Kondić: Kupujemo avione preko tendera
25. 10. 2013. u 21:02
Dane Kondić, generalni direktor „Er Srbije“, ekskluzivno za „Novosti“, o slotovima, nabavci letilica, spekulacijama: Ne postoji mogućnost da ostanemo bez slotova na evropskim aerodromima
* Da li je tačno da je strateški partner zahtevao da se kupljene letilice „Er Srbije“ vode kao vlasništvo „Etihada“?
- „Etihad“ je ovde da podrži „Er Srbiju“ kao strateški partner. Avio-kompanija iz Abu Dabija nema nikakav plan da bude vlasnik aviona „Er Srbije“. Dakle, takvog plana nema, posebno ne skrivenog. „Er Srbija“ je sada član jedne velike porodice, koja ukupno ima više od 500 aviona, govorim o svim avio-kompanijama gde „Etihad“ ima vlasnički udeo. To je jedna ogromna snaga, koja daje avio-kompanijama veliku kupovnu moć i odlične pozicije u pregovorima sa prodavcima odnosno proizvođačima letilica. To je prednost kada vam je „Etihad“ partner.
* Postoje spekulacije da su američke avio-kompanije tražile da se „Er Srbiji“ ne izda dozvola za tržište SAD...
- Mi smo samo tražili da nam dozvole zajedničke letove, takozvani „kod šer“ sa „Er Berlinom“ i „Etihadom“. „Er Srbija“ neće još leteti ka SAD jer za to nemamo širokotrupne avione. Takođe, nisu sve američke avio-kompanije imale prigovor, već samo jedna i to „Delta“, jer joj se može. To su njihove političke igre. Iz nekog razloga „Delti“ ne odgovara da „Er Srbija“ dobije te dozvole. Izbacili su nam „eksere na put“, ne bi li nas usporili. Svako može da kaže šta mu ne odgovara, ali postoje bilateralni sporazumi i po njima zahtev „Delte“ nema smisla.
* Kada bi tačno „Er Srbija“ mogla da poleti ka SAD?
- Kroz „kod šerove“ testiraćemo tržište i onog trenutka kada se ukaže potreba, „Er Srbija“ će leteti direktno ka Americi. Niko ne ulaže u širokotrupne avione novac, pa da onda ispituje tržište. Mi moramo da vratimo nacionalnu avio-kompaniju da bude profitabilna, nikakve izlete i greške sebi ne smemo da dozvolimo. Čuli ste Aleksandra Vučića, koji od „Er Srbije“ traži da u roku od godinu dana ostvaruje profit. Za sve destinacije, za koje se odlučimo, moramo da budemo sigurni da su isplative.
* „Zateže“ i Brisel pozivajući se na Sporazum o otvorenom nebu. Postoji li mogućnost da „Er Srbija“ ostane bez slotova na evropskim aerodromima?
- Ne postoji. Sporazum o strateškom partnerstvu Vlade Srbije i „Etihada“ je u potpunosti u skladu sa zakonima Srbije. A, Srbija je potpisnik Sporazuma o otvorenom nebu i sigurno ne bi sebi dozvolila da krši taj propis.
* Zašto „Er Srbija“ više ne sleće na „Ataturk“, glavni aerodrom u Istanbulu?
- Da bi svojoj matičnoj kompaniji „Turkišu“ omogućili bolje slotove, nas su pomerili na vreme koje ne odgovara našim putnicima, poletanje u 2.50 ujutru. Mi želimo da budemo profitabilna kompanija, a to znači da letimo na one destinacije i u ona vremena kada putnici, odnosno naši gosti, žele. Drugi aerodrom u Istanbulu, „Sabiha Gokčen“, dao nam je mnogo bolju ponudu i zato smo se opredelili za taj aerodrom.