Tehnologija u službi prirode

V. N.

23. 02. 2017. u 23:07

"Novosti" na svetskoj premijeri "tojote prijus plagin" u Španiji

Технологија у служби природе

ZA prezentaciju svog novog hibridnog modela "prijus plagin" japanski automobilski gigant je izabrao Španiju. Zašto je to baš glavni grad Katalonije, postaje jasno čim izađete iz aerodromske zgrade - od pet taksija, bar četiri su "tojota prijus".

- Nema tajne, najisplativiji je, malo troši - kaže omaleni Katalonac, koji dugi niz godina taksira ulicama Barselone. - I ne kvari se, jeftino je održavanje...

Naravno, taksista nam nije pominjao više nego solidne subvencije koje vlada Španije (a i Katalonije) daje za kupovinu eko-vozila, baš kao i skoro sve zemlje Evrope, razvijenog sveta. Nije nam govorio ni o zaštiti životne sredine, jer njemu je profit, ipak, prevashodni cilj.

A cilj "Tojote", na ovoj novinarskoj prezentaciji novog "plagin prijusa", bio je da pokaže da su u razvijanju "zelenih" tehnologija daleko ispred svih.

Za start test-vožnji odabrana je najveća pijaca cveća u Barseloni, "Merkabana", velika, reprezentativna građevina koja samu sebe, zahvaljujući solarnom krovu, zagreva, hladi... Dakle, poput hibridnog vozila koje samo sebe dopunjava...

Ovi "prijusi", uredno parkirani u unutrašnjosti hale, slali su jasnu poruku - nema emisije štetnih gasova!

Novi "prijus plagin", za razliku od "klasičnog" hibridnog vozila, dopunjava se i spajanjem na elektroutičnicu poput elektrovozila. Napunite bateriju, a punjenje traje oko dva časa, i samo s tim punjenjem možete da prevalite 51 kilometar. Jasno, kako je reč o hibridnom vozilu, pod haubom se nalazi i benzinski motor koji, kada se baterija isprazni, ili kada vi to želite, uključi, pogoni vozilo, ali istovremeno i puni bateriju... Taj "čardž mod" napuni bateriju za samo sat, pa opet imate na raspolaganju 50 kilometara vožnje na struju.

Rezultat "saradnje" benzinskog i elektro motora je i veoma niska potrošnja goriva, od svega jednog litra benzina na 100 pređenih kilometara. A da biste napunili bateriju do maksimalnog kapaciteta, dovoljnog za 50 km autonomne vožnje, potrebno vam je šest kilovat-časova električne energije. Koliko košta pređeni kilometar, zavisi od cene struje i cene goriva, ali je u svakom slučaju veoma ekonomično bilo gde na planeti.

Za 20 godina "Tojota" je proizvela 10 miliona hibridnih vozila, a milion ih je prodato u Evropi!

Sa novim "prijusom plagin", kažu u "Tojoti", ispunili su želje kupaca. Napravljeno je vozilo koje je još ekonomičnije, ali koje daje više zadovoljstva u vožnji. Krcato savremenim tehnologijama, bezbedno, zanimljivo.

- Ideja je bila i da automobil sam sebi pravi energiju - kaže Jošio Kitamura, pomoćnik šefa dizajna "Tojote" - da dobijemo automobil koji može da ide duže samo na struju, da pruži veći komfor i da putnici u njemu uživaju.

Pod haubom su čak tri motora. Dva elektro i jedan klasični benzinski, radne zapremine 1,8 litara sa četiri cilindra, koji isporučuju 98 KS. Zajedno sa elektromotorima snaga dostiže 122 KS.

Baterije su litijum-jonske, kapaciteta 8,8 kilovat-časova. Samo na struju vožen, ovaj automobil dostiže maksimalnu brzinu od 135 km na čas, a kada je u pogonu benzinski motor, maksimalna brzina raste na 162 km na čas.

Unutrašnjost "prijusa plagin" je moderna. Materijali korišćeni za izradu su veoma kvalitetni. Mesta ima napretek.Sedišta su dobra, udobna, volan je prijatan na dodir, još lepši za vožnju. U "prijus" su, kao što se i očekuje, ugrađeni svi najsavremeniji sistemi za bezbednost i podršku u vožnji. Tu je i veliki osmoinčni tač-skrin ekran sa izobiljem dostupnih informacija.

Cena od 39.000 evra uz velike subvencije koje daju skoro sve države Evrope je za ovu klasu vozila garant da će lako naći put do kupaca koji imaju visoko razvijenu ekološku svest ili, poput našeg taksiste sa početka priče, želju za većim profitom.

U Srbiji nažalost, sem subvencija (od jedne do tri hiljade evra) koje daje "Tojota Srbija", nema nikakvih (državnih) stimulansa za kupovinu hibrida.

SOLARNI KROV

"PRIJUS plagin" hibrid ima kao opciju i solarne ćelije snage 180 vati na krovu vozila. One omogućuju punjenje posebne nikl-kadmijum baterije električnom energijom koja omogućuje prelazak dodatnih pet kilometara dnevno.


PODACI


* 10 miliona hibrida je napravila "Tojota"
* 1 l/100 km je prosečna potrošnja benzina
* 4.645 mm je dužina vozila
* 1.760 mm je širina vozila
* 1.470 mm je visina vozila
* 2.700 je međuosovinsko rastojanje


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije