Od gledanja mala vajda
03. 02. 2007. u 19:32
Srbija reklamira svoje prirodne rezervate, ali od toga nema velike koristi. Priroda ne može da bude okosnica turizma, jer je prisustvo turista u rezervatima strogo ograničeno
Na ovom sajmu, gde se predstavlja netaknuta priroda i kampovi, učestvovale su sve zemlje Balkana osim Srbije.
Ovaj podatak čudi još više kada se uzme u obzir da je na spotovima Si-En-Ena Srbija baš predstavljena kao zemlja takve prirode, raj za trekere (pešačenje) i “brdvočere” (posmatrače ptica). Zanimljivo je, međutim, da na prste mogu da se izbroje agencije koje vodi turiste u obilazak prirodnih lepota Srbije, a među njima su pomenuti “Magelan”, kao i “Eksluziv turs”.
- Posmatranje ptica i obilazak netaknute prirode ne mogu da budu okosnica našeg turizma jer se tu radi o “održivom razvoju”. Carsku baru godišnje ne sme da poseti više od 15.000 turista. U suprotnom, narušio bi se sklad prirode, a ptice bi napustile ovo stanište - kaže Milivoj Putić, menadžer za turizam Carske bare.
Ovaj specijalni rezervat prirode godišnje posećuju uglavnom domaći turisti. Ponekad svrate i stranci. Ulaz je 250 dinara, i ukoliko turisti ne plate stručnog vodiča 30 evra, niko im ne garantuje da će videti ptice.
- Praktikujemo organizovane posete i razgledanje sa broda - kaže Putić. - Samo tako možemo da zaštitimo čaplje, koje su jedinstvene u Evropi. Mnogo turista pravilo bi buku, nekontrolisano bi se šetali, bacali đubre, pa bi nas mnoge ptice napustile.
Slično je i u drugih prirodnim rezervatima. U Deliblatskoj peščari individualne turiste (ulaz 100 dinara) primaju kod “Šumarske kuće”, a ko želi da razgleda okolinu, mora da se priključi grupi, jer angažovanje vodiča je 3.000 dinara.
- Rezervat je zatvoren i opasan zbog lovaca - kaže Marius Ovđa iz “Vojvodina šuma”. - Za grupe sa posebnim interesovanjima organizujemo stručne vodiče koji vode goste dobro poznatim stazama.
Ne znaju se, međutim, “pravila igre” u svim prirodnim rezervatima. Tako, recimo, u lovištu “Plavna” u Bačkoj, Šumskog gazdinstva “Novi Sad”, gde raste posebna vrsta orhideje, turiste dočekuju raširenih ruku i ništa im ne naplaćuju. Domaćini susednog “Monoštorskog rita”, Šumskog gazdinstva “Sombor”, naplaćuju sve: ulaz 520 dinara, sat vožnje čamcem 1.560, za svaki kilometar džipom 101 dinar, a ukoliko turista ima fotoaparat, cene su još više!
Poseban problem je što u ovaj vid turizma praktično niko ne ulaže. Većina rezervata nemaju mogućnost da smeste autobuse sa ljubiteljima ptica. Hotel “Sibila” kod Carske bare ima, na primer, samo 34 kreveta.
Koliko je država nezainteresovana za ovaj vid turizma najbolje govori podatak da je za Stari Begej koji protiče specijalnim rezervatom “Carska bara” napravljena analiza mulja koji polako i sigurno guta reku. Gazdinstvo je platilo 80.000 dinara samo za hemijska ispitivanja mulja i dobilo sva potrebna odobrenja da se započne sa čišćenjem reke. Iz Nacionalnog investicionog plana nisu dobili ni dinar. Brodić će već ove godine teško prolaziti rekom, a naredne će ostati “zatočen” u mulju.
PROČULO SE
DIREKTORKA agencije “Magelan” Biljana Marčeta prošle godine potpisala je ugovor sa agencijom “Karatanova turs” i zahvaljujući tome programi u Srbiji našli su se u brošurama tri turoperatera: belgijske agencije “Tijera naturizam” (koja će raditi posmatranje ptica u Vojvodini i istočnoj Srbiji), holandskog “SNP” (koji radi pešačke ture) i “Evrokult” (koji je zainteresovan za “Balkan ekspres” turu po Srbiji, Crnoj Gori, Dubrovniku i Trebinju).
U “Magelanu” su zadovoljni dogovorenim poslom iako je posao sa agencijom “SNP” morao da bude poveren “Austrijan erlajnsu”, jer “Jat ervejz” nije hteo da odobri agencijske cene za holandske grupe.
m
03.02.2007. 23:06
MAGELAN tours nije " povierio" ili predao posao Austriskom Avioprevozniku, Austrian Airlines umesto JAT-u, to je ruba greska u tekstu. Magelan je ugovorio prevoz svojih turista sa Austriskim prevoznikom koji mu je dao povoljnije cene letenja od JAT-a. Austrian Airlines nije turisticka agencija i ne bavi se aranzmanima na " zemlji ", oni samo prevoze putnike, imaju svoje cene a JAT ima svoje.Vidim po clancima objavljenim o ovoj privrednoj grani, da se o tome kod nas o tome poslu malo zna, ukljucujuci i novinare.
Da vam,samo nešto kažem............vi možete da pričate,filozofirate,da pravite razno-razne video spotove i slično......................razvoja u turizmu neće neće biti,sve dok ne budete ponudili,osnovne,temeljne,elemente ,jednom gostu,a to je voda.Kako je moguće,da u 21 veku,ujutru kad ustaneš i hoćeš da se okupaš,"pa znate šta,nema vode,nestalo je,,,,,,,,,,,,,,,,,,,," Diži sidra i beži,što dalje od takve države...................................!a ovamo ti na parking prostoru naplaćuju duplo,zbog toga što imaš stranačku registraciju........nikad više i što dalje...............................!
A, Spanija vise nije glavna tema! Izgleda da su vas svi prozreli....amaterizam i neprofesionalizam se daleko cuju!
Komentari (3)