Inspekcije idu na popravni

D. M. - Z. R.

19. 01. 2014. u 22:00

U Srbiji u 12 ministarstava radi čak 31 inspekcijska služba, ali njihov rad nije usaglašen. „Kontrolori“ ne sarađuju međusobno i niko ih ne kontroliše

U SRBIJI postoji čak 31 inspekcija, čija su sedišta rasuta u 12 ministarstava. Nadležnosti se prepliću, pa je neretko teško ući u trag ko šta uopšte kontroliše. Rezultati rada inspektora se, takođe, ne procenjuju, pa nije ni čudo što privrednici nemaju poverenja u inspektore, a prema istraživanju Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj, čak svaki drugi tvrdi da im je dao mito.

Da inspekcije ne rade valjano svoj posao, svedoče i ulični prodavci, kobasice i viršle uvezene iz susednih zemalja koje se prodaju na tezgama, armija radnika koje poslodavci ne prijavljuju, proizvodi bez deklaracije na rafovima u našim prodavnicama...

Procene su da Srbija zbog sive ekonomije godišnje gubi potencijalne budžetske prihode od oko tri milijarde evra! Država je zakinuta zbog neplaćenih poreza, akciza i carine za robu, kojom se u našoj zemlji trguje nelegalnim kanalima.

U NALED-u kažu da je osnovni problem nedostatak krovnog zakona o inspekcijama. Naša država se još nije odlučila da li će razvijati svaku inspekciju posebno ili će formirati koordinaciono telo, kao što je to uradila Slovenija.

- Mnoge inspekcije nemaju dovoljno razrađene procedure postupanja - napominju u NALED-u. - To im omogućava proizvoljno ponašanje pri proverama, što otvara prostor za korupciju. Inspekcije ne komuniciraju međusobno, jer ne postoji ni zajednički softver. To je jedan od razloga i što je gotovo nemoguće nadzirati njihov rad.

Kod nas su inspekcije decentralizovane, a neke se prepliću. Imamo tako veterinarsku i pograničnu veterinarsku, fitosanitarnu i pograničnu fitosanitarnu, inspekciju za javne puteve i saobraćajnu... Ključni problem koji je NALED identifikovao je veliki broj područnih kancelarija inspekcija - Poreska uprava ima 173, Tržišna 42, Sanitarna 30.

Ministar privrede Saša Radulović najavio je nedavno da će uvesti izmene u rad Turističke inspekcije, koja je jedina u nadležnosti njegovog ministarstva. Radulović je najavio da je u toku izrada standarda po kojima će biti ocenjen rad inspektora, a u konačan skor svakog od njih će ući i broj kontrola, napisanih kazni, saveta...

Dok inspektori i predstavnici ministarstava tvrde da ih je malo i da zbog toga ne stižu da sprovedu potpuniji inspekcijski nadzor, drugi tvrde da ih ima znatno više od potrebnog broja, ali da im nedostaju organizacija i znanje.

- Suštinski problem je u nejasnoj nadležnosti i odsustvu koordinacije inspekcija, čije se obaveze prepliću - objašnjava za „Novosti“ Petar Bogosavljevića, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača. - To inspekcijski nadzor čini neefikasnim i skupim. Zaustavljena nezavisna kontrola ispravnosti i kvaliteta hrane.

OBUKA DO PET GODINA

KAKO je nedavno izjavio Ivan Simič, sada već bivši direktor Poreske uprave, da bi se, recimo, obučio dobar i kvalitetan poreski inspektor, neophodno je tri do pet godina obuke. Tako, recimo, Poreska uprava radi procenu nekretnina bez potrebne edukacije i znanja, jer im je taj posao dodeljen. I u drugim oblastima je prisutan nedostatak znanja zaposlenih u kontroli, što je posledica nepostojanja edukacije.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (4)

ja predlazem

20.01.2014. 09:03

da svi poslovi za koje drzava nista nije dala i omogucila da se u njih ne mesa,Sta ima veze ako je neko danas prodao par carapa na buvljaku ili sta jos da bi ima da jede, ceo dan se mrzne napolju i sad jos treba da nesto nekome plati, ne ne treba da plati nista dosta je sto je zaposlen.Tamo gde je drzava investirala, i tamo gde se krade u JP, tamo gde su prekobrojno zaposleni, treba da se umesa i uredi prema zakonu.Narod vam nije kriv sto su drzavne pare proneverene.

Poreski strucnjak

20.01.2014. 13:04

Pogledajte sta je siva ekonomija po Miroslavu Zdravkovicu i portalu Makroekonomija pa onda pisite. Ovaj cenjeni strucnjak je sve lepo pobrojao i sve se to radi pod zvanicnom firmo. Ovi na ulicama su obicni pilicari u odnosu na vlasnike firmi. Zar vam nije dovoljan vas clanak na temu pekarske industrije i polovine prometa na crno? Pa taj primer sve govori. Hiljadu ulicnih prodavaca manje utaji od samo jedne privatne pekarske firme, recimo iz Dobanovaca, koja snabdeva dobar deo prigradskih radnji

Dragan

20.01.2014. 17:15

Inspektori su uglavnom korumpirani.Kazne se pišu privatnom sektoru,a kroz prste se gleda državnim firmama jer se kazne plaćaju iz budžeta.Nijedno vozilo GSP-a nema obavezne zimske gume,rezervni točak,sigurnosni trougao a svakodnevno saobraćaju u saobraćaju.17 godina sam radio tamo i nikada nijedno vozilo nije poslato na vanredni tehnički pregled,a privatni prevoznici su upućivani na vanredne tehničke preglede i svi su se vraćali ispravni.

Petar Dimitrijevic

22.01.2014. 11:28

Do sada u okviru ministarstva se vrsila kontrola rada i koordinaciju rada sa drugim inspekcijama. Medjutim, postavljanjem ne strucnih lica za ministre a sada se postavljaju tako i nacelnici, koji nemaju ni iskustva i koji nisu radili te poslove a samo su partijski povezani .......