Nebo iznad bivše Juge opet kao jedno
25. 12. 2016. u 16:07
Radojica Rovčanin, direktor SMATSA, za “Novosti”: Srbija sa Hrvatskom, Crnom Gorom i BiH je uvela slobodnu zonu letenjao. U “savez” želi ceo region. Ovo je budućnost letenja, a mi smo pioniri
.jpg)
Radojica Rovčanin
DRŽAVE bivše Jugoslavije ponovo se ujedinjuju. I to na nebu! Srbija je zajedno sa Hrvatskom, Bosnom i Hercegovinom i Crnom Gorom pre nekoliko dana uvela slobodnu zonu letenja između bivših republika, odnosno “Fri ruter spejs”. Kako za “Novosti” otkriva Radojica Rovčanin, direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA), u ovaj “savez” žele da uđu i Slovenci, a težnju da se priključe imaju i Makedonci, Bugari, Rumuni i Mađari.
- Naše nebo je sada 24 sata slobodno i pilot, kada preleti granicu jedne od ovih država, bira najkraću i najpovoljniju rutu i ne mora da se javi svakoj kontroli letenja u državi kroz koju prolazi - objašnjava Rovčanin. - To značajno utiče i na prihode, jer se ne ide po striktnim slotovima, već se bira najekonomičnija ruta. To smo uradili pet godina pre planiranog datuma za neograničeno, slobodno korišćenje vazdušnog prostora iznad 9.000 metara širom Evrope. Granice bi trebalo da budu “izbrisane” do januara 2022. godine. To je budućnost letenja, a mi smo pioniri.
Cilj “otvaranja neba” je da se unaprede bezbednost i efikasnost usluga u vazdušnom saobraćaju, ali i da se zaštiti životna sredina smanjenjem ispuštanja štetnih goriva i gasova.
- Oko 600.000 aviona preletelo je Srbiju i Crnu Goru ove godine, što je za oko tri odsto više nego lane - navodi Rovčanin. - Desilo se da smo samo u jednom danu imali tačno 2.969 preleta, koliko ih je nekada bilo na godišnjem nivou. Kada se na radaru vidi koliko aviona ima u jednom trenutku na našem nebu, ne može da iznenadi činjenica da kontrolori leta, kojih ima više od 300, rade dva sata, a jedan obavezno odmaraju. Naših uspeha ne bi bilo bez njihovog predanog rada.
SMATSA, inače, kontroliše vazdušni prostor nad Srbijom, Crnom Gorom, južnim Jadranom kao i 55 odsto gornjeg vazdušnog prostora u BiH. Po sigurnosnim kriterijumima u 2015. godini ocenjena je kao najbolja kontrola letenja u Evropi.
.jpg)
- Spremni smo da istog trenutka preuzmemo i odgovornost za nebo nad Kosmetom, ali su političari ti koji će dati poslednju reč - kaže Rovčanin. - Nedavni pregovori o ovoj temi bili su teški, a sledeći sastanak očekuje se polovinom januara.
Rovčanin najavljuje i nove projekte koji će doprineti da preduzeće na čijem je čelu ostane u vrhu Jurokontrola. Jedan od zadataka je i unapređenje hardverskog i softverskog sistema, u skladu sa najmodernijim kontrolama letenja u Evropi.
- Posle 50 godina gradićemo novi radar na Besnoj kobili kod Vranja - priča direktor Kontrole letenja. - Radovi će početi naredne godine, a očekujemo da će izgradnja trajati oko dve godine. Kada ga završimo, videće se ceo Balkan i nećemo zavisiti od radara na Kopaoniku koji nam NATO ne vraća. Privode se kraju i dozvole i projektna dokumentacija za izgradnju tornja na aerodromu “Nikola Tesla”. To će, uz gradnju novog aneksa zgrade, biti jedan od najvažnijih zadataka u narednoj godini.
.jpg)
DONACIJA BOLNICAMA
SMATSA deo prihoda donira u humanitarne svrhe, uglavnom za opremanje i renoviranje bolnica.
- Uspeo sam da vratim deo starog duga koji je postojao pre članstva u Eurokontrolu, koji je trebalo da zastari. Od 8,6 miliona evra dobili smo oko šest i sve smo dali u humanitarne svrhe - kaže Rovčanin. - Učestvovali smo u kupovini opreme za KC Srbije, poput gama noža. Bio sam nedavno na godišnjici i dobio podatak da je 775 pacijenata već pregledano. On se već isplatio, iako je jako skup. Donirali smo sredstva i za multislajsni skener krvnih sudova koji će ovih dana početi da radi. Pomogli smo i Endokrinu hirurgiju, Dečju bolnicu u Tiršovoj, KBC “Zvezdaru” i kliničke centre u Nišu i Valjevu.
AFERE NE UTIČU NA POSLOVANjE
Kontrolu letenja i direktora Rovčanina poslednjih meseci pratile su brojne afere. Prvi čovek SMATSA tvrdi da optužbe ne utiču na poslovanje kompanije, ali da su za njega veoma neprijatne.
- Zatečen sam i ne mogu da verujem da postoje takvi ljudi, koji su spremni da lažu i drugom nanose bol - kaže Rovčanin. - Bratislav Grubačić, predsednik Nadzornog odbora, montirao je i napravio sve prljave i, za mene nezamislive afere. Zatekao sam ovde i Srđana Srećkovića, koji tri godine nije uzeo olovku u ruku. Čovek je javno rekao da neće ništa da radi dok sam ja direktor. Rekao sam mu da neću dozvoliti da prima ogromnu platu, a da ništa ne radi. Onda se klika udružila i počele su afere.
Zabrinuti Narod
25.12.2016. 17:22
direktore nemojte iznositi podatke o uspesima jer ce zbog toga brzo dovesti nekoga da to se unisti. U nasoj zemlji kada je nesto uspesno tu odmah dolazi ekipa koja ima zadatak sve srusiti da bi Hrvati bili bolji.
@Zabrinuti Narod - Cim se umesaju politicari u rad firmi od te firme nema nista, jedu je dok ne oglodju do kosti.
Države bivše Jugoslavije ponovo se ujedinjuju. I to na nebu!.....доказано потпуно погрешна политика која је прескупо у прошлости коштала српски народ, кроз две југославије. Шта треба још да нам се догоди па да се наша елита опамети ? Не желимо више никакве југославије, ако треба сарађивати онда са другим земљама у региону а не са екс-ју земљама.
@Apostol - Овде је реч о сигурности и економичности цивилног саобраћаја. Не причај глупости!
@Apostol - Da ali bez Slovenije.................
Komentari (16)