Šesti avion Vojske Srbije koji se srušio u poslednjih pet godina: Umorna krila srpskih “orlova“

Rade DRAGOVIĆ

16. 11. 2013. u 21:30

Pad lovca-bombardera Vojske Srbije u Mrčajevcima upozorava na teško stanje vojne avijacije. Zdravstveno stanje pilot Ivana Pantića stabilno i on se oporavlja na VMA. Od šest poslednjih aviona VS koja su se srušila tri su domaća bombardera

KOMISIJA 98. vazduhoplovne brigade za ispitivanje uzroka pada aviona Vojske Srbije „orao J22“, koji je u petak pao na Mrčajevce, počela je sa radom, a prvi rezultati biće poznati već sledeće nedelje. Sa mesta udesa pokupljeni su delovi koji će biti veštačeni, a za rasvetljavanje incidenta biće ključna izjava pilota majora Ivana Pantića.

Pilota koji se katapultirao iz letelice u padu i srećom prošao samo sa lakšim povredama u subotu su na Vojnomedicinskoj akademiji u Beogradu posetili načelnik Generalštaba Vojske Srbije general Ljubiša Diković i komandant Vazduhoplovstva i PVO general-major Ranko Živak. Njih su lekari obavestili da je njegovo zdravstveno stanje stabilno i da nije vitalno ugrožen.

- Pilot je pretrpeo povrede koje su uobičajene i očekivane u situacijama prinudnog napuštanja aviona - saopštilo je Ministarstvo odbrane. - U toku je proces detaljnog sagledavanja njegovog zdravstvenog stanja. Izvesno je da će se major Pantić, posle lečenja i rehabilitacije, vratiti dužnostima u svojoj letačkoj jedinici.

Lovac-bombarder koji je svoj let završio nedaleko od Čačka šesti je avion Vojske Srbije koji se srušio u poslednjih pet godina, a čak tri izgubljena aviona bili su „orlovi“. Ove letelice u upotrebi su više od 30 godina. Avion koji je pao u Mrčajevcima proizveden je 1986. godine, a uprkos remontu koji je urađen 2007. godine mogao je da se koristi još najviše dve-tri godine. Slična situacija je i sa ostalim vazduhoplovima ovog tipa. Iako ih je na papiru gotovo tridesetak, jedva trećina je u operativnoj upotrebi.

TRAGEDIJE NAJVEĆA vazduhoplovna nesreća poslednjih godina dogodila se 2009. godine kada je na Aerodromu Batajnica pao lovački avion „mig 29“. Tom prilikom poginuli su pilot Rade Ranđelović i vojnik Milan Ulemek. Nedaleko od vojnog aerodroma svega godinu dana ranije život je izgubio i pilot Ištvan Kanas koji je upravljao letelicom „supergaleb G2“. Piloti srušenih „orlova“ Slobodan Jocić (čiji je avion 2010. godine pao u Gružansko jezero) i Tomas Janik (srušen kod sela Baranda 2008) sačuvali su živote zahvaljujući pravovremenom katapultiranju.

Pad aviona u Mrčajevcima samo je jedan u nizu incidenata u srpskom vojnom vazduhoplovstvu poslednjih godina, koji govori o stanju srpskih krila. Broj nesreća je veliki s obzirom na to da već godinama prosečan godišnji nalet srpskog vojnog pilota ne dobacuje ni do 50 časova.

Vojni analitičar Aleksandar Radić kaže da pad aviona ne može da se predvidi jer se nesreće u vojnim vazduhoplovstvima dešavaju i u državama koje imaju borbene avione najnovije generacije i sa najsavremenijom tehnologijom.

- Svetska statistika udesa u vojnim vazduhoplovstvima pokazuje da su nesreće najčešće na početku uvođenja nekog aviona u upotrebu i pri kraju upotrebe - objašnjava Radić. - „Orao“ je, ipak, kod nas dugo u upotrebi i nalazi se u poznim godinama karijere. Postoje veliki problemi sa servisiranjem i rezervnim delovima što dovodi do povećanog rizika letenja.

Prema njegovim rečima, do sada je zabeleženo dosta otkaza na „orlu“ vezanih uglavnom za hidraulični sistem i za stajni trap, što su problemi koji ovaj avion prate tokom čitave karijere.

Redovna besparica, problemi sa nabavkom rezervnih delova, loši uslovi servisiranja, nedostatak kontinuiteta obuke i požutela krštenica redovni su pratioci srpskih aviona poslednjih godina. Da su Srbiji neophodni krupni koraci u avijaciji svedoči i rok trajanja letelica koje trenutno brinu o nebu države. Postojeći lovci „mig 21“, kojih je na spisku svega desetak, bliže se kraju korišćenja. U slučaju njihovog penzionisanja, briga o nebu Srbije pala bi na svega četiri „miga 29“. Ovim avionima, koje su izbegli uništavanje 1999. godine, resursi su produženi remontom koji je završen 2009. godine, ali za najdalje pet-šest godina i oni će morati u penziju.

Zbog svega toga oči srpskih avijatičara bile su uprte u ruskog ministra odbrane Srgeja Šojgua koji je prošle nedelje posetio Beograd i razgovarao sa državnim i vojnim vrhom. Najavljena nabavka ruskih „migova“, ukoliko ubrzo bude realizovana, poslednja je šansa da Srbija sačuva kontinuitet borbene avijacije.

Pukovnik avijacije u penziji i dugogodišnji predavač na Vazduhoplovnoj vojnoj akademiji Zlatomir Grujić smatra da je kupovina ruskih „migova“ početak dugo najavljivanog procesa modernizacije srpske avijacije.

- Kupovina letelica znači mogućnost odbrane našeg vazdušnog prostora - kaže Grujić. - U moralnom pogledu, to bi bio snažan impuls srpskoj avijaciji ka daljem modernizovanju vazduhoplova. Sledeći koraci u razvoju trebalo bi da idu u pogledu razvoja avijatičarskih centara i obuci letačkog sastava.

GUME I SEDIŠTA

NAJVEĆE muke srpsko vazduhoplovstvo pretrpelo je u ratu 1999. godine kada je uništena većina modernih vazduhoplova „mig 29“. Da ni u miru nije lako svedoči nestašica goriva početkom dvehiljaditih kada su gotovo svi avioni mesecima bili prizemljeni. Da i naoko sitni problemi mogu da budu klip u točku avijacije pokazala je i nedavna nestašica piropatrona za avionska sedišta. Veliki problem prethodnih godina predstavljale su i gume za „migove“, čija je izuzetno spora procedura nabavke iz Rusije na kratko prizemljila letelice ovog proizvođača.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (14)

ivan

16.11.2013. 22:30

U vojsku se ne ulaze a gde nema vojske nema ni drzave. Narod jos uvek ne zna koliko dobru i ovako siromasnu vojsku ima.

panter

17.11.2013. 00:20

Crni dani za vojno vazduhoplovstvo tek ce da dodju kada iskusni kadar ode u penziju. A to je za jos neku godinu.

Mis_Pigi

17.11.2013. 07:20

avion je skupa igračka, ili je kupi i održavaj kako treba, ili je nemoj kupovati

Milan

17.11.2013. 07:59

Kada će se nadležni zapitati da li se u VZ Moma Stanojlović Batajnica i dalje stručno rade remonti. Odgovor je: ne. Tamo više nema stručnog kadra. Ko je valjao, otišao je. Za održavanje novih najavljenih aviona treba formirati jaku ekipu, sa jezgrom od starih tehnologa i majstora (ne zameram mladima - nisu imali priliku da steknu vazduhoplovnotehničko iskustvo).

Krle

17.11.2013. 08:28

Rumunji, koji su proizvodili Orla pod nazibom IAR 93 su davno penzionisali ove strojeve. Srbija nema novca za nabavu bilo cega, a uskoro ce UTVA da izbaci Kobca koji ce dosegnuti 550km, sasvim dovoljno za vecinu potreba vazduhoplovstva. Od treninga do nadgledanja zracnog prostora, a UTVA ce imati posla barem 2 godine.

aki

17.11.2013. 09:01

Sva ta vojska je bacanje para. Ionako vladaju SAD i Rusija, pa se sve dešava kako se oni dogovore. Ako nismo zaratili zboh Kosova, nećemo više nikad.

GRU

17.11.2013. 09:36

J 22 je vazduhoplov kome je samo sedište kavalitetno, Martin-Beker MK-10, sve ostalo na njemu je loše bilo od početka a mogu mislit u kakvom su stanju sada kada su im istekli resursi!?Bolje bi bilo da su još u upotrebi za obuku N60 i J21 koji su se pokazali kao vrlo pouzdani i laki za održavanje, u moje vreme veoma retko su padali.

aco

19.11.2013. 18:31

@GRU - GRU - taj avion je u svojoj klasi i kada je bio proizveden u svakom pogledu bio ispred svog vremene, samo što su mu sada resursi pri kraju.

GRU

19.11.2013. 19:46

@GRU - aco- daj molim te ne piši svašta,kao prvo bio je planiran 1 motor veće snage.Ali nismo dobili taj motor pa su ubačena dva slaba Rolls-Rolls Viper motora.Nije bio sposoban za blisku podršku pa je korišten kao izviđački avion.Velike probleme je ima sa hidraulikom.

Gle Srbin

17.11.2013. 10:50

Smejali se Hrvatima per neku nedelju ovde u ovih istim novinama kake su im avijoni obojeni kao srpski. Samo njihovi ne padaju...

GALEB BIJELI

17.11.2013. 12:24

@Gle Srbin - GLE SRBIN - tako je prijatelju! Još jedan dokaz da se ne valja nasladjivati tudjoj nevolji,jer se ona obično vrati poput bumeranga. Iskreno- u ovome smo i jedni i drugi šaka jada. Svako dobro i zahvaljujem na iskrenosti!

baba Simana

17.11.2013. 11:23

Piloti su nam odlicni i oni nisu krivi sto lete na olupinama,da sam na njihovom mestu bojkotovao bi svaki buduci let dok se ne nabave novi avioni.