U KORAK S VREMENOM: Nova ford fijesta na skeneru Novosti
15. 10. 2018. u 17:28
Ali naftna kriza, rast cena goriva početkom sedamdesetih je čelnike "Forda" navela da ubrzaju projekat pravljenja "superminija"

KOMPANIJA "Ford" je "fiestu" razvijala u projektu nazvanom "Bobket" na insistiranje Henrija Forda Drugog lično. Projekat "Bobket" je otpočeo u septembru 1972. godine kao odgovor na pojavu "fijata 127" i "renoa 5". Još desetak godina ranije u Fordu" su se spremali da proizvnjedu mali gradski automobil koji bi bio rival "miniju" ali tada je procenjeno da bi izrada takvog "automobilčića" ipak bila preskupa pa se od te ideje privremeno (na sreću) odustalo.
Ali naftna kriza, rast cena goriva početkom sedamdesetih je čelnike "Forda" navela da ubrzaju projekat pravljenja "superminija".
Jedan od zahteva koji je stavljen pred inženjere je bio i da u salonima "fiesta" mora da košta bar 1.000 dolara manje od do tada, najmanjeg "Fordovog" modela "eskorta".
Drugi zahtev je bio da ima veće međuosovinsko rastojanje od "fijata 127" (dakle da nudi i veći komfor) ali i da bude kraća od "eskorta".
Pročitajte još:OFANZIVA IZ RISELSHAJMA: Opel pravi nove motore
Projekat je odobren "za produkciju" krajem 1973. nakon dobre saradnje inženjera u centrima u Kelnu (Nemačka) i Dantonu (Eseks) pod rukovodstvom Toma Tijarda...

Prvi primerak sišao je sa proizvodnih traka 11. maja 1976. i odmah postavio nove, više standarde. Posle skoro 17 miliona prodatih primeraka (šest generacija) nova "ford fiesta" koja se našla na testu "Novosti" je jednostavno morala da potvrdi da je dobro nasleđe prava zaloga za još bolju budućnost.
Zahvaljujući beogradskom "Grand motorsu" naša ekipa je imala na raspolaganju "fiestu" sa novim 1,5 dizel motorom koji je potvrdio da je zaista jedan od najštedljivijih agregata na tržiištu.
Dizajn "fieste" je i dalje prepoznatljiv. Moderan, sportski elegantan.
Unutrašnjost vozila je savremena, nije se štedelo na metarijalima. Vozač lako zauzima optimalan položaj za vožnju jer se i sedišta i upravljač podešavaju u više pravaca.
Naravno, tu je nezaobilazni tač-skrin ekran, multimedijalni sistem, mogućnost "konekcije" sa smartfonima, nešto bez čega se novi automobil više ne može ni zamisliti.

Nova "fiesta" je krcata novim "sistemima asistencije". Tu je niz dodatne opreme koju obično možete naći u višoj kategoriji vozila: automatski parking sistem, prilagođeni tempomat, pomoć za kontrolu vuče i prepoznavanja saobraćajnih znakova. Nova Fiesta ima niz tehnologija dizajniranih da zaštiti vozače i putnike u slučaju nesreće. Ključne tehnologije uključuju sistem zaštite od udara i pomoć pri kočenju ako vozilo ispred usporava, sistem za prepoznavanje pešaka noću i danju, sistem za glasovno upravljanje "SYNC 3"...
Tu je i sistem koji uočava vozila koja dolaze iz takozvanog "mrtvog ugla", zatim sistem koji sprečava neželjeno napuštanje saobraćajne trake. Tu je i sistem automatskih svetala - ako vožnjom unazad izlazite iz parkirnog mesta (kamera za vožnju unazad se automatski isključuje), a vidljivost je smanjena, sistem "Cross Traffic Alert" (upozorenje prilaska vozila) zvučnim signalom upozorava na drugo vozilo koje prilazi. Na spoljašnjem retrovizoru će se takođe upaliti svetlosno upozorenje. Tu je i veoma korisna pomoć pri održavanju sigurnosnog razmaka između vozila. Sistem će prikazati kolika je udaljenost između vas i vozila ispred na način da je sivom bojom označena najveća udaljenost dok crvena boja označava najkraću udaljenost. Parametre i udaljenosti možete postaviti sami. Zamislite samo koliko je ovaj sistem važan u uslovima smanjene vidljivosti (magla na auto - putu na primer).
Nešto što u ovoj klasi vozila nije do sada primenjivano je i i sistemem nadzora nad vozačem koji neprestano prati ponašanje za upravljačem. Ako sistem primeti da je došlo do promene u ponašanju, zbog umora na primer, svetlo upozorenja se pojavljuje na središnjoj konzoli, a zvučno upozorenje daje znak da trEBA da napravite pauzu i da se odmorite. "Fiesta" ima i sistem pomoći za kretanje na uzbrdici, veoma efikasan star-stop sistem koji štedi i do 10 odsto goriva svaki put kad se na primer zaustavite na semaforu...

Nas je posebno prijatno iznenadio električni servo volan (EPAS) se automatski prilagođava brzini i uslovima vožnje. Kada sporo vozite, volan se okreće puno lakše.Ako vozite brzo potrebna je veća kontrola nad vozilom pa će volan će zahtevati puno čvršće pokrete. Zahvaljujući novim kontrolama, električni servo volan uzima u obzir bočni vetar i ostale uslove u vožnji.
Agregat pod haubom 1,5-litarski motor TDCi ima snagu ili od 85 KS,koji troši u proseku ,prema fabričkim podacima,samo 3,2 l/100 km, a emisija CO2 je smanjena na samo 82 g/km (za modele sa troje vrata) odnosno 3,3 l/100 km,i 84 gr/km za modele sa petoro vrata emisija smanjena na samo 84 g/km*ili 120 KS s prosečnom potrošnjom 3,5 l/100 km i emisijom CO2 od 89g/km.Ovaj jači agregat smo i mi imali na testu a postignuta prosečna potrošnja goriva bila je veoma blizu fabrički deklarisane.
Nije samo start-stop sistem zadužen za smanjenje potrošnje i emisije štetnih gasova.Tu je i inovativni sistem "Ford EcoMode " koji omugućava prilagođenje sistema i postavki i kontinuirano posmatranje vašeg ponašanja za volanom, Sistem tako može redukovati stopu ubrzanja, smanjiti broj obrtaja u praznom hodu i postići ekonomičniji rad klima uređaja. Tu je i "aktivna rešetka", koja ostaje otvorena za vreme lagane vožnje i na taj način hladi motor. Rešetka se automatski zatvara kada ubrzate, čime se poboljšava prodiranje vazduha, a potrošnja goriva se smanjuje. Još jedan od načina na koji "fiesta" štedi gorino je i tehnologija "Smart Regenerative System" koja puni akumulator samo ako je to potrebno i ako je moguće, ne puni akumulator kada je pritisnuta papučica gasa. To pomaže pri uštedi goriva i pri smanjenju emisije CO2.
Menjač na našem testu, šestostepeni manuelni, svoj posao je obavljao besprekorno.

Za kraj i osvrt na audio sistem Radi se o visokokvalitetnom "B&O PLAY", snage 675 vati sa 10 zvučnika, a tu je i "woofer" i "subwoofer", posebno je osmišljen, razvijen i prilagođen za "fiestu".
Početna cena "fijeste" je 11.600 evra.
ZAŠTITA OD SUDARA
Jedan od inovativnih sistema, koji do sada nisu ugrađivani u vozila ove klase je "sistem zaštite od sudara".
On pomaže pri izbegavanju sudara u slučajevima gužve ili spore vožnje, kada je brzina vozila manja od 50 km/h. Može napraviti razliku između 15 – 50 km/h da smanji jačinu sudara...Sistem neprekidno meri udaljenost vozila koje je ispred vas i ukoliko treba koči ukoliko detektuje naglo zaustavljanje ili usporavanje vozila ispred .
Pomoć pri kočenju u hitnim situacijama (EBA) pruža mogućnost jačeg kočenja. Ako naglo zakočite, "svetla u slučaju nužde" će se automatski upaliti kao upozorenje ostalim vozilima u saobraćaju. Stop svetla počinju da trepere treperiti i na taj način dodatno upozoravaju ostale vozače na moguću opasnost.
TEHNIČKI PODACI
DUŽINA:4.040 mm
ŠIRINA:1.735 mm
VISINA:1.476 mm
MEĐ.RASTOJANjE:2.493 mm
PRTLjAŽNIK:303/984 lit.
MOTOR:1,5 TDCi
ZAPREMINA:1,499 ccm
SNAGA:120 KS
0-100 KM/Č:9,0 SEK.
MAKS.BRZINA:195 km/č
POTROŠNjA:Lit./100 km
GRAD:3,9
VAN GRADA:3,2 lit.
KOMBINOVANO:3,5
EMISIJA CO2:89 gr./km
REZERVOAR:42 lit.