Zorana Mihajlović: Srbija je važnija od direktora i ministra

Marijana Spasenov

10. 11. 2013. u 21:27

Ministar energetike Zorana Mihajlović o spinovanju, energetskom sektoru, polemici oko „Južnog toka“: “Srbijagas“ nije u stanju da odgovori obavezama koje je preuzeo. To nema nikakve veze sa ruskom stranom, već sa našom

NI Ministarstvo energetike, ni ja lično, nikada nismo tražili bilo kakvu izmenu Energetskog sporazuma između Srbije i Ruske Federacije, niti je bilo ko od članova vlade govorio o njegovoj reviziji. Verujem da je motiv „spinovanih“ informacija koje se skoro svakodnevno pojavljuju u javnosti da skrenu pažnju sa ključne teme, a to je teška finansijska situacija u jednom od najvažnijih preduzeća u zemlji, JP „Srbijagas“, odgovor je Zorane Mihajlović, ministra energetike, razvoja i zaštite životne sredine, na pitanje „Novosti“, zašto i koju konkretno izmenu Energetskog sporazuma između Rusije i Srbije je zahtevala. Bez obzira na sve, tvrdi da nema nameru da odustane.

- Ovo Ministarstvo je mnogo toga uradilo u prethodnih godinu i po dana, a jedan od prioriteta u narednom periodu svakako je početak reformisanja javnih preduzeća, EPS i „Srbijagasa“, kao i realizacija velikih infrastrukturnih projekata, pre svega, gasovoda „Južni tok“, kao i gasovoda Niš -Dimitrovgrad. I reforme i projekti kasne s realizacijom, jer „Srbijagas“ nije u stanju da odgovori obavezama koje je preuzeo. To nema nikakve veze sa ruskom stranom, već sa našom.

* Da li je tačno da ste tražili da Srbija ima ista prava u NIS kao i pre prodaje ove kompanije?

ODLUKA VRLO BLIZU, ODGOVORNOST NA SVIMA NAMA * KADA očekujete da konačno budu rešeni problemi sa „Srbojagasom“?
- Situacija u „Srbijagasu“, pored odgovornosti organa upravljanja, postaje i odgovornost svih nas u Vladi. Kao resorni ministar, od samog početka formiranja vlade upozoravam na probleme u ovom preduzeću, a ministarstvo koje vodim je pre više od šest meseci predstavilo plan i konkretne mere za ozdravljenje „Srbijagasa“. Reformisanje ovog preduzeća mora da počne što pre i da se sprovodi sistemski, kao što postoje i sistemska rešenja za „Petrohemiju“ i MSK. Kada će to reformisanje tačno početi, zavisi od političkog konsenzusa, što nije pohvalno, ali nije ni iznenađujuće. Ali, kako je nedavno i sam premijer Ivica Dačić izjavio, „Srbijagas“ više ne može ovako, verujem da je odluka blizu.

- Ne morate biti pravnik da biste znali da se poslovni odnosi uređuju kupoprodajnim ugovorom koji imamo za NIS sa „Gazpromnjeftom“, prema kojem je ova kompanija većinski vlasnik, pa mi nije jasno kako neko uopšte može govoriti da bilo ko, a posebno član Vlade, može tražiti da se to jednostavno poništi. Naprotiv, nama je u interesu da NIS uspešno posluje, jer kada je dobro NIS, dobro je i državi koja je manjinski akcionar. U pomenutom dokumentu, mi se zalažemo da Srbija, kao manjinski akcionar, podrži rad i poslovanje NIS i da se svako ko predstavlja državu u upravljačkim telima NIS zalaže za povećanje proizvodnje, prerade, prodaje i efikasnosti kompanije. Takođe, naš cilj su i investicije, modernizacija postrojenja NIS i širenje njegove mreže i uticaja u regionu.

* Uporno tvrdite da niste prepreka ni „Južnom toku“, ni energetskom sporazumu. Zašto idete u Rusiju da „poboljšate odnose“ i sa kojim predlogom odlazite?

- Uporno pokušavam da objasnim da je energetska stabilnost osnova razvoja privrede, priliva investicija i otvaranja novih radnih mesta. I da samo uz stabilan „Srbijagas“, sposoban da izmiruje svoje obaveze, možemo govoriti o stabilnom snabdevanju gasom. Kad govorite o putu u Moskvu, zar nije normalno da idem, da srpski ministar energetike ima sastanak sa ministrom energetike Ruske Federacije i to ne prvi put, i da razgovaramo o novim projektima, posebno u oblasti energetske efikasnosti? Odnosi koje ja lično, kao i Vlada Srbije, imamo sa Ruskom Federacijom su više nego dobri, da ne govorimo da je ova vlada uradilo mnogo više na unapređenju tih odnosa nego ijedna pre nje. Pored usvajanja Zakona o „Južnom toku“, koji će omogućiti da se izvrši eksproprijacija 10.000 parcela na trasi gasovoda, donošenja svih potrebnih pravilnika da bi izgradnja mogla da počne, obezbedili smo i novac iz budžeta i garancije za rad ćerke-kompanije „South stream Srbija“. Pored toga, na naš predlog doneta je odluka da upravo ova kompanija obavlja delatnost od javnog interesa.

* Zašto se stalno prstom upire na vas, kada je reč o problemima sa „Južnim tokom“? Spekuliše se da iza optužbi ruske strane stoji Bajatović. Kako to komentarišete?

- Čim krenete da menjate Srbiju - dakle ne samo da ukazujete na probleme, već da ih rešavate - ništa više ne može da bude isto. Za mene je donekle i očekivano da me napadaju, jer duboke, korenite promene sa sobom uvek nose opstrukcije. Ali to me neće pokolebati u uverenju da „Srbijagas“ mora postati profitabilna kompanija, a ne gubitaš koji je dužan 1,4 milijardi evra i kome je kapital smanjen 30 puta. Ovakav „Srbijagas“ šteti ne samo izgradnji „Južnog toka“, već i drugog gasovoda, Niš-Dimitrovgrad, kao što je pretnja i budžetu Srbije, za koji činimo sve da bude održiv i da smanjimo deficit. Pa, da li treba da dozvolimo da, s jedne strane, sprovodimo teške ekonomske reforme koje pogađaju sve građane ove zemlje, a da, s druge, tolerišemo bahatost u jednom javnom preduzeću, u kojem nema reda ni preglednosti, o dnevnom gomilanju dugova da i ne govorim. Mislim da tako nešto ne smemo da dozvolimo, kao što sam sigurna i da „Srbijagas“ može da bude naš ponos, a ne kamen spoticanja.

* Nedavno ste najavili da će uskoro biti doneta konačna odluka o reorganizaciji „Srbijagasa“. Da li je moguć kompromis između predloga Ministarstva i ovog javnog preduzeća?

- Ne postoje suprotstavljeni planovi, postoji samo reformisanje „Srbijagasa“ kao jedina moguća opcija. I nije problem model reformisanja tog preduzeća, već odbijanje da se bilo šta promeni u njemu kako bi poslovanje kompanije postalo pregledno, efikasno i profitabilno. Ponavljam, uređivanje „Srbijagasa“ na ovaj način nije pitanje personalnih rešenja i da je gasna stabilnost Srbije mnogo važnija od bilo kog direktora ili ministra.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (45)

Raja Pančevo

10.11.2013. 22:27

Pa ja, problem je uvek u našem dvorišu, ali kao što kaže ministarka, moramo da se izdignemo iznad problema i imamo na umu da je narod prioritet. Stvarno žena zmaj.

Ucitelj

11.11.2013. 01:01

@Raja Pančevo - Rajo poruka je previse poltronska i zbog toga nema dnevnice!!! sedi dole dobio si keca ko vrata!!!

Увек за лепоту

11.11.2013. 05:26

@Raja Pančevo - Слажем се са вашом задњом реченицом, а оно претходно није ни важно. Ни неке веће личности у Србији не одлучују самостално, па онда нека имамо бар лепу министарку.

NENAD

10.11.2013. 22:56

Ministarka dobro radi svoj posao pa je to izgleda i veliki problem pojedincima kojima ne odgovara da se neke stvari otkriju.

Stefan Perovic

10.11.2013. 23:23

A vama politicarima je do Srbije stalo,ko do lanjskog snega...Kako ste samo Kosovo lako poklonili,da bi ostali u foteljama...

dr simeon borab

10.11.2013. 23:39

Ova uvazena dama ne silazi sanovinskih stubaca. O energetici nazalost ne zna elementarne stvar. Takva ova cela bratija u vladi.

deda Dragan

11.11.2013. 05:05

@dr simeon borab - Nisi razumeo! Ova uvažena dama nam ukazuje na energetski (ne)sporazum između:Bajatovića,Nikolića,Dačića,"bizmismena"sa jedne i ruske"braće"sa druge strane !!!

Зар?

11.11.2013. 05:17

@dr simeon borab - А шта би ви више волели, цењени докторе? Аманпурову? Шта је ова лепотица крива за ваше комплексе?

Ludi Milojko

11.11.2013. 06:33

@dr simeon borab - Ali su eksperti da citiraju jedni druge ( ovo su Vuciceve reci da niko ne moze da se igra sa drzavom) a ovi drugi kao papagaji samo to ponavljaju i ubedjuju sami sebe da su oni licno otkrili neku novu planetu.

Dragiša

10.11.2013. 23:42

Ako nešto zaista želite, skupite hrabrosti da sve u to uložite. Korenite promene su uvek bile kritikovane od strane drugih i to če uvek biti, ali ako če to Srbiji doneti profitabilne firme, mnogi neće kritikovati, već če podržati.

Srbin100%

11.11.2013. 01:05

Upravo ovo je do skoro bio najveci problem Srbije jer su ljudi na vlasti gledali iskljucivo licni i stranacki interes a ne interes drzave i njenih gradjana

Milan

11.11.2013. 02:22

Slazem se sa Zoranom da se srbija ne vrti oko ministra i direktora i toga da li se oni slazu lli ne vec da su oni tu da bi projekat juznog toka izneli kako treba.

Direktor / Kapitalista

11.11.2013. 02:31

HAHAHHA sad me nasmejaste, ova izgleda još uvek ne zna u kojoj zemlji živi !!

cofi

11.11.2013. 02:51

jel ovo ona ministarka sto je u kampanji obecala snizenje struje za 20 posto a kad se domogla vlasti struja umesto toga poskupela za 11odsto? i opet ima obraza da se pojavljuje u javnosti? oj srbijo medju sljivama

Vladimir

11.11.2013. 03:33

Nas male gradjane interesuje sta cete preduzeti povodom odluke Ustavnog i Vrhovnog kasacionog suda da su kamate na kamatu koje je primenjivao EPS NEZAKONITE a Vasim predlozima o reprogramu ste upravo nazakonito legalizovali i time svesno i Vi kao odgovorni ministar prekrsili akte dve najvece sudske instance. Udeo kamata u tim potrazivanjima je negde i 90% i da li je cilj da se gradjani preko sporazuma potpuno opljackaju? Preporuka je da nekada procitajte komentare gradjana.

jovandeka

11.11.2013. 03:53

A bre ljudi,ovo je mimo svih normi pristojnosti.Može li i jedan dan bez ove mudrice u novinama.Koje god novine otvori,ona ispadne.Radi li ova žena išta,osim što provodi vreme ispred objektiva i sjedi sa novinarima.I onda se čudimo što u njenom ministarstvu šepa.Pa ne može ni biti bolje,kad veći deo vremena umjesto da radi ,ona u novinama na izjavama i slikanju,A posle spinovanje,zamene teza.Sve je to živa istina što pišu i najbolje rešenje za Srbiju je da se povuče.

Slobodan Popovic

11.11.2013. 05:20

Ministarka energetike Zorana Mihajlovic koja korektno radi svoj posao ima napade bez osnova. Jer to ne dogovara onima koji bi za svoj licni interes ne biraju sredstva da dodju do svog cilja. Ako nesto zaista zelite, skupite hrabrosti da sve u to ulozite. Korenite promene su uvek bile kritikovane od strane drugih i to ce uvek biti, ali ako ce to Srbiji doneti profitabilne firme, mnogi nece kritikovati, već ce podrzati. Puna podrska ministarki energetike samo hrabro.

Увек за лепоту

11.11.2013. 05:24

Сваки дан нам објављујте њене слике. Јесте да се понекад загрцнем, али нема везе. Боље она него она квазимода из Европе. А јел Госпођа министарка зна да кува пасуљ са ребарцима и да направи ситно резану купус салату? Ето, ја и то волим. Ма, само питам. Е, јест' лепа!

Свемирски Цар

11.11.2013. 06:33

Не зна да политизира, тј. да води политику? Свашта. А јел су знали они пре ње, па пре њих, па још мало пре њих...? Нису. Да су знали, ми не би били овде где јесмо, али су сваки божији дан били у новинама, да те мука ухвати. Госпођа је бар лепа министарка, а зна и да кува, гарант.

Lala iz Banata

11.11.2013. 08:05

Na tom nivou pregovaraci zele dogovor koji stiti interese mandata koji nose. U ovom slucaju naglasava se da Rusija zeli da prodaje energente Srbiji u isto vrem da zadrze Srbiju kao kupca. A koliko moze da razumese vi jos uvek zivite u eksperimentisanju, testiranju i gresenju, a to je kao rezult pogresnog tumacenja privatizacije. Sve dok se ne uskladi izborni sistem sa demokratskom logikom i iz te osnove sudi, bilo sta da pokusavate rezultat bice isti, je vi ste slabi.

dalmatinac

11.11.2013. 08:49

Sad se vidi da je tako i u praksi dosta je bilo onih kojima je bio vaznije njihov dzep neko nasa divna ,lepa zemlja

Pavle

11.11.2013. 08:51

Mihajlovićeva se uhvatila hrabro sa problemima i ona ne žmuri na sve nepravilnosti i greške kod javnih preduzeća koje vidi. Energetska stabilnost zemlje jeste veoma važna i treba je pustiti da radi svoj posao odgovorno, kao i do sada.

Mile

11.11.2013. 11:27

@Pavle - Da te pitam.Jel ti imas obraza i morala kao covek?Vidi se da si Radikal(naprednjak).Jadna je Srbija,kad je vode ovakva vlast i kadrovi.

goran

11.11.2013. 10:04

Da li to uposljenici „Srbijagasa“. ( Subvencionisanog GUBITASA sa ogromnim platama) i samo onima kojima to odgovara lupaju minuse. Ja sam uludo mislio da samo profitabilna firma moze imati plate i jos kolike ! Isto tako je u EPS-u i sl. Dok je sasavih poreskoh odbevznika koji to placaju nema problema !!! Kako bi bilo da vi kao renomirane novine objavite koje su plate po skolskoj spremi U Srbijagasu , EPS- u i sl.firmama!! unapred Hvala !!

Adrijan

11.11.2013. 10:16

Otpor prema promenama je sasvim normalna stvar. G-đa ministar Mihajlović je zato na udaru. Lepo je pročitati, jer dama poput Mihajlovićke ima šta da kaže. Bilo bi još lepše, kada bismo učili od najboljih.

gargamel

11.11.2013. 10:23

Nije u pitanju opstrukcija Juznog toka.Problem je ko ce naplacivati tranzit kroz Srbiju. Po ugovoru je to Srbijagas i drzava, neko hoce da razbije tu firmu, da napravi nekoliko manjih, da izadje na trziste i da se to privatizuje, citaj rasproda. Sami procenite koliko ce drzava Srbija imati koristi, ja kazem nikakve

gargamel

11.11.2013. 12:46

@gargamel - Moram da dodam da ce prihodi drzave biti veci od 200 miliona evra godisnje ,od tranzita gasa kroz Srbiju.Tih 200 miliona hoce neko drugi da kasira i za to je potrebno Srbijagas 'restruktuirati" ,citaj ugasiti i napraviti nekoliko manjih firmica, koje ce naravno odkupiti nasi prijatelji iz EU.Slazem se da Bajatovic mozda nije dobar, svi primaju mnogo para, ali bolje zameniti kompletno rukovodstvo nego ostati bez tako vaznog resursa. Kad crkne motor, ne prodajete auto u delove, zamenite motor

flopi

11.11.2013. 10:43

Ovakav način upravljanja državom je jedini put za stvaranje zdravog društva, i to je ono što nas je unazađivalo svih ovih godina.

Elcano

11.11.2013. 10:44

Energetska tj privredna kičma države je previše masna koka da bi se ostavila manjinskom partneru vlade.Srbijagas jeste veliki gubitaš ali u ovom sektoru su neslućene mogućnosti taljenja i diljenja.Ne postoji oblast našeprivrede u kojoj protiče veća količina interesa i para.Gubitci ionako na kraju spadaju nama poreskim obveznicima.

jova

11.11.2013. 10:49

Gospodin Vucic izgleda da nesme u obracun sa Bajatovicem koji nam stvara gubitke nevidjene i nastavlja cuvenu politiku SPS ali zato gdn Vucic sme u dogovoru i dodvoravanju MMF da uzme deo plate lekarima koji i onako nisu ocigledno potrebni ovom drustvu posto ubuduce sav skolovani kadar ce dolaziti sa Megatrenda kao ona golisava iz spoljnih poslova ili ona sto ima platu vecu od Bajatovica 2500 evra iz agencije za privatizaciju.sramota.sramota.Zato je najlakse uzeti od lekara oni se nece buniti.

kenzo

11.11.2013. 11:00

Direktori više neće moći da donose odluke na svoju ruku i na taj način obmanjuju svoje radnike što je često bio slučaj.

cinijica

11.11.2013. 11:29

Reforma se mora podhitno uraditi, da bi moglo nesmetano da se radi na Juznom toku. Ovako ne moze jedni krive druge i tako u krug. Kao sto Zorana rece ipak je do nas i dajte da se to sredi. Zorana odlicno radi svoj posao i trudi se da poboljsa sve ovo, a ko nije spreman da radi kako treba neka istupi odmah.

reorganizacija

11.11.2013. 11:48

Ministarka je ocigledno ekspert koji je uspeo da uvidi realne probleme funkcionisanja Srbijagasa i ako ima predlog resenja da firma postane profitabilna treba je saslusati

pateticna

11.11.2013. 12:30

Ne razumem zasto se polemise. Zna se da su problemi tamo gde je SPS zauzeo direktorska mesta. Nije mi jasno zasto je Bajatovic protiv reformisanja ``Srbijagasa`` i promene rada, kada je to jedino sto moze da se preduzme kako bi poslovanje tog preduzeca postalo pregledno, efikasno i profitabilno. Mislim da je svima jasno zasto Bajatovic ne zeli da cuje za reformisanje ``Srbijagasa``, pitanje je sta bi sve tu isplivalo na povrsinu.

Joca

11.11.2013. 12:31

Nazalost pojedini ministri i direktori ne shvataju da je funkcija prolazana a da za vreme mandata treba pokazati strucnost i ostati covek. Mnogo politicara koji su vecito na nekim funkcija treba poslati u penziju, sps je pun takvih ministara.

bobaz

11.11.2013. 13:58

Sigurno jedan od najvećih stručnjaka trenutno u Vladi jeste Zorana Mihajlović! Prepuna energije i znanja u oblasti koju vodi! A ove koji je napadaju i šire neistine o njoj i njenom radu ne treba ni komentarisatri! Toliko

Lala iz Banata

11.11.2013. 15:16

Svest pojedinaca u vladi i vladinim institucijama jos uvek se nalazi na nivou trampe. Informisi te ih. Taj vid finasijskog instrimenta je zastareo i ne vazeci je.

Čedomir Činić

11.11.2013. 16:46

Odgovornost prepoznaje se na koji nacin koristis madat koji imas i da li ispunjavas minimalne uslove, i ona naj vaznija! svima nama je stalo da smo voljeni postovani i niko ne iskoriscava.

Gagi

11.11.2013. 16:49

To što je u predhodnom periodu bilo dozvoljeno,moglo je zato što je žuto preduzeće saučesnik u svim perupetlucima ...sad više ne može tako ,mislim da gospođica Zorana zna šta radi,temeljno i pravilno rešava probleme kojih je j mnogo.

Dositej

11.11.2013. 18:05

Jedan od najboljih i najprofesionalnijih ministara. Neko mnogo nezadovoljan u poslednje vreme pokušava destabilizaciju u tom ministarstvu.