Bogu božije, a državi porez

R. DRAGOVIĆ

18. 08. 2017. u 22:02

Restitucija ponovo otvorila pitanje oporezivanja verskih zajednica u Srbiji. SPC prihvata namete, ali kada joj vrate oduzeto

Богу божије, а држави порез

IZLOG Crkvena prodavnica u Beogradu,foto M.Anđela

SVI poreski obveznici, uključujući i verske zajednice, trebalo bi da plaćaju porez državi, izjavio je u ministar za državnu upravu i lokalnu samoupravu Branko Ružić. Ovo pitanje je, prema njegovim rečima, kompleksna tema, kojoj bi trebalo da prethodi analiza učinka restitucije crkvene imovine. O oporezivanju verskih zajednica ministar je izneo lični stav, ali i naglasio da je suštinsko pitanje za donošenje konačne odluke šta od nacionalizovane imovine država još nije vratila Crkvi. Ovo je dosad najjači glas u prilog uvođenja državnih nameta u poslovanje SPC i drugih verskih organizacija.

- Srpska pravoslavna crkva i ostale verske zajednice imaju status u društvu u kome su svetovna i duhovna vlast podeljene - kazao je Ružić. - Postoje poreske obaveze koje proističu iz funkcionisanja bilo kog pravnog lica, pa i SPC, ali postoji i potreba da se precizira imovina koja nije vraćena ne samo SPC, već i drugim crkvama u Srbiji. Tek tada može biti govora o defintivnom razrešenju ovog pitanja.

Poreska obaveza jedno je od najdelikatnijih pitanja između države i crkve. Patrijarh Irinej oporezivanje Crkve više puta je uslovio vraćanjem kompletne imovine koja je oduzeta posle Drugog svetskog rata.

Direktor Agencije za restituciju Strahinja Sekulić objavio je da je verskim zajednicama vraćeno 95 posto imovine koju potražuju po posebnom zakonu usvojenom 2006. godine. On, za "Novosti", potvrđuje da će crkve biti stoprocentno obeštećene.

- Postupak vraćanja crkvene imovine je u završnoj fazi, ogromna većina imovine je vraćena verskim zajednicama - kaže Sekulić. - Najviše je vraćeno SPC, jer je i najveća. Restitucija ove imovine u državnom je interesu i najvažnija je saradnja između države i korisnika ove imovine.

U Patrijaršiji kažu da je najveći deo nacionalizovane imovine Crkvi vraćena samo formalno, ali da SPC od nje još ne ubira nikakav prihod. Crkva načelno nema ništa protiv plaćanja poreza, ali za to su potrebni odgovarajući uslovi.

- Dobra su nam načelno vraćena, ali Crkva još uvek nema ni sva rešenja, niti je ušla u posed. Drugim rečima, ona još nije naša niti sa nje ubiramo plodove. Ti procenti na papiru su tačni, ali stvarnost je drugačija. Stanje tih dobara posebno je pitanje, budući da je veliki deo imovine uništen i zahteva velika ulaganja.

Prema zakonu o porezima na imovinu, verske zajednice su oslobođene poreza na objekte koji služe za bogosluženja, a ove vrste olakšica odnose se i na crkvene usluge. Verske zajednice imaju privilegije i u pogledu zakona na dodatu vrednost u delu koji se odnosi usko za versku delatnost. U ovom krugu robe su sveće, obredno ulje i vino, bogoslužbeni predmeti, odeća i obredni simboli, tamjan...



CRKVENA ROBA I U VELIKIM LANCIMA

TRN u oku delu javnosti, posebno levičarskim i organizacijama civilnog društva, već dugo su crkvene delatnosti koje nisu direktno povezane s ispovedanjem vere. U ovom krugu poslova su proizvodnja i prodaja alkoholnih pića, kozmetičkih proizvoda, umetničkih predmeta... Reč je o velikim serijama kojima se trguje ne samo u manastirima i specijalizovanim crkvenim prodavnicama, već i u velikim trgovinskim lancima.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (43)

dragan

18.08.2017. 22:15

da je to uradila predhodna vlast bila bi ANATEMA tadicu ! crkva bila I ostala CRVENA

Peki

18.08.2017. 22:31

Pa kada bi SPC izdavala racune za usluge krstenja,osvestavanja vode,vencanja,sahrane a ne licemerno dajte koliko mozete itekako bi bilo za oporezivanje,pa ne mislite da svestenstvo vozi onako skupe automobile i ima onakve stanove,kuce,namestaj od nekih sirotinjskih priloga jos im drzava subvencira svestenicku platu.

miami

18.08.2017. 23:48

@Peki - Ovo je cista laz. Drzava nista ne subvencionise, a svestenice zive od dobrovoljnog priloga. Neki zive dobro, a neki jako lose.SPC nema banku za isplatu. Nije vas Broz dovoljno naucio. Ali ni Nato vas nije jos dozvao pameti.

Nije laž

19.08.2017. 13:16

@Peki - Grešite! Možda ne znate, ali država "subvencioniše" bruto platu, jer sveštenstvu uplaćuje PIO doprinose na minimalnu zaradu! Proverite!!! Ukoliko sveštenstvo želi veću penziju, sami uplaćuju dodatni iznos! Pretpostavljam da ste vernik, pa Vas molim da svoje stavove ubuduće branite bez "mrzije", već mirno, pristojno i s mnogo hrišćanske ljubavi! Pozdrav!

Петар Ј. Ветар

18.08.2017. 23:06

Важи, али да прво плате све године што нису плаћали порез па онда да им се врати имовина.

Јосип Броз

19.08.2017. 00:31

@Петар Ј. Ветар - Имовина је одузета 1946 г, сада је 2017. Дакле 71 год је неко секао дрва, убирао летину, вадио руде, користио зграде, становао по кућама и становима. колико би то коштало да се ретроактивно наплате услуге од отете имовине? А затим када се све врати, да се разграничи шта је верско а шта бизнис. А тек онда на бизнис да се наплаћује порез. Једино су Турци до сада наплаћивали порез Цркви, али ајде д и ми имамо данас савремено Османлије.

Обичан грађанин Србије

18.08.2017. 23:20

Колики проценат становништва Србије чине чланови поменутих "левичарских организација цивилног друштва" (ма шта вам тај израз уопште значио)? Е, таман ме толико и занимају њихова млатарања о било коме и ма чему на овоме свету. Нити промил мање, нити промил више од тога. Узгред: да их ви из медија тако усиљено не форсирате већ да су заступљени сходно својој реалној бројности, на овим просторима нико никада не би ни чуо за постојање такве врсте маргиналаца.

Francesco

18.08.2017. 23:24

Ne, ne, sad i odmah da plaćaju porez na ono što imaju, pa kako im se bude vraćalo tako da se i to uključuje u poreske knjige. Ovako mogu sledećih 50 godina da izmišljaju i da jedna parcela od pola 2 ara koči ceo proces naplate poreza. Isto tako, od SPC treba zahtevati da sastave jedinstven spisak pokretne i nepokretne imovine koju potražuju u Srbiji, spisak predati komisiji koja će utvrditi tačnost na osnovu postojeće dokumentacije, a zatim spisak zapečatiti. Dakle nema dodatnih izmena spiska.

101% НЕУТРАЛАН

18.08.2017. 23:43

Ово је као да читам "Вечерње новости" из времена у којима сте били авангардни идолопоклоници лика и (не)дела аустроугарског поднаредника и осуђиваног терористе Јосипа Броза...

jodovanje

18.08.2017. 23:50

oni koji kritikuju drzavu zbog poreske politike prema crkvi nisu svesni kolika imovina treba da pripadne crkvi ukolko bi se posteno izvrsila restitucija, za pocetak veliki deo Rakovice bi pripao crkvi koja bi imala puno pravo da oporezuje svakoga ko tu zivi ili ima neki lokal i sl.

Darko

19.08.2017. 08:20

@jodovanje - Trudim se da u raspravi koristim validne argumente ali u ovom slučaju jedino što mogu da kažem a da je ovo što ste napisali čista budalaština. Da crkva oporezuje građane? Neverovatno.

miami

18.08.2017. 23:52

Dokaz da je vlast u Srbiji I dalje komunisticka I Brozovih korena. Zato je ceo svet protiv vas, jer niko normalan ne voli crvene. SPC nije kompanija I firma da placa porez, vec stub srpske drzavnosti I naroda. I ovo jos jedan od napada, pored namernog useljavanja imigranata iz muslimanskih drzava. U drzavi gde advokati, pevaci I svi koji imaju vise novca, ne placaju porez. Vlast se setila da crkva treba da ga placa. Soroseve nevladine organizacije na placaju porez, jer nisu profitne, Ironija.

Orvel

19.08.2017. 06:11

@miami - SPC je odavno D.O.O. a vecini popova je posao u crkvi sporedan a biznis koji svaki ima glavni.Zato sve manje vernika koriste usluge tih fariseja.Kad SPC bude otvarala bolnice i sirotista a ne luksuzne popovske dvore e tada ce imati ugled u narodu.

Pa

19.08.2017. 08:07

@miami - plaća li crkva u Majamiju porez? Jesu li i tamo komunisti... e, blago nama s vama.

Лаки Топаловић

18.08.2017. 23:53

Деца комуниста настављају тамо где су маме и тате стали.

Petar

19.08.2017. 07:27

@Лаки Топаловић - Nejasno je predstavljen plan oporezovanja verskih zajednica. Normalno, u celom svetu, verske organizacije koje imaju prihode od delatnosti koje nisu povezane sa njihovom verskim ciljem se oporezuju. Npr, ako crkva prodaje Biblije, dobija doprinose itd, ti prihodi nemaju PDV i ne oporezuju se, Ako crkva proizvodi alkohol i prodaje i prodaje taj alkohol sa ciljem da zaradjuje novac ,ti prihodi se oporezuju jer imaju ciste komercijalne ciljeve isto kao i sve fabrike alkohola...

M

19.08.2017. 03:21

I mojoj porodici vracaju oduzeto vec decenijama. Deda nije ni docekao, tata jos uvek ceka, a kako stvari stoje i ja cu cekati. Tri generacije covece. Jel to znaci da ni mi, kao i svi ostali u slicnoj situaciji, ne trebamo da placamo porez? Od kad to restitucija uslovljava placanje poreza? Zasto onda mi ostali placamo? Kakva budalastina.

Wooc

19.08.2017. 05:11

kada crkva bude placala porez, onda cu je makar malo postovati. Oni se kupaju u novcu a nama plene kolica za bebe i frizider zbog dugova za struju i porez.

ne samo crkvama i advokatskim kancelarijama

19.08.2017. 07:37

Ako ne placa porez oduzmes titulu, i lupis zabranu na usluge, pa neka uzivaju plod svoje odluke.

Vlada

19.08.2017. 08:27

Ako ne mogu da plaćaju, ići će u stečaj i dobiće stečajnog upravnika. To se valjda u Srbiji zove stečajni patrijarh.

Mikser

19.08.2017. 08:31

Naravno, ako hocemo da budemo napredna zemlja i crkva mora placati porez. Takodje, da bi bili napredni treba izbaciti veronauku iz skole, relikt klerikalaca na vlasti. Ne mogu deca uciti kako je bog stvorio zemlju za sedam dana, svetlost tako sto je rekao da bude svetlost, da je zenu napravio od muskog rebra itd, a da ta deca uče fiziku, biologiju, anatomiju.... Nisam posebno cenio ovog politicara, ali je hrabar i otresit kad ovako nesto predlaze u ipak zaostaloj Srbiju.

Milorad

19.08.2017. 09:58

Ko su oni (svestenici) da odlucuju dali ce placati porez. Sta da im vrate? A poreklo imovine. Paraziti zive 2000 godina otimajuci ( prevarom) od naj slabijih, naj siromasnijih i naj bolesnijih. Skidajte mantije pa na biro. Boga nema. TACKA.

геџа

19.08.2017. 11:47

@Milorad - Неписмени сународниче, нико те не тера да верујеш и идеш у Цркву, а камоли да плаћаш верске обреде и дајеш прилоге. И да, имам новост за тебе: Тито је умро пре 37 година.

El gibbor

19.08.2017. 16:08

@Milorad - Od francuske pa kasnije i oktobarske revolucije posednuti antiteisti su vise oteli nego tvoji "paraziti" za 2000 godina! Ako su svestenici "paraziti" onda drugovi mora da su nesto kao ebola!!! Uzgred, zasto pominjes samo 2000 godina!?! Zaboravio si starozavetni hram! Verovatno su i tamo malo, po tebi, "stavljali kasiku u med"... Jevreji su to... Sad o tvrdnji da ga nema, pa mogu ti reci da ces se iznenaditi koliko je toplo tamo gde ces definitivno utvrditi da ga ima! Boga ima i tacka!

Карашабановић

19.08.2017. 22:10

@Milorad - @ "ODGOVOR" - Што би се цео свет бацао у толики посао, можда је у твом случају сасвим довољно и обавити један најобичнији лекарски преглед...

Лепо, лепо...

19.08.2017. 11:49

А ко ће и када истој тој Цркви да надокнади деценијско противправно коришћење њене имовине која јој је отета по доласку комуниста на власт, па све до данас?

Francesco

19.08.2017. 12:28

@Лепо, лепо... - To što ih je komunistička vlast ostavila u životu tokom jedva 45 godina zdravorazumske vlasti im je sasvim dovoljna nagrada.

Petar Nikolic

19.08.2017. 12:43

Kojoj bre drzavi da se placa porez, ovo nije drzava, ovo je klasicna banda.

Nebojša

19.08.2017. 13:13

Ni u jednoj pravnoj i civilizovanoj državi crkva nije oslobodjena plaćanja poreza niti je veronaula obavezan predmet u školama. Takvu budalaštinu su nametnuli krajnje zaostali konzervativci koji su se, nažalost, u ovoj zaostaloj Srbiji domogli vlasti i koji nastoje da nas vrate u Srednji vek.

Перча Контраш

19.08.2017. 15:59

@Nebojša - Покојни Зоран Ђинђић први премијер је увео веронауку и грађанско васпитање у школама, па изволи изабери да ли ћеш бити србин или грађанин! Он и његова ДС нису били заостали конзервативци, већ лучоноше слобода, демократије, људских права, цивилне контроле власти. Та партија је примљена у европски покрет левих (социјалистиччких) партија. Ако те неко вратио у средњи век то су Ђинђић и његова ДС. Ради спасења своје грешне душе купи 150 килограма тамјана и 300 килограма воска и поклони цркви.

Neko

19.08.2017. 15:21

КПЈ је убила више свештеника него НДХ, на стотине, уз неколико владика. Хајде сада исплатите наследницима милијарде евра као одштету за убиство, претрпљену нематеријалну штету итд. Даље, Цркви припадају многи рудници и шуме који су деценијама немилосрдно експлоатисани - где је изгубљена добит плус оно што је продато кроз експлоатацију. све скупа у питању би биле десетине или стотине милијарди евра. Вратите то, па ће Црква дати порез.

Peki

19.08.2017. 22:34

@Neko - Ovo nije istina jos idete na rehabilitaciju ustastva i minornost njihovih zlocina sramotno za nekog ko se pretstavlja za hriscanina.Imovina je oteta i privatnim licima,stranim drzavljanima kod nas a i u Evropi pa nigde nije vracena ni u EU u 100 postotnoj vrednosi a o nekoj kamati ni reci.Nisu obesteceni ni Jevreji i pored holokausta.Oduzeta imovina nije razlog da neko ne placa porez u ovom slicaju Crkva.

.

19.08.2017. 23:10

@Neko - Peki lave, o porezu necu to je stvar kako se dogovore Drzava i Crkva, ali o ubijenim svestenicima procitaj knjigu "utamnicena crkva" Savo Jovic

Neko

19.08.2017. 23:43

@Neko - Не рехабилитујем усташе, оне јесу убиле преко милион Срба, од тога у Јасеновцу 600.000, комунисти су били око 8 пута "скромнији" после рата. Чињеница ипак јесте да су убили више свештеника него НДХ - подаци СПЦ, (нпр. Митрополит црногорско-приморски Јоаникије је заклан у Аранђеловцу 1945.). За српски народ укупно гледано усташе су биле горе али не заборавимо да су многе усташе прелетеле у партизански табор пред крај рата и ништа им није фалило. Свакако су били на заједничком задатку још од 1928.

Peki

20.08.2017. 18:11

@Neko - Pa istina zavisi koje istoricare citate,ako su to cetnicki onda su zlocine cinili partizani,ako su pisci partizani zlocinci su cetnici,tako i knjige SPC bogoslova preuvelicavaju stradanja svestenstva i pripisuju ih kome hoce.Naravno zao mi je svakog Srbina koji je izgubio zivot iz religijskiog ili partijskog opredeljenja. Stradanja svestenstva SPCa od komunista u odnosu na stradanje Ruskog ili Rumunskog svestenstva je minimalno ,vise je stradao gradjanski sloj.