“Migovima“ rok ističe 2018.
25. 08. 2014. u 21:36
Odlaganje nabavke borbenih aviona preti da već za tri godine državu ostavi bez zaštite neba. Naše letelice ne mogu da se remontuju, pitanje je koliko je isplativo kupovati polovne
NEUSPEH dogovora sa Rusijom oko nabavke novih aviona za Vojsku Srbije dovelo je domaću borbenu avijaciju u najtežu situaciju u poslednjih 100 godina. Na državnom nebu trenutno su svega tri „miga 29“ i jedan „mig 21“. Kraj njihovog veka upotrebe se bliži, a ukoliko država hitno ne povuče neki konkretan potez, najdalje za tri godine ostaće bez ikakve odbrane neba.
Nedavna poseta ministra odbrane Bratislava Gašića Moskvi razvejala je i poslednji tračak nade da će u Vojsku Srbije ući makar jedna eskadrila ruskih letelica „mig 29M2“. Posle dve godine gromoglasnih najava i velikih očekivanja, ministar je saopštio istinu - robni kredit od gotovo 1,5 milijardi dolara je zamrznut, a nabavka aviona odlaže se za bolja vremena.
Čekanje na nova ratna krila, međutim, preti da potpuno prizemlji srpsko ratno vazduhoplovstvo. Istekom resursa avionima „mig 21“ ono je već desetkovano, a poslednja linija odbrane vazduha su tri „dvadeset devetke“ čiji je vek trajanja ograničen na 2018. godinu. Zbog loše snabdevenosti delovima i opremom, nekoliko puta se dešavalo da van stroja ostane čak i dežurni par aviona, zadužen za reagovanje u slučaju upada letelice u domaći vazdušni prostor. Razloga je bilo više - pocepane gume, pokvareni akumulatori, nedostatak delova za katapulituranje pilota...
Kao moguće rešenje u stručnoj javnosti pominje se kupovina nekoliko polovnih letelica i modernizacija postojećih aviona, čime bi se premostilo vreme do nabavke. Domaći stručnjaci, međutim, kažu da je to gotovo nemoguće. Oni su saglasni u jednom - vojnom vazduhoplovstvu namaknuta je omča oko vrata, koja se već godinama steže. Njeno konačno pritezanje označiće potpunu propast lovačke avijacije i njen odlazak u muzejske vitrine.
Nekadašnji komandant RV i PVO Vojske Jugoslavije, general-potpukovnik Spasoje Smiljanić, kaže da je ključ za spas srpske lovačke avijacije u opredeljenju države kojim putem želi da ide u budućnost. Prema njegovim rečima, Srbija ne može da se ugleda čak ni na susednu Hrvatsku i remontuje postojeće letelice i tako kupi vreme do konačne kupovine.
- Nažalost, naše letelice ne mogu ni da se remontuju - objašnjava Smiljanić. - „Migovi 21“ u takvom su stanju da će vrlo brzo moći samo u staro gvožđe. Kupovina nekoliko polovnih aviona jedno je od mogućih rešenja, ali i za to su potrebna ozbiljna sredstva, koja država trenutno nema. Čak i da se nađe novac, veliko je pitanje koliko je takav posao uopšte isplativ.
Smiljanić smatra da situacija u vazduhoplovstvu po mnogo čemu liči na bezizlaznu. Ona je posledica činjenice da naša država nema jasnu strategiju o svom mestu u globalnoj bezbednosti. U takvim uslovima, očuvanje borbene avijacije gotovo je nemoguće.
Prizemljenje lovačke avijacije, osim što će ostaviti otvoreno nebo nad Srbijom, zaustaviće i proces obuke vazduhoplovaca. Vojna akademija već danas školuje pilote lovačke avijacije koji, sve je izvesnije, neće imati na čemu da lete.
Vojni analitičar Bojan Dimitrijević kaže da će Srbija imati lovačku avijaciju onoliko dugo koliko bude moguće prudužavanje resursa preostalih aviona.
- Loše stanje u borbenom vazduhoplovstvu konstanta je već više od 10 godina - objašnjava Dimitrijević. - Najveći problem je nedostatak novca, ali i volje u društvu da se stanje popravi. Lista političkih prioriteta je dugačka i na njoj nema vojne avijacije.
ivan grozni
25.08.2014. 21:47
SRAMOTA!!!!
Jedna briga manje.Kad nemamo drzavu sta ce nam i migovi.
Vidi ovoj pere miga
Mislim da svesno se Srbija odrice ratnog vazduhoplovstva pod pritiskom takozvanih zapadnih prijatelja.A to da polovni avioni nisu resenje sto tvrde takozvani vojni analiticari je glupost.Rumunija je nabavila polovne avione f16 od Portugala,Poljska od Amerike oko 40 f16 i nekoliko mig 29 od Ceske republike koja se opredelila za Gripen.Jednostavno je nama zabranjeno da imamo ratno vazduhoplovstvo.dozvolice nam nekoliko polovnih helikoptera zbog pozara i ostalih elenentarnih nepogoda da nabavimo.
@Mile - То је јако вероватно јер не купују се авиони од данас до сутра то су инвестиције које трају деценијама, ове данашње мигове 29 имамо већ 30 година а миг 21 и више од тога вероватно 50 година.
Komentari (49)