Zbog „Bolonje“ pre do desetke nego nekada do osmice

I. Mićević

23. 12. 2013. u 21:35

Uz reforme nastave, „Bolonja“ donela i hiperprodukciju najviših ocena na univerzitetima u našoj zemlji. Za deset godina 15 puta povećan broj studenata sa prosekom iznad 8,5

MODA štancovanja Vukovih diploma proteklih godina preselila se i na univerzitete, gde je danas desetke lakše zaraditi nego osmice pre jedne decenije. Na svim državnim univerzitetima, 2001. godine bilo je ukupno 1.147 akademaca sa prosečnom ocenom višom od 8,5, a danas ih je oko 17.500. To su samo studenti prijavljeni za stipendije i kredite Ministarstva prosvete, a ako se uračunaju i oni koji nisu tražili ove dotacije, onda ih je daleko više.

Razloga za spuštanje kriterijuma je nekoliko. Od kada je uvedena „bolonja“, profesori pokušavaju da se uklope u njene standarde gde prosečna ocena svih akademaca treba da bude oko osam. Lakše polaganje ispita, bar na fakultetima koji kubure sa brojem studenata, garantuje i to što, ako izgube budžetske akademce, fakulteti ostaju i bez dela novca koji im daje država. Ima i onih fakulteta koji kriterijume snižavaju da bi bili slični ostalima, tj. da njihovi studenti ne bi bili oštećeni kada konkurišu za stipendije.

- Od vremena kada sam ja studirao, prosečna ocena povećala se za jedan bod. Nekada je na nivou fakulteta prosek bio oko 7,5, a danas je oko 8,5 - objašnjava za „Novosti“ prof. dr Branko Kovačević, dekan Elektrotehničkog fakulteta u Beogradu.

- Profesori nisu dobili nikakvo uputstvo da treba da daju više ocene, ali valjda svako za sebe, trudeći se da prati trendove „bolonje“, snižava kriterijume. Sve to je na tragu hiperprodukcije vukovaca. Tako u školama imamo sve više petica, a na fakultetima je petica sve manje, a desetke u indeksima su sve brojnije.

Profesor Kovačević objašnjava da visoke ocene ne garantuju kvalitet, koji je ranije bio mnogo veći.

- Kriterijumi na našem fakultetu bili su strogi i prosečne ocene niže nego na drugim - napominje prof. Kovačević. - Onda smo shvatili da naši studenti, iako su odlični, nemaju nikakve šanse na konkursima za stipendije. U Fondu za mlade talente ne prolaze ni sa prosekom od 9,5. Verovatno su i zato profesori počeli da pomalo gledaju kroz prste.

Postoji još jedan razlog za veću prolaznost, koji je došao sa „bolonjom“. Prisustvo na predavanjima i vežbama, seminarski radovi i kolokvijumi učestvuju u konačnoj oceni.

- Kada student ispuni sve te obaveze, gotovo da je već obezbedio šesticu, čak i ako na ispitu ne zna ništa - objašnjava prof. dr Petar Bulat, prodekan za nastavu Medicinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.

- Većim prosekom doprinelo je sigurno i to što deca imaju svest da moraju da se bore za bolji uspeh, ali verovatno i sniženi kriterijumi. Naš fakultet je i ranije bio poznat po visokom proseku, jer kod nas i dolaze najbolji đaci. Tako da se nije mnogo promenilo. Jedino gde smo im malo „popustili“ je veliki broj ispitnih rokova.

NAVALA NA STIPENDIJE BROJ studenata sa najvišim prosecima najbolje se vidi na konkursima za stipendije.
- Svake godine prijavi se oko 2.000 studenata više sa prosekom iznad 8,5 - objašnjava Stevica Pivarski iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. - Zato je granica za stipendiju i podignuta sa 8,5 na 9. Da je ostalo po starom, morali bismo da obezbedimo čak 17.500 stipendija za najbolje.

A i tamo gde „bolonja“ ima neke kriterijume, naš sistem ih još više snižava. Tako je još jednom izmenjen Zakon o visokom obrazovanju i povećan broj rokova za polaganje ispita. Istim izmenama granica za budžet još jednom je vraćena na 48 ESPB, iako je odavno trebalo da se na budžet upisuju samo akademci sa svim položenim ispitima i maksimalnih 60 ESPB.

A da indeksi puni desetki snižavaju kvalitet visokog obrazovanja slaže se i prof. dr Branislav Boričić, dekan Ekonomskog fakulteta. On dodaje da su aršini na ovom fakultetu godinama isti i da se broj diplomiranih i broj akademaca sa visokim prosecima ne menja.

- Godišnje ih diplomira oko 950, a na master studijama svake godine imamo oko 40 naših studenata sa prosekom iznad devet. Prosečna dužina studiranja je 5,5 godina - otkriva prof. Boričić. - Kada postoje brojni pritisci i spolja i iznutra, to samo šteti kvalitetu.

Jedan od uticaja „bolonje“ jeste i tendencija da se ukinu „uska grla“ na fakultetima. Tako postoji prećutno utrkivanje konkurentskih visokoškolskih ustanova ko će imati veću prolaznost, mali broj predmeta zbog kojih se „gubi godina“ i još manje nezadovoljnih akademaca. Često ih i uprave univerziteta upozoravaju da moraju da povećaju efikasnost, što se ponekad očigledno tumači kao preporuka za snižavanje kriterijuma.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (26)

Gorica

23.12.2013. 21:52

Da li treba reći "Broj studenata sa najvišim prosecima" ili "Broj studenata sa najvišim prosekom"?

dex

23.12.2013. 22:38

ovo je apsolutno istina. iz licnog iskustva to kazem. nekada je 6 bila daleko jaca nego sada 9 da ne kazem 10. proleteo sam kroz ispite a da se nisam ni jednom pomucio a prosek mi je bio preko 9. reako bi da je kriterijum jako nizak

Obucar

23.12.2013. 23:39

@dex - A ko te pa ubedio da je stari sistem bio bolji? Ljudi su studirali po 9 godina na nekom nepoznatom domaćem univerzitetu a čak i Oksford su studenti završavali za 5,2 godina u proseku. Ova "bolonja po srpski način" nije bajna ali je onaj stari sistem pogotovo bio debilana.

Cira

23.12.2013. 23:35

Koliko onda treba znanja za 6. ? Megatrend je ozbiljna institucija, jer ovde tek ne treba trud za diplomu, a i za 50eur se sve može.

Keleraba

24.12.2013. 00:09

E dobro da se neko setio da napise. Nas stare studente muski upregli, a Bolonjcima se deli i sakom i kapom. Pa stvarno nema smisla.

Novi Sad

24.12.2013. 00:10

Nesto mi nije jasno. Ako je do "Bolonje" obrazovanje bilo na nivou, sto se, navodno, ogledalo u niskom proseku ocena, kako to da je Srbija u tako jadnom stanju kada su je vodili upravo takvi "kvalitetno obrazovani" kadrovi (i pre "Bolonje")? Kako je moguce da na Zapadu, gde je "Bolonja" normalna stvar decenijama, zive mnogo bolje od nas? Kako se uporedjuju proseci ocena u Srbiji, UK, Francuskoj, Nemackoj, USA, Australiji...? Kako se porede srpski "Bolonjci" sa kolegama na Zapadu kada emigriraju?

Zoran

24.12.2013. 12:17

@Novi Sad - Bologna ne postoji decenijama i definitvno nije rasprostranjena na zapadu. Na zapadu univerziteti se drze svojih statuta, dokaz za to je da ni univerzitet u Bologni nije promenio svoja pravila da bi se uskladio sa ovim pravilima.

Verifikator

24.12.2013. 00:17

Narod kaze: Sto gluplji seljak to veca bundeva. Amerika kaze: Sto gluplji gradjanin to veca poslusnost. Nama je zapalo, izgleda, da imamo najmanje bundeva ali da smo najposlusniji.

Mila

24.12.2013. 00:30

Nazalost ili na srecu studiraa sam po starom sistemu i prosek mi je jedva osam.I sada me je sramota da to priznam zato sto sam bila predmet ponizavanja.Ponistavala sam sestice i ne daju mi vise od sedam,ponistim sedam i ne daju mi vise sedaM.Svakako da je moje znanje nekada bilo zaista za ses ili sedam ali na par ispita profesori su rusili za jednu recenicu ako im se ne dopadne ma kako da ste pre toga briljantno odgovarali.Sada radim honorarno svoj posao.Nemam nikakve nedoumice kako se radi.

stefan

24.12.2013. 00:36

@ - I u Nisu je slična situacija. Profesori se nadmeću za studente koji ce uzeti njihov predmet, fakulteti se nadmeću za studente. Rezultat svega su nesposobni diplomci, kakav bih i ja bio da nisam uložio puno dodatnog truda koji nije bio vezan za ocene. ..

smrtnik

24.12.2013. 07:54

Nastala je hiperprodukcija kadrova i ocena. Zato nam drzava propada, polako ali sigurno. Bez mogucnosti oporavka. Ovako kako stvari stoje, postali smo cak i pseudo narod, jer nas pseudo skolovani ljudi dovedose na taj nivo.

maja

24.12.2013. 08:00

na zalost, postepeno nam se urusava i obrazovni sistem. da, do pre bolonje su nam fakulteti i licili na nesto, i studiralo se dugo jer nije svako mogao da zavrsi fakultet a sada, na zalost, poplava sega-mega tzv.fakulteta, na kojima je legalizovana korupcija, stancovanje diploma sa kojima se zaposljavaju preko partija i sta kaze mlad covek-zasto bih se mucio ako ne moram. a onda, da bi bili konkurentni, i drzavni srozavaju kriterijum i to tako ide..uskoro necemo imati strucni kadar u zemlji.

Bojan

24.12.2013. 08:36

Možda je gospodinu Kovačeviću žao što profesori više ne mogu da se iživljavaju nad studentima. Možda njega i njegove kolege to boli?

miraSD

24.12.2013. 11:01

@Bojan - Može, može, i te kako! Postavite to pitanje na portalu Arhitektonskog fakulteta pa ćete dobiti odgovor, ne samo da se iživljavaju, nego su skoro 100% subjektivni, ako im se nešto ne svidja, nije po njihovoj zamisli, ode ocena, pa makar i "prekovremeno" student dolazio na predavanja i vežbe...

Neko ko je normalno i posteno studirao

24.12.2013. 09:04

"... - Kada student ispuni sve te obaveze, gotovo da je već obezbedio šesticu, čak i ako na ispitu ne zna ništa - objašnjava prof. dr Petar Bulat, prodekan za nastavu Medicinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. ..." Znaci, istina je ono sto se prica da student jos uvek mora da dolazi na ispit da bi dobio sesticu.

Matorac

24.12.2013. 09:52

Studirao sam pre 20-tak godina i prekinuo, a skoro sam završio strukovne studije po Bolonji, tako da mogu da uporedim. Treba naći neku sredinu. Nekad je gradivo bilo mnogo obimnije i preopterećno gomilom nepotrebnih stvari i jedino je bio važan ispit. Sa Bolonjom je problem što je svako od profesora tumači na svoj način, pa kod nekoga je dovoljno da budeš na svim predavanjima pa da imaš garantovanu 6, a neki se drže starih navika. Isto je - previše teorije, premalo praktičnih znanja za posao.

Danijel

24.12.2013. 10:57

Медицински факултет јесте лакши сада када сам ја студирао него пре,али исто тако се и квалитет наставе снизио. Ако ништа друго ми нисмо нити и даље имамо тестове на основу којих се полажу испити, него је све морало и мора прво писмено,на неким испитима практично и на крају обавезно усмено.

Zoran

24.12.2013. 13:38

Nije bilo normalno ni ono kada sam ja studirao. Na matematici je znalo da pise da usmenog nece biti jer niko nije prosao pismeni. Ili je proslo samo 10 od 200 pismeni. Ili smo ucili dokaz neke teoreme u potpunosti kada se na Zapadu ta teoprema dokazivala delimicno na postdiplomskim studijama(Karateodori), rekao nam profesor. Sve je to bilo preobimno i nepotrebno.

Mis_Pigi

24.12.2013. 14:13

vrlo bitan razlog je i taj, što se više i visoko obrazovanje plaća po broju studenata, i onda je svakoj prosvetnoj ustanovi u interesu da zadrži studenta, i tako se pojavljuju (dele) prelazne ocene, odnosno 6-ce, a samim tim raste i prosek

zakara

24.12.2013. 14:49

Bolonjski sistem je nista vise do produzetka srednje skole. Klasican pro-zapadni sistem ucenja.

Mis_Pigi

25.12.2013. 07:59

@zakara - koji nisu prihvatili, ni Amerikanci, ni Englezi, ni Rusi ...., a ni Univrzitet u Bolonji mislim da nije potpisnik ovog sporazuma.

Djole

24.12.2013. 18:20

Smesni su mi ovi ljudi koji kažu da je pre bilo bolje i kvalitetnije studiranje, jer se studiralo po 9 godina. Da, bilo je opširnije, i duže je trajalo? Da li je poenta da se čovek zakopa deceniju života na fakultetu? Evo na Zapadu - unazad 5 decenija, koliko je prosečno vreme studiranja, i ništa im ne fali. Fakultet nije sam sebi svrha, već je svrha da se tu stekne neko znanje koje će omogućiti neku bolju poziciju na poslu.

Murta Kurtin

25.12.2013. 11:30

Gledao sam na komsijsoj TV dekana nekad prestiznog univerziteta kojeg danas nema medu 500 na svetu koji je rekao da je Bolonja unistila znanje i sistem!?