran Kovačević, generalni direktor trgovačkog lanca „Gomeks“.
- To doba izobilja je nestalo, ljudi se ponašaju racionalnije, kupuju manje - samo ono što im je potrebno i kada im je stvarno potrebno. Trgovci su to i te kako osetili kroz pad prometa i preorijentisali se na „manje trgovinske formate“, što bliže potrošaču, a cene su ostale približne, prilagođene tanjem džepu potrošača.
Kovačević naglašava da se sada sem hrane, u manjim trgovinama sve više kupuju piće, kućna hemija, sredstva za ličnu higijenu... To je trend koji je verovatno dugoročan i tu Srbija nije nikakav izuzetak. Veliki tržni centri će, prema Kovačevićevoj proceni opstati, ali samo oni koji su dobro pozicionirani i koji ponude potrošačima dodatnu uslugu, kao što je ugostiteljstvo, zabava, dodatni, specifični asortiman.
U PKS objašnjavaju da Srbija deli sudbinu regiona i prati trend globalnog tržišta. Slična je situacija sa kupovnom moći stanovništva i sa cenama, kao u zemljama okruženja. U proteklom periodu, cene se nisu značajnije povećavale, kad su u pitanju prehrambeni proizvodi, zbog oslabljenje kupovne moći stanovništva, koja je posledica sve veće nezaposlenosti.
- Maloprodajnu mrežu u Srbiji čine hipermarketi sa pet odsto učešća u prometu, supermarketi oko 24 odsto i isto toliko zauzimaju i minimarketi, dok je učešće tradicionalnih radnji oko 29 procenata - kazala je za „Novosti“ Gordane Hašimbegović, sekretar Udruženja trgovine Privredne komore Srbije.
Veliki prehrambeni trgovinski lanci, dodaje Hašimbegovićeva, bore se za svakog kupca, što se ogleda u ponudama sa povoljnijim cenama i nizom akcija. Razvoj trgovačkih marki, jedan je od prioriteta velikih trgovina, i sve više se ulaže u kvalitet tih proizvoda, uz prihvatljive cene.
- Male komšijske radnje uvek će biti „važne“ kao i svuda u svetu, ali je konkurencija velikih trgovaca izražena - smatra Hašimbegović. - Napori malih za opstanak na tržištu su značajni, pre svega, zbog nejednakih uslova nabavke robe od dobavljača, ali i platežne mogućnosti lokalnih potrošača. Jedina njihova šansa jeste da se udruže, da se povezuju.
RASTE SIVA ZONA
EKONOMSKA kriza doprinela je rastu sive ekonomije i takva situacija tera i velike i male trgovce da se bore sa nelegalnom konkurencijom.
- Najveći problemi sa kojima se suočavaju trgovci jesu nelikvidnost, visoki porezi i neuspele privatizacije - ističe Gordana Hašimbegović. - Poslovanje otežavaju i nepovoljni krediti za trgovinska preduzeća, nekonkurentnost malih trgovina u odnosu na velike strane trgovinske lance.
baba Simana
05.05.2014. 09:23
Konacno da je srbinu doslo iz guzice u glavu,kupujuci u malim trgovinama jaca nasu poljoprivredu i zaposlenost.Zasto da nam uzimaju evrice i iznose iz zemlje stranci kad mogu da ostanu u Srbiji.
@baba Simana - eh........u tim malim trgovinama,ja kupujem samo novine i cigare i to neki put,........primer pakovanje praš+ka,žileta ide i x 2,voće i povrće preskupo........suhomesnati proizvodi katastrofa skupi,pića i sokovi i po 20-30 % skuplje neko u velikim marketima........e moja baba,matematika je čudo
@baba Simana - Koliko te placa strani lobi da im napadas konkurenciju. KUPUJ DOMACE ZIVECES DUZE!
@baba Simana - doslo je nazalost vreme da se nema para ni za domace a ni za strano
Osnovni razlog, ako su uopste konstatacije tacne, je taj sto u malim radnjama moze da se pazari " na recku " (veresija). Istina je da se male radnje masovno zatvaraju zbog visokih troskova a drasticno smanjenog prometa.
Komentari (6)