Sipaju bućkuriš i prodaju kao gorivo

P. Živković

06. 08. 2013. u 21:31

Loš kvalitet goriva na benzinskim stanicama u Srbiji uzrok kvarova i visokih kazni. Nude jeftiniji benzin, nastao namešavanjem. U kontroli 12 inspektora

SIPALI su gorivo u Srbiji, a kazne plaćali kod suseda.Mnogobrojni srpski vozači lane su imali muke u Hrvatskoj, Sloveniji i Makedoniji, jer su im inspekcije tih zemalja pronašle tragove lož-ulja u rezervoarima. Loš kvalitet goriva u našoj zemlji razlog je i mnogih kvarova koji skupo koštaju vozače.

Na celoj teritoriji Srbiji na kojoj je smešteno više od 1.500 benzinskih stanica, za kvalitet i promet goriva zaduženo je tek 12 tržišnih inspektora.

- Inspektori utvrđuju da li firme koje se bave prometom derivata posluju u skladu sa propisima o minimalnim tehničkim uslovima za obavljanje prometa derivata nafte - kaže Slaviša Petković, načelnik odeljenja za tehnički nadzor sektora Tržišne inspekcije Ministarstva trgovine. - Proverava se i da li vode propisanu evidenciju, da li derivati koje prodaju poseduju propisanu dokumentaciju, a u skladu sa godišnjim planom uzorkovanja vrše kontrolu kvaliteta derivata. Inače, malobrojni su vozači čije žalbe na kvalitet goriva stižu do nas.

Inspektori tvrde da većina uzoraka nakon analize u laboratorijama odgovara propisanim standardima. Ipak, kontrolom su utvrdili da postoje i nepravilnosti koje kod prevoznika i maloprodavaca ukazuju na lošu manipulaciju derivatima. Kako se cisterne i rezervoari nisu pripremili za manipulaciju derivatima evropskog kvaliteta došlo je do povećanja sumpora i uzorak koji je uzet sa mesta prodaje nije odgovarao propisima. Njima je zabranjen promet i podnete su prijave.

ZA DOMAĆE "KROZ PRSTE" DOMAĆI proizvođači, a u Srbiji je samo jedan, deklaraciju da im je gorivo u skladu sa propisanim standardima, dobijaju iz sopstvene laboratorije. Tako određuje Pravilnik o tehničkim i drugim zahtevima za tečna goriva naftnog porekla. Kod goriva iz uvoza, potvrde o usaglašenosti sa propisanim zahtevima izdaje kontrolna kuća koja je u nadležnosti Ministarstva energetike.

- Udruženje naftnih kompanija Srbije se od osnivanja zalaže za uređenje tržišta, jačanjem inspekcijskog nadzora državnih organa, jer relevantne naftne kompanije, kakve su članice UNKS teško mogu da se izbore sa nelojalnom konkurencijom i u veleprodaji i u maloprodaji goriva - kažu u UNKS. - Ima dosta onih koji gorivo "krste" namešavanjem raznih neakciznih komponenti, što im kasnije omogućava prodaju po nižim cenama. Na gubitku nisu samo vozači, koji plaćaju više za gorivo lošijeg kvaliteta, već i država, jer ostaje uskraćena za iznos akcize na namešani deo goriva.

U toku 2013. podnete su 22 prijave protiv naftnih kompanija kod kojih je kontrolom utvrđeno da vrše prodaju derivata čiji kvalitet nije u skladu sa propisom. Za osam vlasnika pumpi MUP utvrđuje eventualnu krivičnu odgovornost. Inspektori su naredili i da se 35 tona derivata koji se prodavao kao D2 reciklira, jer je nakon analize kategorisan kao otpad.


VEĆI PRILIVI

U SRBIJI će se od kraja 2013. godine uvesti markiranje i monitoring goriva i naftnih derivata, čime će se budžetski prihodi uvećati za 50 do 100 miliona evra, saopštio je pomoćnik ministarke energetike Petar Stanojević.

- Procenjuje se da je to vrednost goriva koje se nelegalno proda u Srbiji - naglasio je Stanojević, posle otvaranja ponuda na tenderu za markiranje goriva.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (42)

33bb31

06.08.2013. 22:37

Hvala bogu da je i ova tema stigla na red da se i o ovome pise.U Srbiji ne dolazim vise autom,samo autobusom,bas iz tog razloga,imao sam pre par godina velikih problema sa autom i skupo me kostalo.

kalea52

07.08.2013. 10:11

@33bb31 - Kupujem gorivo na jednoj pumpi vec 5 godina bilo je besprekorno do pre dve nedelje kada sam primetio drasticnu promenu i znak da se upalila lampica za katalizator , sto me je navelo da odem do pumpe i skrenem paznju prodavcima goriva da nije oktanski isto gorivo i da obaveste gazdu da ne sipa gorivo koje ne odgovara oktanima za kojee pise , ako je vrednost 95 oktana mora da bude toliko a ne 85 ili90 pa se ubacuju nekakvi adetivi koi samo stete autu ovo je dobro namerno ane kritika jer musterije

ДУШАН

07.08.2013. 08:39

@yuss - Јадни Вучић не може на све стране да стигне али врло плански не гради СИСТЕМ који ће да уништи корупцију! Ем оставља утисак човека који се мучи радећи даноноћно ем не даје никакве резултате. Дакле све је маркетинг и лична промоција.

flafi

06.08.2013. 23:34

12 inspektora na 1500 pumpi deluje malo, ali ako inspektor obidje samo 6 pumpi dnevno x samo 21 radnih dana to je vec 126 a na svakog inspektora dodju 125 pumpe. Znaci svakog meseca sve pumpe mogu biti kontrolisane bar jednom.

Igor

07.08.2013. 00:58

@flafi - Sine Flafi, inspektor je zaposlen u drzavnoj firmi. On ima odmor, bolovanje, drzavni i verski praznik, pa opet jedno malo bolovanje, pa slavu i jos jedno bolovanjce i eto jos malo drzavnog praznika i ponovo odmora... Platica je 40k - 50k, a za sefove 72k dinara. Nema tu, sine Flafi inspekcije, osim pred letovanje kao kad kod mene dodje inspektorka rada, a nas 30 neprijavljanih 15 godina! Dodje kad treba da ide u Grcku! Mi i dalje neprijavljeni, gorivo sipas isto neprijavljeno... Serbia Bralle!

ДУШАН ВУКОВИЋ

07.08.2013. 08:29

@flafi - Обиђу ти инспектори пумпе али да би себи трпали паре у џеп. Коруција је све јача јер је борба против ње само вербална.

bager

07.08.2013. 08:50

@flafi - U praksi je to sasvim drugacije,,,dnevno najava kontrole ,sutradan "uzimanje " uzorka,preksutra rucak i vecera u elitnom restoranu ( o tudjem trosku ) posle je sve u redu cisto i isparavno uz podeblju kovertu

Nele

07.08.2013. 09:28

@flafi - Upravo tako, sad to sto su oni u talu sa polovinom prevaranata I zato sto od jagnjecih festivala nemaju vremena za posao, to je druga prica. Moje poverenje u regulatorne organe I inspekcije je na 0%.

karadjordje

07.08.2013. 00:00

@ - U makedoniji na Lok oil dizel košta 1,1e za km, i prelazim 635km za rezervoar, a na istoj i drugim pumpama u dragoj Srbiji plaćam 1,35e za litar i prelazim max 530km. Sracunajte koliko sam pokraden i pomnozite sa brojem svih vas! To su dnevno milioni opljačkani od naroda. Gde i kome idu naše pare iz dana u dan?

vuk

07.08.2013. 06:20

@ - Kvalitet katastrofa i uvek ce tako biti, jer drzavu boli uvo bitno da uzmu akcize.

igor

07.08.2013. 07:04

@ - Horivoje katastrofa presap sam 7 hiljade km a iz filtera za nafru ispustio sam 600gr vode pa vi vodete.

slobodsn

07.08.2013. 07:15

dva sluzbena automobila koja cesto vozim za Francusku , nisu u stanju da predju 140 na auto putu sa nasim gorivom , kada sipam gorivo u Sloveniji oni idu 160 bez problema , akad sipam u Nemackoj idu 170 kao da lete pa sad vidite razliku , ovo nije konstantna brzina

Prosto objasnjenje

07.08.2013. 09:55

@slobodsn - Srbima nista ne ide, slovencima pa nesto i polazi za rukom a nemcima sve ide ....nema veze sa gorivom :) Visha sila : )

Pera

07.08.2013. 07:35

Da se ispita imovina svih sefova benzinskuh pumpi i kako se i odakle kupuju besna kola, posle 6 meseci rada ?

na celom svetu samo Crvena Zvezda

07.08.2013. 08:05

Tacno je da privatnici rade svasta, ali isto tako tacno je da je NIS-ov kvalitet tesko djubre. Neke kompanije u Srbiji daju dosta novca za kontrolu kvaliteta goriva koje uvoze. Veletrgovci prodaju evro dizel ili benzin koji kupe od Lukoil-a ili MOL-a na svojim pumpama, a NIS-ovo gorivo vrte u veleprodaji. Tako da prica o visokom kvalitetu NIS-a ne pije vodu i to znaju oni koji su toj bransi. Najbolji dokaz kad dodje zima a kamioni blokirani od "kvaliteta". A o nekim privatnicima bez reci.

ДУШАН ВУКОВИЋ

07.08.2013. 08:27

Шта ради држава? Имамо ли ми државу? Корупција хара Србијом!!!

Asid

07.08.2013. 08:51

Postoji li neki standard za goriva, postoji li neko nadležan da kontroliše kvalitet goriva, trebalo bi da sve to postoji, samo je potrebno još i rekonstrukcija nadležnih!

Miroslav

07.08.2013. 09:20

Ma sta tu ima da se komentarise. Kao i vecina odgovornih u drzavi koji rade takve poslove 90% je korumpirano. Tu spadaju i inspektori, ili pak ne rade svoj posao kako treba. I zbog jednog i zbog drugog cim se utvrdi neka nepravilnost menjaj odgovorne pa da vidis kako ce drugi da rade. Ali i oni koji bi trebalo da ih kontrolisu slicnih osobina (korupcija). I tu se zatvara krug a mi nastavljamo da unistavamo auta zbog, ne loseg goriva, nego losih inspektora i ostalih odgovornih zaduzenik za to.

sumadinac

07.08.2013. 14:32

@Miroslav - ma kakva inspekcija,znam da se prodaju za 200grama kafe i flasu viskija,nasa drzava je dno dna,otisla u ambis...

Prosto objasnjenje

07.08.2013. 10:01

Ljudi ne cekajte inspektora, nego uzmite uzorak iz goriva i posaljite direktno gde se testira gorivo. Treba traziti i anonmni broj, Zahtevati da firma ako je ozbiljna u centrali da nagradu za otkrivenu mahinaciju.Mnogo toga moze fa se uradi na najvisem nivou. Neke pumpe stalno dobijaju prijavu i nikad nista se ne odkrije, takozvana super kontrola je nezavisna od redovnih kontrolera i salje se. Ukoliko odkriju mahinaciju i redovni kontroleri i pumperi idu na robiju. Bice uskoro rsskrinkani prevar

Aki

07.08.2013. 10:15

A zasto se kod nas ne puste u prodaju meraci velicine olovke, sipa se gorivo u casu stavi se merac i pokaze se vrednost i za benzin i za dizel

Ivan

07.08.2013. 10:18

Pa sta ocekivati drugo od njih.Sve su to Slobini Ucenici ali u drugoj kozi.Bas njih briga za kvarove koje izaziva lose gorivo.Bitno je da se napuni budzet.Lose gorivo Veca Potrosnja samim tim i Zarada.Od ,,90-tih,,nam to rade.

Srbijanac

07.08.2013. 14:17

@Ivan - @Ivane, malo si pogrešio: Možda su bili Slobini UČENICI, ali pod žutima su postali MAJSTORI prevare, muvačina i krađe. Ako se nešto odmah ne učini, usavršavaće se dalje, tako da će postati MAGISTRI i DOKTORI lopovluka i prevara, onda će biti kasno da se nešto izmeni. Tek toliko da znaš istinu kada nešto komentarišeš!

peca

07.08.2013. 10:27

nisu problem inspektori ,vec razni laboranti,doktori hemije,ili kako vec zovu te koji iz rafinerija salju i odobravaju da takvo gorivo stigne do pumpi.tuzno,iopet tuzno.a i ruzno iskupo po nas

Dule

07.08.2013. 11:24

Sve što piše u tekstu je istina. Skoro sam sipao Evro dizel na OMW pumpi u novog Ford Mondea 2.0 TDCI od 140 KS i automobil je slabo vukao. Imam utisak kao da je izgubio 20% svoje snage. Auto besprekoran sa malom kilometrazom i da se skoro radjen servis tako da ne postoji mogucnost da je neki filter zaprljan. Na OMW pumpi su me ubedjivali da sipam njihov novi Evro Dizel sa aditivima koji je skuplji 5 din po litri i da auto bolje ide sa njim. Dobar je i naš Evro 5 dizel ako ga ne prekrste.

SMOKI

07.08.2013. 14:02

@Dule - Dule iz iskustva znam da je gorivo na OMW pumpama uzasnog kvaliteta. Kada sam saznao cije su to pumpe odmah sam prestao da se snabdevam na njima. To savetujem svim vozacima. Ne kupujte gorivo na OMW pumpama jer osim opasnosti po motor pomazete i unistavanje srpskog naroda na KOSOVU. Zameram drzavnim organima sto su uopste dozvolili da se ovakav kvalitet goriva nadje u prodaji. Ne verujem da se to nezna. Mozda bi jedno uzimanje motki mogla pomoci nama vozacima SRBIJE.

sumadinac

07.08.2013. 14:30

@Dule - ja omw obilazim u sirokom luku,kvalitet je katastrofalan,al za to nisu krivi oni vec nasa korumpirana drzava

Dule

07.08.2013. 15:12

@Dule - Nekada davno prilikom zamene filtera za gorivo na 5000 km u servisu Djelmas majstor mi je rekao nemoj nikad da sipas na OMV pumpi, održvamo Peugeot od neke firme koje sipaju kod njih i katastrofa su. Rekao mi je da je NIS bolji do njih. Ne znam kako sam se presao da sipam kod njih. A i usluga je katastrofa. Pet čuvara stoji i kontroliše da neko ne pobegne a nikog nema da ti natoči gorivo. Na NIS-u su uslužniji od njih 100 puta

Viki

07.08.2013. 11:24

Inspekcija je kriva!! da li ste culi da inspektori kontrolisu radno vreme, rad neprijavljenih radnika, kvalitet bilo cega. Da nam novinari ne ukazu ne probleme bili bi smo VARANi i kradeni na svaki nacin. Ministar Ljajic se nije prolavio ni u socijalnoj politici a evo sad vidimo i u kontroli kvaliteta. INSPEKTORE, AKO JE MOGUCE, POSTENE NA TEREN DRZAVO!!!!!!

Dule

07.08.2013. 11:34

Ja sam cuo, ne znam da je istina da je u SFRJ bilo zabranjeno tocenje goriva 4 sata nakon istakanja cisterne na pumpi. Cisterna ima veliki protok goriva prilikom istakanja gde se u podzemnim tankovima podigne talog i prljavstina sa dna, tako da je potrebno nekoliko sati da se prljavtina slegne. Ukoliko vidite cisternu na pumpi koja je zavrsila istakanje, zaobidjite pumpu kako ne bi sipali prljavo gorivo u rezervoar!

neša car

07.08.2013. 13:14

Isto je i sa kvalitetom namirnica, naponom struje, realnošću kursa dinara, kvalitetom tehničke robe, tekstila, kompjuterskog softvera, kategorizacijom turističkih objekata, kvalitetom novih stanova, kvalitetom fakultetskih diploma, kvalitetom lekova, ... I, nikom ništa.

Neko80

07.08.2013. 15:15

A da ne pričamo o tome koliko kradu kad sipaju... moj skuter ima rezervoar u koji može da stane 4,8 l (fabrički) i provereno na mnogim pumama osim na NIS-ovim na kojima uspeju da mi sipaju 5,7 l!!!

Dule

07.08.2013. 15:50

@Neko80 - Neko80, to je istina. S tim sto su meni na NIS-u na Zmaju kod Bežanije na autoputu u službeni automobil koji ima zapreminu od 35 litara sipali 35 litara tek sto se upalila lampica za rezervu. Sigurno sam imao 4-5 litara u rezervoaru i nema sanse da stane 35 litara. Znači zavrnuli su me za 4-5 litara. Pričalo se da su na NIS-u pumpadžije imali daljinske u džepu pa su za trenutak prilikom točenja znali da zaustave prokok na odredjeno vreme i ukradu gorivo. Mafija!

volks

07.08.2013. 15:26

Kakav termin: Bućkuriš... ha ha ha... A šta radi tržišna inspekcija ako na tržištu ima bućkuriša? Svaki novi pravilnik za gorivo koji "izbace" a izbacuju i menjaju ga svaka 2 meseca je u korist NIS-a, jer NIS-u smeta i najmanja benzinska pumpa na nekom seoskom putu, a sve pritužbe o kvalitetu goriva su vezane za NIS!!! O čemu se radi ovde?

kostakin

07.08.2013. 16:07

Sipa se svaka vrsta hemije koja se moze nabaviti bez akcize. Krsti se sa svim razredjivacima , i tecnostima za proizvodnju boja, krsti se sa veldom koji se koristi za susare i sa robom koja dolazi brodovima jer je tu krada. Vazno je da se ukrade akciza jer je tu glavna zarada. Pumpadzije bi propale da sipaju cisto i regularno gorivo.

Adam, Advokat Srpsski

07.08.2013. 16:13

Svako u Srbiji,koji je ovlascen da prodaje naftine derivate mora strogo da se pridrzava propisa i zakona o kvalitetu derivata. Ko prekrsi propise i zakon mora strogo da se kazni a sva ostecena oprema - kamioni, traktori i automobile kao i druga oprema mora da se popravi o trosku onoga ko prekrsi zakon. Svakako, posle toga mora da se zatvori prodaja i oduzme dozvola za rad na deset godina. Tako ce se srediti prodaja naftinih derivate u Srbiji.

Petar

07.08.2013. 16:31

"U SRBIJI će se od kraja 2013. godine uvesti markiranje i monitoring goriva i naftnih derivata, čime će se budžetski prihodi uvećati za 50 do 100 miliona evra, saopštio je pomoćnik ministarke energetike Petar Stanojević. - Procenjuje se da je to vrednost goriva koje se nelegalno proda u Srbiji - naglasio je Stanojević, posle otvaranja ponuda na tenderu za markiranje goriva." Ispada da celokupna cena koju placamo na pumpama ide drzavi?

karadjordje

07.08.2013. 20:12

@ - U makedoniji sa rezervatima dizela (1,1e/l) predjem 635km, a kod nas prdejem 530 km i plaćam 1,35e/l. Sada vidite koliko nam neko uzima nase pare. Fuj!