Velja Ilić: Prolaz za “Južni tok“

T. SPALEVIĆ

07. 11. 2013. u 21:25

Ministar građevinarstva Velimir Ilić o Koridoru 11, legalizaciji, novim propisima: Već sledeće nedelje „zeleno svetlo“ gasovodu. Staviti tačku na divlju gradnju, to je krivično delo

MINISTARSTVO građevinarstva izdaće lokacijsku dozvolu za gasovod „Južni tok“, najverovatnije, sledeće nedelje - potvrdio je za „Novosti“ ministar Velimir Ilić.

Čeka se samo, kako kaže, da Vlada Srbije usvoji izmene prostornog plana za ovaj infrastrukturni projekat. Ilić obećava da će i građevinska dozvola biti izdata u najkraćem roku da bi radovi, kako je najavljeno, mogli da počnu između 20. novembra i 20. decembra, u zavisnosti od obaveza predsednika Srbije i Rusije, čije se prisustvo očekuje na otvaranju gradilišta.

- „Južni tok“ je trenutno najveća investicija i sve što je u nadležnosti Ministarstva koje vodim odrađeno je na vreme. U poslednjih godinu dana nijedan projekat nije čekao zbog nas. Naprotiv, sve dozvole za koje smo nadležni izdate su najkasnije u roku do 30 dana.

* Srbija se, ipak, za godinu dana nije pomerila sa začelja svetske liste po izdavanju građevinskih dozvola...

- Ministarstvo izdaje dozvole samo za velike infrastrukturne objekte, a sve ostalo je nadležnost lokalnih samouprava i to je pitanje za njih. Novi zakon o planiranju i izgradnji, koji je u proceduri, predviđa da se građevinska dozvola dobija na jednom šalteru, najkasnije u roku od 30 dana i da je startu besplatna. Ako taj rok lokalne samouprave ne ispoštuju investitor ima pravo da se žali Ministarstvu i ministar može da izda dozvolu odmah.

* Kada će početi izgradnja deonica Koridora 11 od Obrenovca do Uba i od Lajkovca do Ljiga za koje je zadužen kineski „Šandong“?

- Vrednost tog posla koji se finansira iz kineskog kredita je oko 340 miliona dolara, a obaveza Srbije je učešće od deset odsto. Ugovor o zajmu trebalo bi u Skupštini da bude ratifikovan 19. novembra. Tih 10 odsto učešća je predviđeno budžetom za narednu godinu, ali su Kinezi spremni da počnu radove i pre nego što se uplati avans. Projektna dokumentacija je završena, dozvole su spremne i izgradnja prvog tunela može da počne do kraja ove godine, a radovi bi punom parom krenuli na proleće.

DO PRELJINE PRE ROKA * KAKO napreduju radovi od Ljiga do Preljine? - Prezadovoljan sam, mesečno se izvedu radovi za oko deset miliona evra, tačnije u ovoj godini biće odrađeno 50 odsto više posla od planiranog. Ova deonica, za koju su zaduženi Azerbejdžanci, sigurno će biti izgrađena pre roka.

* Kritikuju vas zbog predloga da se izda koncesija za auto-put Beograd - Požega, jer se koncesionaru za izgrađenih 50 kilometara ustupa pravo naplate putarine i na delu od 103 kilometra koje gradimo iz kredita.

- Država ne može više kreditno da se zadužuje, a auto-put mora da se izgradi. Vrednost posla je oko 600 miliona evra. Na delu od Surčina do Obrenovca treba da se urade most na Savi i petlje. Na toj deonici od 17 kilometara sa skupim objektima, od naplate putarine ne može da se isplati investicija. Deo od Preljine do Požege u dužini od nešto više od 30 kilometara, najskuplji je, jer ima 3.700 metara tunela i 3.500 metara nadvožnjaka. Ako saobraćaj raste, što očekujemo, može da se smanji broj godina koncesije ili da se od tog viška otplaćuju krediti.

* Može li Srbija da se zaštiti od plaćanja penala koncesionaru ako ne bude ostvaren projektovan broj vozila?

- Taj rizik ne postoji. Ne pravimo mi koncesioni ugovor već nezavisni pravni i finansijski konsultant, koji se bira na tenderu. On daje predlog i mi ga prihvatamo ako nam odgovora ili ga u pregovorima sa koncesionarom korigujemo.

* U utorak se otvaraju ponude kineskih kompanija koje su potencijalni koncesionari...

- To su tehničke ponude, a za finansijske imaju još 40 dana. Sada ćemo da raspišemo tender za konsultanta, tako da ceo proces može da bude završen za oko četiri meseca.

* Kako teče upis u katastar nelegalnih objekata?

- Imam veliki problem. Građani, poslanici, novinari mešaju upis u katastar nepokretnosti i legalizaciju, a to su dva zakona. Zakon o upisu nelegalnih objekata je osmišljen veoma dobro, ali je uništen u parlamentu jednim amandmanom - da se traži mišljenje suseda, i to sada usporava proces. Isto i kod Zakona o legalizaciji, jer je većina u parlamentu prihvatila predlog, koji nije prošao Vladu, da mogu da se legalizuju i objekti izgrađeni bez dozvole posle 11. septembra 2009. godine.

* Da li je time država poslala poruku da nema kraja bespravnoj gradnji?

- Bespravna gradnja je krivično delo još od 2003. godine, ali se divljim neimarima neko stalno dodvorava. Može opet da se desi da Ustavni sud obori Zakon o legalizaciji. Ustav i zakoni moraju da se poštuju. Ne smemo više da produžavamo agoniju divlje gradnje, već treba da se podvuče crta.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (4)

Kole

07.11.2013. 22:01

Ne vredi Veljo, ne da ti ministarka da pocinjes Juzni tok. Nju ne sme niko da pipne, zasticena je. Cik je pomeni ako smes.

ljubica

08.11.2013. 13:44

Bilo je i krajnje vreme da vlada usvoji izmene prostornog plana za Juzni tok. Blizi se decembar i gradnja Juznog toka treba da pocne.

Dositej

08.11.2013. 21:19

Ko zna šta su prethodne vlasti ugovorile oko Južnog toka ranije.SNS je uvek podržavala dobre odnose sa Rusijom, ali poštujući pre svega naše interese.